Man får bygga 'vaggor' som gungar så lätt det bara går.
Sen hänga rullen i denna och snurra på den.
Jag satte snurr på min rulle med en tryckluftsdriven borrmaskin i ena änden och kollade balansen medans rullen saktade in.
Man får tänka till lite.
Jag markerade obalansen med en tuschpenna på rullen, rakt i sidled höll jag pennan eftersom vaggorna gav 'utslag' ditåt.
Men!
Obalansen sitter inte riktigt där, den sitter lite 'tidigare' på rullen.
eftersom rullen snurrar och det är tröghet i massan så hinner den snurra lite innan den vaggat ut helt i vaggans riktning.
ca 30 grader snurrade min rulle 'extra'.
Så då skulle vikten appliceras 150 grader från där tuschpennemärket blev.
Till slut när jag höll på så blev det märke runtom då jag höll pennan nära.
Då var jag nära sanningen.
Sen noterade jag att ju närmre balans jag kom desto snabbare orkade borrmaskinen snurra rullen.
Använd INTE elektronisk borrmaskin,, du bränner den otroligt lätt, fråga mig hur jag vet
Jag borrade i en skruv i änden, en m10 och körde med hylsa i borrmaskin, då kunde jag enkelt dra bort maskin då jag fått upp snurren.
Sen i slutänden stämde jag av med en applikation till telefonen som man använder för att analysera vibrationer.
Kräver att man monterar telefonen stumt för att den ska känna av riktigt under värdet '2.0' i appen.
Minns inte vad den hette, men sök på google play eller motsvarande.
2.0 var amplitud på vibrationerna, därunder var den okänslig om den bara låg på bänken.
Men då jag stummade telefon visade den mer än dubbelt.
Idag har jag kört min rulle över 3400rpm och inga som helst vibrationer vad jag kan märka.
Samt rullen står kvar på samma plats, den står på gummifötter och innan balansering så vibrerade den iväg redan vid 1800rpm.