Dubbelturbo
Dubbelturbo
Hur funkar det med olika storlekar på agregat när man monterar dubbelturbo?
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det finns dom som provat tvåstegs laddning och då har man 2st olika stora aggregat, används ganska flitigt i tractor pulling för att nå höga tryck, men med biturbo så ska dom vara lika stora... Sen kanske man ska fundera på om det är värt allt besvär, det ska ju vara 2 av det mesta.....
Mats Ivarsson håller väl på med en biturbo installation i en 240 om jag inte minns fel.. Han kanske har nått att tillföra.
Mats Ivarsson håller väl på med en biturbo installation i en 240 om jag inte minns fel.. Han kanske har nått att tillföra.
I Tractorpulling är det till och med vanligt med trestegs laddning med FYRA turboaggregat, det är då i klassen Superstock med väldigt trimmade jordbukstraktorer (som fortfarande ser ut som sånna) på ca 2500-3000+ hästar.
Om inte jag minns fel har dom ofta två "små" turbos som laddar in i en större som sen laddar in i en ännu större för att sen matas in i motorn med upp till runt 20 kilos laddtryck.
Dom körs på diesel med vatteninsprutning eller på metanol.
Grundkompressionen i dieslarna är så låg att dom inte går att starta som vanligt utan man får värma upp dom först för att sen starta dom med eter.
Det går ca 6 liter Diesel och 6 liter vatten på 100 meter och 1 liter vatten ger ca 6 kubikmeter vattenånga som kommer ut med avgaserna och det sätter ganska bra snurr på turbona och därav det höga laddtrycket.
Metanolmaskinerna gör väll av med ca 15-20 liter metanol på 100 meter.
Det viner och visslar rätt bra då dom drar iväg under full belastning.
FORCE
Om inte jag minns fel har dom ofta två "små" turbos som laddar in i en större som sen laddar in i en ännu större för att sen matas in i motorn med upp till runt 20 kilos laddtryck.
Dom körs på diesel med vatteninsprutning eller på metanol.
Grundkompressionen i dieslarna är så låg att dom inte går att starta som vanligt utan man får värma upp dom först för att sen starta dom med eter.
Det går ca 6 liter Diesel och 6 liter vatten på 100 meter och 1 liter vatten ger ca 6 kubikmeter vattenånga som kommer ut med avgaserna och det sätter ganska bra snurr på turbona och därav det höga laddtrycket.
Metanolmaskinerna gör väll av med ca 15-20 liter metanol på 100 meter.
Det viner och visslar rätt bra då dom drar iväg under full belastning.
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!