STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tänkte lägga upp lite bilder och data på ett projekt vi jobbat på i jäkligt många timmar här i Sävar gällande en CNC-portad 530 med 46x38mm ventiler.

Vad är då toppen gjord till för motorer? Jo, vi tänkte som så att vilka toppar är mest efterfrågade? och vad jag förstår på min PM inkorg :) så är det gat race toppar för turbo så det va det vi satsade på med denna topp.

Varför valde vi 530 toppen då före den populärare 531 toppen? jo först så är det inte lätt nuförtiden att hitta en sån som inte har en massa sprikor i sig sen så har de dålig hastighet i kanalerna och lätt för att få ett väldigt turbulent flöde över 10mm lyft på grund av den höga kanalen.

Jag har experimenterat i flödesbänken och på en del praktiska motorer en hel del med gjut numer 398 och 530 (som är ganska lika) så jag hadde en bra grund på ungefär hur de ska utformas men det vart ändå fruktansvärt med timmar för jag och jonas att gå från en prototyp portad "myt topp" - vi kallar de så här i byn toppar som har en kanal med lövtunna väggar och som har löjligt många timmar bakom sig och som inte går att porta till en riktig topp som ska gå att sälja.

Vi har sen provat oss fram först med ca 7-10 olika utformningar på själva kanalformen för att få ett stabilt flöde med jämn flödeshastighet genom kanalen, som inte ligger på gränsen till turbulens, sen gått vidare med olika förbränningsrum och ventiler för att sen börja om med kanalerna igen och så vidare för att hitta rätta kombinationen :)
Vi har också kapat isär flera toppar för att kolla tjockleken och centreringen på kanalerna.

Menigen är sen att det ska gå att utveckla en ännu värre full race topp också med större 48mm ventiler och sidoförflyttade förbräningsrum men först ska vi få klart en topp som är relativt enkel att göra och som är pålitlig, prisvärd men ändå tillräckligt bra för de flesta som ska ha under ca 700hk med turbo eller ca 220hk sug.

Obs! Vi har inte ambitioner att bygga en kompromisslös "fullrace" sugmotor topp än om jag skulle tro att den skulle fungera väldigt bra efter en liten planing i en 2150 motor eller en 2300cc+ gat sug motor då den har fin hastighet i raka delen.

Vi vet att det finns andra som tillverkat 530 CNC-toppar men vad vi har hört så är det långt ifrån lika många timmar lagt ned i utveckling och tanke.



Lite data på flöden och hastigheter mätt med en helt orörd KL 46mm insugnings ventil...

Lyft mm/cfm 28"
2/ 50
4/ 97
6/ 138
8/ 163
10/ 180
12/ 195
14/ 205
16/ 212
18/ (fortsätter uppåt och låter fortfarande väldigt fint i ljudet, men hadde inga siffror där på denna flödning)


Hastighet i golven i början på böjen ca 350fps (oftast närmare 400fps på 531 och på B20 toppar och nära turbulens :thumbdown: ).
Minsta aria motsvarar ett runt 38.5mm hål ungefär.


Det ända jag inte är riktigt nöjd med än är flödet på 8-10mm men det är svårt att få flödet högt där på dessa toppar då de tjuvar rakt över ventilen på de lyften men det vägs upp mer än väl då flödet och SSR hastigheten är så fina. Ska också testas lite olika saker där och se va de gör för skillnad.

Toppen kommer mest troligt bara säljas komplett med några olika altenativ på kamaxel och fjädrar beroende på användningsområde men kan special portas lite mer till extrema motorer.

Ej några priser klara än.


Några bilder (förlåt har inte hunnit tvätta toppen än :doh: )
Vi har inte heller gjort klart CNC-programmet för avgassidan men Jonas jobbar på det. :thumbright:

Här ser man förbränningsrummet på högflödes-sidan. Synd bara att bilden inte gör rätt för sig med alla mjuka fina former som inte syns.
Bild

Man kan se att vi inte har gått på bling-bling-faktorn så det påverkat resultatet negativt som en del gör, vi lämnar original ytan där det inte ska bort material istället för att fräsa rent och med det göra en sämre topp.
Bild

Insugningskanalen och loggan:
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Det såg bra ut det där. Jag håller själv på med en race 530 topp men den får bara ha 12mm lyft på ventilen
och ventilerna ska vara 44-35. Jag testar lite nya idéer så jag är nyfiken på hur det blir.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Tommy Luhr »

Intressant Jens.
Har två 16v toppar som är cnc körda i garaget som jag skall flöda.

Angående fläckar i kanalen som inte blir körda.
Gjutningarna skiljer så mycket att det kommer bli olika på alla toppar.
Största problemet på dom små topparna är att alla innerradier inte blir så bra då det finns lite olika med material i dom från början.

Gör en backcut Jens och återkom med flödesdata:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Dr P. »

Intressant projekt. Som någon kanske kommer ihåg har jag tidigare postat mina planer på att göra cnc toppar, men i mitt fall har det dragit ut på tiden p.g.a. strul med program/filformat osv. Vilket program är det ni gör modellen med? Kan man importera andra format?

Problemet med gropar i gjutet kan man väl fixa med lite epoxi där man misstänker grop innan man fräser?
--
Per Jernström
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

Har ritat kanalen och förbrännings rummet i Solidworks, sjukt svårt att rita en kanal så att på det stället finns material att fräsa i. Sedan är det ingen lek att bygga verktg så man kommer åt så mycket som möjligt. Programmeringen är en blandning av manuell-programmering till grovfräsningen och Cad/Cam till finfräsningen. Men det börjar likna något nu på slutet.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Pacman »

Vad kör ni för fräs och hur får du Solid-filen att bli en fräst pryl...jag menar hur är arbetsflödet ifrån bild på skärmen till pryl i handen?
Jag tycker detta är jätteintressant och sitter ibland när tid finns över och ritar i just SolidWorks så därför frågar jag mer.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Det är väl bara för att du är lat och hoppas kunna få en maskin att göra jobbet Patrik.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Jag flödade precis den 530 topp som jag håller på med åt en kund.
Den är lite annorlunda än de toppar jag gjort innan på så vis att jag har lutat
hela kanalen lite ut från förbränningsrummet.
Korta radien är lägre vid cylinderväggen och hela kanalen lutar lite så att flödet
ska styra in mot mitten av cylindern och det blev hyfsat flöde åtminstone.
På avgas behöll jag hela hyllan vid styrningen för att öka farten i svängen ut mot kanalen.
Gör man porten stor här så släpper bara flödet ännu mer från golvet.
Helst ska svängen ha mindre area än vad man har under ventilen.
Jag kollade flödesvärdena från 530 toppen jag gjorde till min 240 turbo
och denna var bättre på 6,12,14 och 16mm trots 44 istället för 46 ventil.
Dessutom var den andra toppen plastad bakom styrningen och det är inte denna.
Avgas med hyllan kvar var betydligt bättre.

Flöde in och ut vid 28" med 44-35 ventiler. Toppen gjord för en kam med max tillåtna 12mm på loben.

2mm 48.2 – 37.4
4mm 91.3 – 68.9
6mm 140.6 – 99.5
8mm 171.1 – 120.4
10mm 184.7 – 134.6
12mm 194.0 – 145.0
14mm 197.2 – 151.2
16mm 197.5 – 157.5

Vad är din topp gjord till för kamlyft Jens?

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den mån sep 12, 2011 2:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Pacman »

Erland Cox skrev:Det är väl bara för att du är lat och hoppas kunna få en maskin att göra jobbet Patrik.

Erland.
Allt är inte topplock Erland!
Det är inte helt lätt att svarva eller fräsa för hand i två axlar samtidigt som en styrd maskin kan, och då begränsas ju vad man kan tillverka ganska mycket.
Jag tänker insug, trattar, trattpluggar för att gjuta plasttrattar och såna saker som är svåra att göra för hand.
Att fräsa en axel i taget är knappt lönt ställtiden att nolla in och programmera fräsen ju. Där gör man det oftast fortare för hand.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

Pacman, från bild på skärmen till färdig bit. Det finns många olika metoder för att göra programmet till en styrd maskin. Beroende på detaljens form,toleranser,krav,antal,maskintid,utrustning,programmerings hjälpmedel, mm mm.
Ofta så ritar jag bara i Solidworks för att få rätt proportioner på deltajer, extra bra när flera ska monteras ihop till färdig produkt så att man tidigt ser att det liknar något.

