Sida 2 av 5

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: mån jan 17, 2011 6:11 pm
av Barkis
tänkte också det berodde på friktion i lagren men jag tog små öppna lager och tvätta dom rena från fett så dom skulle vara så friktionsfria som möjligt, sista experimentet gjorde jag med svänghjulet nästan viktlöst genom att sätta neodymmagneter ovanför genomgående axel, kunde lyfta hela 100kg hjulet mellan tummen och pekfinger så det var bara några få kg som låg emot lagren, mer friktionsfritt kan det inte bli ändå blev inte noggrannheten bra!
En M10 mutter kunde jag tejpa på och ändå ställa hjulet i vilket läge som helst!!

Balansera ett mc hjul på detta sätt ska tydligen noggrannheten ligga på 5gram (= ½ M10 mutter :wink: ) men är det tyngre grejer så fungerar det inte men fattar inte varför.

hjulet kommer bara varva strax över 2000 men vill ändå ha balans i det.



Tage: ta du ämnesrör :thumbright:

en bild på dom jag håller på med nu, gjorda av cylinderrör 400x320 med 5st 400x50 massiva plattor på sidorna :thumbright:

Bild

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 10:17 am
av norrback
balansera ett mc hjul fungerar på en sån stälning för att det är så lätt så det blir inte mycket tryck på kulorna i lagren som axeln ligger på. Har själv 2 rullar till inertiadynon som inte är tillräckligt i balans. Rören är 600 diameter 750mm breda och 20mm gods, 2st gavlar av 30mm plåt. Dom väger 315kg styck. Har varit på balansering till en firma men dom hade tydligen inte tillräckligt noggranna betoder att balansera med. Så fast hur jag än försöker med många kullager/rullager för att få ner friktionen och balansera själv så går det inte, hittar ingen "heavy spot" dom står alltid stilla. Men upp vid 150km/h så vibrerar det mycket!!

Vikten man lägger till måste övervinna momentet som krävs för att snurra massan (friktion i lagren)...och på en rulle med 20kg inertia som väger 300kg så blir det kanska stor vikt förrän den snurrar...

/Andre'

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 12:50 pm
av Tage
Barkis skrev:tänkte också det berodde på friktion i lagren men jag tog små öppna lager och tvätta dom rena från fett så dom skulle vara så friktionsfria som möjligt, sista experimentet gjorde jag med svänghjulet nästan viktlöst genom att sätta neodymmagneter ovanför genomgående axel, kunde lyfta hela 100kg hjulet mellan tummen och pekfinger så det var bara några få kg som låg emot lagren, mer friktionsfritt kan det inte bli ändå blev inte noggrannheten bra!
En M10 mutter kunde jag tejpa på och ändå ställa hjulet i vilket läge som helst!!

Balansera ett mc hjul på detta sätt ska tydligen noggrannheten ligga på 5gram (= ½ M10 mutter :wink: ) men är det tyngre grejer så fungerar det inte men fattar inte varför.

hjulet kommer bara varva strax över 2000 men vill ändå ha balans i det.



Tage: ta du ämnesrör :thumbright:

en bild på dom jag håller på med nu, gjorda av cylinderrör 400x320 med 5st 400x50 massiva plattor på sidorna :thumbright:

[/img]
Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 1:19 pm
av Jarmo Y
Tage skrev:
Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage

Just därför det har gjort, för inertian, rör enbart räcker inte..det lättar att skaffa rör, det behövs inte vara kraftig när du kan få inertian med plattor. En stor svänghjul är annan möjlighet, just vad Barkis har,
jad hade också en 624mm x 150mm svänghjul i min bänk förut, 2 st. rör var bara 267mm x 5mm x 750mm, de har ingen inertia, men svänghjul direktkopplad till de det blev mycket bra. För att rör var bara 267mm utdia, max. hastighet var ca. 190 km/h, över det vågade jag inte gå, svänghjul hade då jävligt fart..

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 3:19 pm
av mats757
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... romsb%E4nk" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite insperation. Någonstanns i tråden står det om lastväxlingar i axlarna. En risk som finns att axlarna kan mattas ut. Vet inte hur stor risken är. Men rullen snurrar ganska fort!

Mats

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 5:19 pm
av norrback
jag hade missat att du testat viktlöst. Jag provade med rullager som jag tvättat. Men samma sak, står stilla. Enda förklaringen verkar vara att massan man lägger till har för liten påverkan på totala tröghetsmomentet I statiskt läge. Men vid rotation så blir krafterna såpass mycket större så en obalans känns.

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 5:23 pm
av Jens Gustavsson
går det inte att få tag i "billet" ämnen som man svarvar då borde det ju inte behövas balanseras om man har en bra svarv?

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 7:18 pm
av Barkis
Tage skrev:
Barkis skrev:tänkte också det berodde på friktion i lagren men jag tog små öppna lager och tvätta dom rena från fett så dom skulle vara så friktionsfria som möjligt, sista experimentet gjorde jag med svänghjulet nästan viktlöst genom att sätta neodymmagneter ovanför genomgående axel, kunde lyfta hela 100kg hjulet mellan tummen och pekfinger så det var bara några få kg som låg emot lagren, mer friktionsfritt kan det inte bli ändå blev inte noggrannheten bra!
En M10 mutter kunde jag tejpa på och ändå ställa hjulet i vilket läge som helst!!

