Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 11:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 21, 2011 12:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm
Inlägg: 11
Hmm, ja som sagt större rullar = mer fäste men då roterar ju även rullen saktare = mer vikt för att kunna klara av högre effekter.
Fick svar ang mina rör idag, är rör av högre kvalite så densiteten ligger på 9250Kg/m*3 = ca 278kg/m rören mäter utv 400,6/340,0 inv.
Satt och räknade på 700mm långa fick då fram att dynon skulle klara 500hk/250Km/h men sen slog det mig? är detta rivhjulhästar eller vevaxelhästar ? Någon som vet?
Kör i exelbladet som sportdivices har på sin sida.

Mvh Tage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 21, 2011 1:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Tage skrev:
Satt och räknade på 700mm långa fick då fram att dynon skulle klara 500hk/250Km/h men sen slog det mig? är detta rivhjulhästar eller vevaxelhästar ? Någon som vet?
Kör i exelbladet som sportdivices har på sin sida.

Mvh Tage


Drivhjulshästar, ungefär 10 sek. om det tar tid att göra ett drag i bänken är bra, om det går på 2-3 sekunder, måste ha mer inertia.

Kommer ihåg en 110cc kinacross, vi trimmade till 10hk, det tog i min bänk 3 sek. att mäta, sen gick jag till en polarens bänk, där det gick 27 sek. :hihi: toppeffekt var samma 10hk, men vrid blev bättre när det tog längre tid, 2-3 sek är för kort, det kanske går att korrigera om man sätter in motorns inre inertia, men det har jag aldrig provat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 21, 2011 1:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 185
Ort: Sandefjord,Norway
jarmo: "men vrid blev bättre när det tog längre tid"

det tar energi at akselrere massen i motorn. derfor man får mest HK med steady-state;-)

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 21, 2011 1:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Joo jag vet det, därför motorns inre inertia skulle vara bra att la in i program precis som Göran gör. Går i allafall närmare..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 21, 2011 3:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 185
Ort: Sandefjord,Norway
finns det noen måte å måle/mäta eller beregne det på i (inertia)-benk?

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 21, 2011 6:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
Tage skrev:
Hmm, ja som sagt större rullar = mer fäste men då roterar ju även rullen saktare = mer vikt för att kunna klara av högre effekter.
Fick svar ang mina rör idag, är rör av högre kvalite så densiteten ligger på 9250Kg/m*3 = ca 278kg/m rören mäter utv 400,6/340,0 inv.
Satt och räknade på 700mm långa fick då fram att dynon skulle klara 500hk/250Km/h men sen slog det mig? är detta rivhjulhästar eller vevaxelhästar ? Någon som vet?
Kör i exelbladet som sportdivices har på sin sida.

Mvh Tage



det är rivhjulshästar :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 02, 2011 1:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Inlägg: 138
Ort: Insjön, Dalarna
Tage skrev:
är rör av högre kvalite så densiteten ligger på 9250Kg/m*3


Öööhh, vad är rören gjorda av??? Stål har ju en densitet på cirkus 7,8....

Jag tror du fått fel uppgifter!

Förresten gjorde jag rullen till min dyno av ämnesrör från skroten, men jag har balanserat rullen dynamiskt.

Även fast vi var väldigt noggranna vid svarvningen så var det relativt mycket obalans i rullen. Balanseringen bör ske dynamiskt eftersom man annars inte fångar upp krafterna som vill "vrida" rullen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 12, 2011 8:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
blownharley skrev:
Förresten gjorde jag rullen till min dyno av ämnesrör från skroten, men jag har balanserat rullen dynamiskt.

Även fast vi var väldigt noggranna vid svarvningen så var det relativt mycket obalans i rullen. Balanseringen bör ske dynamiskt eftersom man annars inte fångar upp krafterna som vill "vrida" rullen!



Jag balanserade statisk min rulle, och det funkade ganska bra, nu på denhär veckan jag tog rullen med mej till vevaxel/kardan etc. balanseringsmaskin att se hur mycket det har obalans dynamisk. Rullens höger sida var mitt i prick! Vänster sida hade 15 gr. obalans, slipade lite bort med rondell och det var gjort. 15 gr. är tillräckligt nära redan men nu det kanske är bättre än någonsin..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 19, 2011 10:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Jarmo Y skrev:
Förra lördag en polare tog med sej till balansering 4 rullar eller rör, 325mm utdia, 10mm tjocka, 800mm långa. Sidorna är 500mm dia, 40mm tjocka.
4 st. rullar, balansering kostade under 50eur. tillsammans, tog 3 timmar att göra alla fyra. Normal pris här är 70-80 eur/ timme för balansering.



http://www.youtube.com/watch?v=zojzyB218w4


Här fick han sin första motorras i nya inertiabänken, :lol: kolven gick av. Fiat 1.6 twincam motor. Han har Datamite system och har lärt mycket snabbt att använda program, fast först han tänkte att kommer aldrig att kunna använda det ensam..
Under 50 euros balansering till osvarvade rör funkar ganska bra..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 24, 2017 8:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
norrback skrev:
balansera ett mc hjul fungerar på en sån stälning för att det är så lätt så det blir inte mycket tryck på kulorna i lagren som axeln ligger på. Har själv 2 rullar till inertiadynon som inte är tillräckligt i balans. Rören är 600 diameter 750mm breda och 20mm gods, 2st gavlar av 30mm plåt. Dom väger 315kg styck. Har varit på balansering till en firma men dom hade tydligen inte tillräckligt noggranna betoder att balansera med. Så fast hur jag än försöker med många kullager/rullager för att få ner friktionen och balansera själv så går det inte, hittar ingen "heavy spot" dom står alltid stilla. Men upp vid 150km/h så vibrerar det mycket!!