Sedan beroende på allt så kan det bli ett manuellt skrivet snabbprogram, med kordinater ur huvudet, fördelen det blir korta program och man vet exakt hur den ska röra sig och inte.
Blir bitarna lite svårare eller att det är något mer än en styck tillverkning, brukar oftast bli en blandning av manuell programmering och Cad/Cam. Kanske har man något skruv stycke i vägen att ta hänsyn till så att man inte fräser in i det, Ämnet som man utgår ifrån kan också avgöra, är det mycket som ska skrotas bort ja då blir det troligast mer Cam programmering

Fördelen med Cam är att det går att göra former som annars skulle vara omöjligt, programmen blir oftast väldigt långa och därför svåra att ändra i manuellt, kan alltså ta lång tid innan man får det att bli som man tänkt sig. Fördelen är att det går att simulera innan man börjar, men teori och praktik går ibland skilda vägar och då blir resultatet bara fel.
Detta var bara en kort förklaring. Problemet med en topp är att man måste testa och rita sedan fräsa, titta hur blev det, rita om igen göra nytt program testa fräsa en gång till. Och sedan börjar det om igen och igen. För det är så svårt att veta i början vart det finns material och inte, vart går det hål, vad gör så att flödet ökar, och samtidigt undvika det som inte tillför något.

Men jag håller med, det är lättare med styrda maskiner att göra fräna grejer.

// Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:
Vad är din topp gjord till för kamlyft Jens?

Erland
den ska gå att använda till lite olika motorer är tanken, främst till turbo motorer. men vi ska prova den på lite 2150 RC motorer sen också är tanken.

men lyftet framförallt över 12mm sen upp till 16mm.

den första toppen som nu håller på monteras ihop är med en STS247 med 12.1 mm lyft, 112nock och 247 grader vid 1.27 den passar nog fint på en 450+hk turbo motor med ett brett register på ett relativt lågt laddtryck :thumbright:
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

J.Lundin skrev:Hur många axlar har maskinen som du kört toppen i ?
Horisontal frässpindel 3 axlar + indexerande Rundbord, alltså totalt 4 axlar, en uppspänning.

Avgas är inte klart med slutgiltigt flöde men ventilen är 38mm, Vi får se vad den ger ska försöka fräsa en avgas kanal i veckan, prototyp toppen är handportat på avgas så det blir lite missvisande, återkommer senare // Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Blev det någon skillnad i flöde mellan den handgjorda prototyp toppen och cnc toppen?

Erland
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

Vi gjorde aldrig någon handportad prototyp topp för det är inte säkert det går att rita på det sättet eller fräsa, då det är viss begränsning i åtkomst då maksinen upplevs aningen klumpigare än en dremel :lol:

Vi har fräst, flödat, ritat om fräst flödat, om om om igen. små ändringar åt gången för att hela tiden ha kontroll på att det går att rita kanalen samt att det går bra att komma åt och fräsa den så som den är ritad.

CNC toppen ökar endast några cfm med handpåläggning, sen om det är bra eller dåligt går ju diskutera. Men i och med lite manuellt arbete så kommer toppen bli billigare. :thumbright:
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Det mest effektiva och bästa sätet är ju att handporta fram en kanal som är bra. Sedan gör man en Probemätning av denna. Har man ett modernt cadcam program samt en fräs med denna utrustning så går det mycket fort att ta fram en kopia av en kanal. Är även bra om maskinen är minst 5-axlig. Sedan kan man justera i cad om man vill göra små ändringar på kanalen. Det som man sedan kan få justera mellan topparna är centrummåttet mellan kanalerna,som ofta kan ligga lite olika beroende på vart kärnan har hamnat.

Mvh Ante
Skriv svar