b21 et

Diskussioner för erfaret folk
Rayden
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 25, 2004 3:27 pm
Kontakt:

b21 et

Inlägg av Rayden »

ska snart börja skruva ihop en motor till bilen. har tänkt utgå från en b21 et som senare ska plockas isär och renovera underdelen på. Målet är satt till ca 300 hk. Behöver jag byta kolvar eller stakar för den effekten?

Sen blir de bygga om weber 45or och trycka genom. Dock hur funkar det med soppatrycket på tryckgasare, måste man ha laddtrycksstyrd regulator eller nått dyligt? e inte insatt i det... ÄN!.
toppen blir en 531 tror ja den hette. Vilken kam rekomenderas??

Vilket aggregat ska man köra på? t04? grenrör, plenium downpipe och tryckrör måste byggas nytt alltihop för att passa i bilen, lite trångt är det ju /Rickard Piteå
Flinta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:46 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Flinta »

ett gott råd!
gå in på turbo tips på denna sidahttp://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php,

där hittar du nog svar på dina frågor
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Stakar och kolvar behöver bara viktjusteras. Kolvarna skall du svarva av 2-3 tiondelar på diam ovanför översta kolvringen. 531:an är perfekt. Du bör fixa en specialslipad turbokam, då, vad jag vet, orginalkammen är gjord för mkt. högre avgasmottryck än det blir med en stor turbo och ett riktigt grenrör. Kam kan du få tag i hos timo, ellemann, enem, köhler eller liknande trimmare. Ellemann är nog garanterat billigast. Han tar ca 800kr för att slipa om och härda en kam. T04- aggregaten är ju som gjorda för denna sorts byggen. Nån som har tillägg? rätta mig om jag har fel...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar