Filmer på flöden

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Filmer på flöden

Inlägg av Erland Cox »

http://web.mit.edu/hml/ncfmf.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta verkar intressant men jag har faktiskt inte hunnit kolla på det själv än.

Erland
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av David Herbertsson »

:thumbright: Mycket intressant! Tittar på Flow Visualization nu. Kul att se hur flödet beter sig runt olika objekt. 35 minuter lång också så här finns nog mycket matnyttigt, frågan är om man förstår det man ser? :hihi:

/David

Edit: I filmen som jag nämner ovan så ca. 14:30 in så visar dom flödet genom en kona vid olika vinklar på väggarna. Från raka väggar till en vinkel på 7 grader blev det stor skillnad på hastigheten och trycket i flödesriktningen iom areaökningen. Det som också va intressant att se va hur mycket tjockare boundary layer (sveskt namn?) blev med vinkel ökningen, och produkten av det blev turbulent flöde i sista biten av konan? Jag sätter ett frågetecken där som gäller hela stycket jag skrev då jag i princip tänker högt här.. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. Ökade man vinkeln ännu mer så samlades långsamtgående "partiklar" vid ena väggen och börjar sedan vandra MOT flödet och tvingar därmed huvudflödet att separera från väggen och det skapar en tryckförändring som då "drar" med sig motströms flödet så det blir normalt igen. När det har övergått i normalt flöde igen så samlas långsamtgående partiklar vid ena väggen igen och allt upprepas.

Jag har lärt mig något nytt idag, som jag kanske inte användning för direkt, men kunskap är lätt att bära :thumbright:
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av David Herbertsson »

Runt 21 minuter in i filmen så har dom en kona med stor vinkel som skapar mycket turbulens i flödet men då gör dom något fiffigt som skapar ett fint flöde igen. Vad? Se på filmen :wink:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Erland Cox »

Jag ska titta på det så ska jag försöka skriva nåt vettigt sen.
Det med separationerna är ju något som har med topplocksportning att göra.
Det när flödet vänder kallas avlösning och går att lösa genom att öka hastigheten där avlösningen skapas.
ett bra exempel är 90 graders avgasportar med lågt golv typ B20 och många andra.
där kan man se att om man håller en tråd i en svetstråd utanför kanalen att flödet går utåt i taket
men inåt i golvet. det går att få till genom att göra arean ovanför korta radien mindre.
Tvärt emot vad man skulle tycka.

Erland
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av David Herbertsson »

"genom att göra arean ovanför korta radien mindre".

Jag är nog för trött för jag har svårt att fatta detta :doh: Menar du helt enkelt att minska kanalen efter svängen, eller i alla fall se till att den inte konar upp? Jag frågar hellre en dum fråga än att fortsätta vara dum..

/David


Edit: Du menar kanske att största arean i en sådan kanal ska ligga precis i eller innan korta radien?
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Erland Cox »

På avgas med torrt flöde fungerar det fint med minsta arean i svängen.
På insug beror det nog på hur mycket kanalen svänger och om bränslet klarar att vända.
Det dom gör i filmen är att dom sätter i en massa små diffusorer som var för sig har
mindre vinkel än den stora och då släpper inte flödet från väggarna.
Dom visar ett diagram med diffusorvinklar, ju längre diffusor desto mindre vinkel klarar flödet utan separation.
Diffusor är en area som konar upp. Om man kör ett gasflöde genom en restriktion så ökar hastigheten
och trycket minskar i restriktionen. I diffusorn minskar man hastigheten och ökar trycket, det kallas tryckåtervinning.
Om restriktionen inte ger något flödesmotstånd så blir trycket det samma
efter restriktionen som före och man vill komma så nära noll förlust som möjligt.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Erland,
med flera difusorer "inuti varandra" för att minska uppkoningsvinklarna enligt filmens experiment så borde man kunna göra en restriktor mer kompakt - expandera upp fortare från 34 mm min-dia till turbons inlopp. Eftersom restriktorn måste sitta max 5 cm före kompressorinloppet så skulle man kanske kunna få ett mer ostört flöde in i kompressorn på det viset. Lite knepigt kanske med flera koner inuti varandra rent design- och tillverkningsmässigt, men vad tror du om tanken??

Göran
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Erland Cox »

Man skulle då behöva göra flera konor i varandra, inte raka plåtar och de ska fästas i diffusorn på nåt sätt.
Sen blir det ett ytskikt på alla delar och mer ytor som ger friktion men om man orkar kan man bygga en
modell och prova i flödesbänken. Det är ju bra om man kan köra den ända upp till choke i så fall.
Choke blir det när man når ljudets hastighet i minsta arean. Innan man börjar så är det nog ide' att kolla
om det är tillåtet för jag har för mig att om det inte finns på FIA ritningen så är det förbjudet.
En kona framför muttern på kompressorn minskar ju också vinkeln och är nog enklare men den ska också
fästas på nåt sätt.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Du har antagligen rätt Erland - det som inte är uttryckligen tillåtet brukar ganska ofta vara förbjudet. Dessutom borde ju WRC-teamen använda det om det fungerar och är tillåtet. Men jag tänkte som Alexander att man skulle kunna använda en turbo med större inlopp och ändå få ett "ostört" flöde in i kompressorn.

Jag hade en stooor mutter på min kkk2667 och den har jag slipat/svarvat ned till att se ut som en spetsig noskon (vilket ju alla stora jetmotorer har) så på sätt och vis kan man väl säga att jag har en kona framför kompressormuttern.

Jag har ingen möjlighet att mäta om just detta gör skillnad men det ser ju otroligt mycket bättre ut - och den nya motorn går riktigt bra trots att jag inte mappat den högre än 1,1 bars laddtryck än. Men jag har gjort fler justeringar samtidigt så det är svårt att vad som kommer från vad.

Göran
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Kadett4wd »

känns som om det skulle vara en kaviteringsmaskin..
en maskin skapad att tillverka kavitation.
Mao smält impeller som resultat...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av J.Lundin »

Du får ursäkta, men det var nog bland de dummare ideér jag läst, snacka om att skapa obalans. Det aggregatet skulle inte bli särskilt långlivat... :lol: :lol:
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Kadett4wd »

johorå.. det visst smälta impellrar.. dags å läsa på lite ;)

i nära vaccum får juh impellern jobba arslet av sig för att skapa tryck, mao övervarv inte bara deluxe utan grandluxe.
Och vi vet juh vad som händer då en kompressor jobbar nära sin yttersta gräns. den pumpar hetluft.
Sen ska du strypa den totalt på inloppet... luften kyler juh faktiskt en liten del av impellern.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar