Filmer på flöden

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av J.Lundin »

Det du kommer att märka är att radial spelet sakta men säkert kommer att öka tills hjulen tar i respektive hus, eventuellt kommer den också att pytsa ut en del olja ut mot turbindelen.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av David Herbertsson »

Detta rör inte tråden, men J. Lundin, jag har skickat ett PM till dig.

Quattro: Har du nån tråd om din bil eller nått ställe med mer info om vad du har gjort med den?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Det du kommer att märka är att radial spelet sakta men säkert kommer att öka tills hjulen tar i respektive hus, eventuellt kommer den också att pytsa ut en del olja ut mot turbindelen.

Det kommer jag nog upptäcka om det sker.

Quattro: Har du nån tråd om din bil eller nått ställe med mer info om vad du har gjort med den?


Tyvärr inte. Jag har aldrig lagt tid på det. Det enda jag kan bjuda på är en länk till den ser ut "in action". http://www.forslundfoto.se/showimg.php? ... 5_0423.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Göran
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Kadett4wd »

Kadett4wd skrev:Svårt att märka det,, men turbon kanske lever om mer och eventuellt något mera trögspoolad.
men då måste man juh jämnföra med en likadan som är balanserad.
Det jag pratar om här är om man ej kan se fel på turbon med ögonen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Det jag pratar om här är om man ej kan se fel på turbon med ögonen.

Mmm, det var så jag förstod det.
Jag vet ganska väl hur fort turbon brukar spola. På en tävling (kör bara rally) blir man väldigt känslig för hur fort turbon spolar upp. Varje tiondel i fördröjning blir tydlig iom att jag inte har någon respons inkopplad. Över 4000 rpm har jag laddtryck så direkt att jag inte kan känna någon tvekan alls. Det bara drar fullt direkt. Man kan t.ex starta på asfalt med hjulspinn på alla 4 utan att behöva pumpa tryck först. Den tid det tar att släppa kopplingen räcker för att bygga laddtryck. Så är det även nu.

Jag har också en annan turbo att jämföra med - en snäppet mindre, KKK2664, portad o slipad på liknande sätt men balanserad efter slipning. Den hade inte lika stor mutter så det krävdes inte lika mycket jobb att forma om den till en kon. Jag har tidigare alltid haft en känsla att den mindre spolar hårfint snabbare men nu tycker jag dom känns lika.

Vi får se hur länge det håller men än så länge känns den väldigt bra. Återkommer med någon form av rapportering om den går ner sig eller rasar.

Göran
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Dr P. »

De var nog rätt bra på att visualisera saker på riktigt före alla CFD program. Jag menar, CFD visualiserar också på bra sätt, men att se det flöda på det sätt de gör det med små bubblor gör det mer levande.

Det jag nu klurar på är hur man kunde flöda ett topplock på motsvarande sätt så att man skulle se hela förloppet. Jag funderar i banor med glas/akryl och flöda med vatten istället för luft. Kunde kanske ge något.

Steg ett kunde vara att ha en cylinder i glas och även en ventil i transparent plast. då kunde man gå in och skapa bubblor för att se hur flödet ligget eller släpper på olika ställen. Steg två kunde vara att sätta o-ringar på en kolv och prova en dynamisk cykel... Well, well, blir nog antagligen aldrig av. För många andra grejer som vanligt :(
--
Per Jernström
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Pacman »

Höghastighetskamera med fiberprob inborrad i ett block så den ser ventilen och förbränningsrummet.
Sen rökmaskin som matar insuget och en elmotor som driver vevaxeln.

Tänk om man varit lika duktig på att slutföra projekt som man är på att hitta på nya.....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Kadett4wd »

men ändå blir flödet helt annorlunda då det blir förbränning med i spelet.
Det skapas juh kinestiska pulser som hjälper till eller stör om man inte nyttjat dem korrekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Pacman - checka den här länken. Kanske ett litet steg på vägen mot vad du pratar om.

Cylinder Head Testing - The Science Of Flow
Circle Track Is The First To Use A New Invention To Model Airflow Though Your Cylinder Heads

http://www.circletrack.com/enginetech/c ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Göran
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av J.Lundin »

Just den där artikeln har varit uppe förut, så den tror jag de flesta här har läst. Det dom gjort förr om åren vad gäller tester av flöden är via laser, där man släppt in partiklar i luftströmmen för att sedan följa dessa hur dom virvlar runt. Sådana SAE papper finns det nog rätt gott om även om jag just nu inte kan rabbla upp någon specifik rapport. Jag har dock ögnat igenom en hel del sådana under årens lopp.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

OK.
Fördelen med just detta skulle väl vara att man lättare skulle kunna jobba sig fram mot att få ett jämnare flöde genom olika delar av kanalen och över olika sidor av ventilen.
Vet vi någon som testat och om det givit någon ny värdefull information för förbättring av kanalen på t.ex. en Volvo 531??
Göran
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Pacman »

J.Lundin skrev:Just den där artikeln har varit uppe förut, så den tror jag de flesta här har läst. Det dom gjort förr om åren vad gäller tester av flöden är via laser, där man släppt in partiklar i luftströmmen för att sedan följa dessa hur dom virvlar runt. Sådana SAE papper finns det nog rätt gott om även om jag just nu inte kan rabbla upp någon specifik rapport. Jag har dock ögnat igenom en hel del sådana under årens lopp.
Laser och tittglas i toppen har jag sett att de har i encylindriga testmotorer på LTH avd. Förbränningsteknik när jag var där med Erland på studiebesök för många år sen....men som alltid när det gäller akademiska studier och sånt så söker de sällan efter effekt utan endast efter effektivitet och emissioner, så de bryr sig inte så mycket om just flödena in i motorn utan fokuserar mest på själva förbränningen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Erland Cox »

Jag gjorde en sån ventil när jag såg artikeln men jag vänder nog hellre på toppen och probar när jag blåser genom insug.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Den 24 juli skrev jag:
Vi får se hur länge turbon håller men än så länge känns den väldigt bra. Återkommer med någon form av rapportering om den går ner sig eller rasar.

Nu har den gjort precis det - gått ner sig. Sammanlagt 10-12 fullgasrepor för lite inmappning o kontroll plus en sprinttävling med 3x1,3 km specialsträcka vart allt den höll. Inte speciellt länge, får man väl säga. :hihi:

Var ute o kollade lite igår inför nästa tävling o märkte att bilen kändes lite trög o att laddtrycket låg ett par hekto för lågt. Tog bort turbon för att kolla den o det enda som märktes var att glappet i axeln ökat marginellt. Stoppade i reservturbon o då vart både laddtryck o känslan i bilen OK igen. Det var alltså ingen bra idé att köra med en turbo som inte balanserats efter att ha modifierat centrummuttern - precis som flera av er sa.

Göran
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Filmer på flöden

Inlägg av nkro »

Quattro

Lite frågor om motorn turbon sitter på.

Jag har renoverat en Garrett turbo till en rallybil utan balansering den överlever fortfarande.
Monterade bara 360 lager.

Turbon som satt hade knappt gått en säsong 4 - 6 tävlingar, från fabriksny laddtryck runt 1.2 bar.
Ingen respons.

Den var helt slut. i lagerdelen.

Jag tror att restriktorn dödar turbon snabbt.
Använder du respons ? Vilken avgastemp ?

Niklas
Niklas
Skriv svar