Balansera ett mc hjul på detta sätt ska tydligen noggrannheten ligga på 5gram (= ½ M10 mutter :wink: ) men är det tyngre grejer så fungerar det inte men fattar inte varför.

hjulet kommer bara varva strax över 2000 men vill ändå ha balans i det.



Tage: ta du ämnesrör :thumbright:

en bild på dom jag håller på med nu, gjorda av cylinderrör 400x320 med 5st 400x50 massiva plattor på sidorna :thumbright:

[/img]
Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage

precis, dels för att få upp inertian men också att få lite mer bredd på rullarna då cylinderröret bara var 920mm långt, med plattorna fick jag 500mm till så varje rulle blev 710 lång.... så även feta hjul får plats :hihi:

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tis jan 18, 2011 7:47 pm
av turbodart
Bevivägen 1, SE-384 30 Blomstermåla
Tel. +46 499 271 00, Fax +46 499 200 08
E-mail: sales@bevi.se http://www.bevi.se" onclick="window.open(this.href);return false;

fant dette etter en snabb google på "dynamisk balansering småland".
på hjemmesiden står det de avbalanserer akslinger opp til 3ton.



her er også interesan informasjon om dynamisk balansering, lite spesielt med balansering når det er så mye masse i bredden! står bra\enkelt forklart. :thumbright:
http://www.balance.net.cn/phe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: ons jan 19, 2011 12:35 pm
av Tage
Jarmo Y skrev:
Tage skrev:
Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage

Just därför det har gjort, för inertian, rör enbart räcker inte..det lättar att skaffa rör, det behövs inte vara kraftig när du kan få inertian med plattor. En stor svänghjul är annan möjlighet, just vad Barkis har,
jad hade också en 624mm x 150mm svänghjul i min bänk förut, 2 st. rör var bara 267mm x 5mm x 750mm, de har ingen inertia, men svänghjul direktkopplad till de det blev mycket bra. För att rör var bara 267mm utdia, max. hastighet var ca. 190 km/h, över det vågade jag inte gå, svänghjul hade då jävligt fart..
Okej då är jag med. Ja betydligt lättare att skaffa rör och mycket billigare.
Ang rörens utv diam så vill man väl inte har för liten dia då det blir väldigt lite gummi mot rullarna? Räknade på 380/560mm rullar (solida) då varvade dessa ca 3500rpm vid 250Km/h (räknat på att bänken skulle klara ca 500-600Hk) större dia så blir det lägre hastighet/varv men då måste givetvis rularna ha mer inertia.

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: ons jan 19, 2011 12:36 pm
av Tage
turbodart skrev:Bevivägen 1, SE-384 30 Blomstermåla
Tel. +46 499 271 00, Fax +46 499 200 08
E-mail: sales@bevi.se http://www.bevi.se" onclick="window.open(this.href);return false;

fant dette etter en snabb google på "dynamisk balansering småland".
på hjemmesiden står det de avbalanserer akslinger opp til 3ton.



her er også interesan informasjon om dynamisk balansering, lite spesielt med balansering når det er så mye masse i bredden! står bra\enkelt forklart. :thumbright:
http://www.balance.net.cn/phe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar, den firman ligger inte mycket mer än ett stenkast från mig :thumbright:

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: ons jan 19, 2011 6:49 pm
av Barkis
Okej då är jag med. Ja betydligt lättare att skaffa rör och mycket billigare.
Ang rörens utv diam så vill man väl inte har för liten dia då det blir väldigt lite gummi mot rullarna? Räknade på 380/560mm rullar (solida) då varvade dessa ca 3500rpm vid 250Km/h (räknat på att bänken skulle klara ca 500-600Hk) större dia så blir det lägre hastighet/varv men då måste givetvis rularna ha mer inertia.[/quote]


Precis, så stora rullar som möjligt för grepp men då krävs det också mer massa i rullarna för varvtalet blir lågt, en inertia bänk har lättare med greppet än en bromsad, rullarna du nämnde räcker till den effekten om din hårdvara är snabb nog att logga varvtalet på rullen.
Skulle inte greppet räcka för storturbos så finns det trackbite att ta till :thumbright:

Står lite om storlekar här http://www.land-and-sea.com/dyno-tech-t ... ameter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tor jan 20, 2011 5:59 pm
av Jens Gustavsson
köpes bänkarna för lite högre effekter har 48" dim om jag mins rätt, de är godkända till 320kh/t eller 200mph. undra vad de har för sväng massa eller vad man kallar det?

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: tor jan 20, 2011 10:22 pm
av Ascona 400
Trollspeed har en Superflow (http://www.superflow.com/Dynamometers/C ... eries.html" onclick="window.open(this.href);return false;) och den har rätt stora rullar, 107cm i diameter.
Jänkarna säger att man ska kunna bromsa 1500hk på en sådan, men det vettefan..
Efter dom bytt till denna bänk så har dom aldrig haft problem med fästet på rullarna, så stor diameter is the shit precis som påpekas tidigare i tråden!

Var där å tittade när dom installerade bänken och konstruktionen är rätt enkel, den består av vad som ser ut som två lastbils/truck axlar..
Broms och sammankoppling mellan axlarna sitter där man normalt har en kardan.. :wink:

Re: Rullar till inertia Dyno

Postat: fre jan 21, 2011 6:32 am
av Barkis
inte speciellt avancerat men det vill till att ha maskiner för att bearbeta så stora grejer.

filmsnutt på när land and sea tillverkar sina: http://www.land-and-sea.com/corporate/f ... _video.htm" onclick="window.open(this.href);return false;