Vikten man lägger till måste övervinna momentet som krävs för att snurra massan (friktion i lagren)...och på en rulle med 20kg inertia som väger 300kg så blir det kanska stor vikt förrän den snurrar...

/Andre'



Gammal tråd, men intressant.
Tror ditt problem ligger till största del i att du inte har vad du skriver en stödgavel för axeln på mitten av rullarna.
Om rullen är lång och man har en genomgående axel utan stöd så böjer sig axeln inuti rullen då vikt lastas på den.

I övrigt är det relativt enkelt att bygga en egen dynamisk balanserare.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 09, 2017 6:50 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 215
Citera:
Gammal tråd, men intressant.
Tror ditt problem ligger till största del i att du inte har vad du skriver en stödgavel för axeln på mitten av rullarna.
Om rullen är lång och man har en genomgående axel utan stöd så böjer sig axeln inuti rullen då vikt lastas på den.

I övrigt är det relativt enkelt att bygga en egen dynamisk balanserare.

Mvh



Skulle också vilja få bättre balans i mina rullar. Så hur balanserar man dynamiskt enkelt?

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 09, 2017 5:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Man får bygga 'vaggor' som gungar så lätt det bara går.
Sen hänga rullen i denna och snurra på den.
Jag satte snurr på min rulle med en tryckluftsdriven borrmaskin i ena änden och kollade balansen medans rullen saktade in.
Man får tänka till lite.
Jag markerade obalansen med en tuschpenna på rullen, rakt i sidled höll jag pennan eftersom vaggorna gav 'utslag' ditåt.
Men!
Obalansen sitter inte riktigt där, den sitter lite 'tidigare' på rullen.
eftersom rullen snurrar och det är tröghet i massan så hinner den snurra lite innan den vaggat ut helt i vaggans riktning.
ca 30 grader snurrade min rulle 'extra'.
Så då skulle vikten appliceras 150 grader från där tuschpennemärket blev.
Till slut när jag höll på så blev det märke runtom då jag höll pennan nära.
Då var jag nära sanningen.
Sen noterade jag att ju närmre balans jag kom desto snabbare orkade borrmaskinen snurra rullen.

Använd INTE elektronisk borrmaskin,, du bränner den otroligt lätt, fråga mig hur jag vet ;)
Jag borrade i en skruv i änden, en m10 och körde med hylsa i borrmaskin, då kunde jag enkelt dra bort maskin då jag fått upp snurren.

Sen i slutänden stämde jag av med en applikation till telefonen som man använder för att analysera vibrationer.
Kräver att man monterar telefonen stumt för att den ska känna av riktigt under värdet '2.0' i appen.
Minns inte vad den hette, men sök på google play eller motsvarande.
2.0 var amplitud på vibrationerna, därunder var den okänslig om den bara låg på bänken.
Men då jag stummade telefon visade den mer än dubbelt.

Idag har jag kört min rulle över 3400rpm och inga som helst vibrationer vad jag kan märka.
Samt rullen står kvar på samma plats, den står på gummifötter och innan balansering så vibrerade den iväg redan vid 1800rpm.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 10, 2017 10:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
En film som visar vaggor ganska bra:
https://www.youtube.com/watch?v=VKr5RZt6MQo

Jag var dock lat, jag använde lagerbockarna till rullens axel som lagringar och gjorde vaggor dessa stod på.
Jag hängde vaggorna 'uppifrån' i typ motorcykelkedja med flera länkar ca 30cm långa
Ju längre desto bättre om man hänger, detta pga radien blir större för vaggrörelsen.
Det blir känsliga på så vis.
Absolut bäst är ju glidvaggor som glider paralellt, man kan bygga såna och ta hjälp av tryckluft för att skapa en luftkudde de glider på friktionslöst.
Men nu skulle jag balansera en rulle, en gång.
Jag vägde arbetsinsats mot hur ofta jag skulle använda dem.
Och såhär i slutänden var det en okej chanstagning.
Jag kommer nog aldrig köra min rulle över ca 220km/h(4000rpm), det är bara dumheter att åka fortare enligt mig.
Då är det bättre att justera sveptiden med att addera vikt istället.
Om en motorstark bil bara får nån sekunds pull om man har toppfart på 220km/h så ska man inte ändra utväxling med att lägga i femman/sexan för att få längre sveptid.
Allt blir bara farligt, däcken kan bli överhettade och en däckseparation i 300blås(5500rpm på min rulldiam) vill iaf inte jag vara närvarande vid.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 9:39 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 215
Intressant.

Tackar för svar :)

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 4:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1000
Ort: BjörnL Uddevalla
Har man fräscha däck så är korta stunder upp i mot 300 på rullen ingen större fara. När jag kör pull mot så höga farter ser jag till att bromsa ner hårt för att få ner farten nån sekund. Sen funkar det bra att låta motorbromsen sköta resten medan man knappar i sprutet. Men viktiga är att inte stanna länge på hög fart. Brukar alltid ha minst 3bar i däcken också då går dom inte så varma

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010