Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 11:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån apr 17, 2017 6:09 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
Går åt mycket däck om jag kör långsamt/lägre växel, blir mycket mer vrid på rullen så däcken inte får grepp och halvspinner.
Har haft långt över 300, den snurrar på så fint då :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 6:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Beror lite på rulldiam samt ytans struktur på rullen.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 8:07 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
Blir mer vrid hur stora rullarna än må vara med lägre växel :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 4:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det sa jag inget om.
Det jag menar är att olika ytstruktur på rullarna nöter på däcken olika, likväl olika rulldiam.
Större rulldiam desto mindre deformation på däcken.
Lättrad yta kan gnugga sönder däcket.
Frästa spår ska vara mildast åt däcken, samt faktiskt ge bäst fäste vad jag fått förklarat för mig.
Är benägen att hålla med också, jag har spår, 2mm breda och 1mm djupa 15 mm spridning
Och utan fastspänning har det hittils inte spunnit nåt alls för de jag testat(motorcykelbänk)

Ju större diam på rullen desto lägre fart på den också = mer safe

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 6:12 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
Det var mest ett konstaterande från mig :thumbright:

Vi metallsprutar rullarna när dom börjar bli släta för att få tillbaka fästet, dom största rullarna är 1600mm i diameter ner till dom minsta 220mm dubbelrulle.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 10:21 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 215
Metallspruta? Typ blästra med metall eller?

Jag har släta rullar och är rätt sugen på att fräsa eller lättra dom då fastspänningen och däcken just nu är mycket viktigt.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 10:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Den här 'ytan' kör jag:
Bild
Och hittils behöver jag inte spänna ned de maskiner jag testat.
Jag vet om flera som måste spänna ned sina maskiner redan med en tredjedel av effekten mot vad jag har dynat i min.
Det är inte Factorypro jag har, utan en hemgjord rulle, kan köra gokartar på min också, så den är lite bredare och har högre massa.

Metallspruta är med acetylen och syre som du har ett matarhandtag som smälter och sprutar på metall på axeln/rullen.

https://www.youtube.com/watch?v=oGPeyjRhk0I

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 3:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1000
Ort: BjörnL Uddevalla
Om man inte får upp värmen i däcken så dom klibbar å får fäste så funkar det fint med rejstema remspray. Det varar inte hur länge som helst såklart men kan hjälpa till så man kommer igång och får upp värmen

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 4:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ska visst funka hyfsat med WD40 också hur otroligt det än låter.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 5:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1000
Ort: BjörnL Uddevalla
Det måste jag prova! Låter hur fel som helst hehe

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 7:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Halt till en början givetvis.
Men ska börja greppa efter ett tag.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 7:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 517
Ort: Ljusdal
I andra sammanhang har jag sett balsamterpentin användas för att få grepp i gummirullar och remmar mot metall, kanske något att pröva?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 8:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
Wd40 gör gummi mjukt

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 9:27 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
Kadett4wd skrev:
Den här 'ytan' kör jag:
Bild
Och hittils behöver jag inte spänna ned de maskiner jag testat.
Jag vet om flera som måste spänna ned sina maskiner redan med en tredjedel av effekten mot vad jag har dynat i min.
Det är inte Factorypro jag har, utan en hemgjord rulle, kan köra gokartar på min också, så den är lite bredare och har högre massa.

Metallspruta är med acetylen och syre som du har ett matarhandtag som smälter och sprutar på metall på axeln/rullen.

https://www.youtube.com/watch?v=oGPeyjRhk0I


Trodde du hade gjort spåren på andra hållet, tror det var på sporthoj för många år sedan där dom menade att spår i rullriktningen var det bästa för grepp, om jag inte minns fel så mena dom på att gummit nöp i spåren typ som rem i remskiva.

Vad har dom andra för ytbeläggning om dom spinner så lätt och vilken effekt pratar vi om? Även en lättare rulle får mindre risk för hjulspinn så dom kanske har mycket mer svängmassa?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 20, 2017 4:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
De har blank yta och faktiskt mindre svängmassa än mig.
Nu är det inte alla det spinner för givetvis, men det var sånt stort bekymmer för några killar på redan relativt låg effekt så jag antar att en helt blank rulle inte är nå vidare.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010