Filmer på flöden

Diskussioner för erfaret folk
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Näe... tro nog inte heller på den idén. Så här ser min mutter ut. Eftersom den hamnar rätt nära minsta diameter i restriktorn så har jag gjort den så liten som möjligt. Inga problem med vibrationer trots att jag inte balanserat om turbon, men jag slipade den med balansen i tankarna (var muttern var lättad, mm innan jag gav mig på den).
Bild
Göran
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Filmer på flöden

Inlägg av J.Lundin »

Inte smälla eller smälta :shock: . Då har du överhuvud taget inte hört en riktig Surge någon gång. På sugturboanläggningar så brukar det vid kraftig surge smälla rejält, som från en K-pist ungerfär samt slå ut kraftiga eldslågor ur förgasaren. Dessa lågor är inte som ur en baktändande förgasare utan liknar mer lågan från ett svets eller gasolmunstycke. Då en jetmotorkompressor som går ut i surge så låter det som om området just blivit bombad, man skiter garanterat ner sig första gången, finns inte en ruta i fastigheterna runt om som inte skallrar, har själv varit med om då en Jumbomotor gick ut i surge vid testkörning. Hela vår kontorskåk skakade, det kändes även i marken... :lol: :lol:

Vid surge så faller verkningsgraden ner mot noll och det är enket att räkna på vilka temperaturer det handlar via den vanliga kompressorformeln. Temperaturen hamnar långt över den temperatur för självantändning som bensin har. På tryckanläggningar brukar surge ofta låta som ett kraftigt fräsande, detta fräsande är garanterat mer farligt för motorns kolvar än det är för själva kompressorhjulet. Körning vid detta ljud brukar resultera i sönderbrända kolvar inom 5 sekunder, det är ohyggliga energinivåer man släpper loss i motorn. Det är som att få igång en pulsjetmotor i motorns insug... :lol:

Kompressorhjulen brukar oftast haverera genom att bladen böjts bakåt av tryckpulserna, man kan också vrida av turbinaxeln eller helt enkelt slå loss komphjulet, det senare beroende på åt vilket håll gängan för muttern är slagen. Axiallagret brukar också få sin släng av sleven, de äldre mindre kraftiga brukade dela på sig.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har sett smultna impellrar,, då iofs på bild,, och lääänge sedan.. aktuella länkarna har jag inte kvar :(
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Pacman »

Big Al skrev:quattro: Nästa steg är att skippa muttern helt och låta vingarna gå helavägen in ;)

En annan idé som jag och Martin Palm bollat ang restriktor är att heltsonika använda fruktansvärt överdimentionerad turbo minst 70mm och låta 34mm hålet vara på "ena sidan" och resten av hjulet "används inte" , blir lite som att mata in i en köttkvarn.
Men...jag förstår inte heller....problemet har väl aldrig varit att impellern varit för liten eller ineffektiv, utan problemet ligger väl i att restriktorn stryper flödet till ett maxflöde vilket i kompressordiagrammet låser turbon i X-led och flyttar bara lastpunkten rakt uppåt....och om man då använder en ännu större turbo så åker man ju rakt ut i surge.
Man behöver alltså ha tag i en turbo som jobbar med små flöden (eg ett teoretiskt uträknat maxflöde för restriktorn) och med stora PR.
Om mitt huvud inte lurar mig så innebär det rent praktiskt en kompressor med litet inlopp och stor snäcka :scratch:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Data på en Garret T303 från en Focus 01 WRC

Compressor housing:
.60 A/R
60mm inlet
50mm outlet

Compressor wheel:
45.5mm Inducer
69.4mm Exducer

Turbine housing:
.57 A/R
50mm V-band inlet
60mm V-band outlet

Turbine wheel:
59.3mm
52.2mm

http://forums.evolutionm.net/motor-spor ... rbo-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns bilder postade på turbo o restriktor.

Göran
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Pacman »

Som jag trodde....extremt litet trim (43) för att kunna bygga höga PR
Kanske lite i minsta laget med 45,5mm inducer (ca 345hp) men annars rätt storlek.
Jag hade gärna sett ett kompressordiagram för den med.

Sitter och googlar efter nån form av kalkylator eller liknande för att räkna ut massflödet vid ljudhastigheten genom en 34mm restriktor, men utan framgång än sålänge...

Konan ifrån 34 till 46mm över 50mm längd blir 6,8gr vilket är perfekt.
Men jag kanske missförstod....var 50mm maxlängd för restriktorn totalt?
Är det sagt någon särskild längd som strypningen måste hålla...alltså måste 34mm hålet hålla en viss längd?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Erland Cox »

quattro skrev:Näe... tro nog inte heller på den idén. Så här ser min mutter ut. Eftersom den hamnar rätt nära minsta diameter i restriktorn så har jag gjort den så liten som möjligt. Inga problem med vibrationer trots att jag inte balanserat om turbon, men jag slipade den med balansen i tankarna (var muttern var lättad, mm innan jag gav mig på den).
Bild
Göran

Det ser ju bra ut och borde hjälpa så det blir bättre diffusion.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Erland Cox »

Pacman skrev:Som jag trodde....extremt litet trim (43) för att kunna bygga höga PR
Kanske lite i minsta laget med 45,5mm inducer (ca 345hp) men annars rätt storlek.
Jag hade gärna sett ett kompressordiagram för den med.

Sitter och googlar efter nån form av kalkylator eller liknande för att räkna ut massflödet vid ljudhastigheten genom en 34mm restriktor, men utan framgång än sålänge...

Konan ifrån 34 till 46mm över 50mm längd blir 6,8gr vilket är perfekt.
Men jag kanske missförstod....var 50mm maxlängd för restriktorn totalt?
Är det sagt någon särskild längd som strypningen måste hålla...alltså måste 34mm hålet hålla en viss längd?
Det är väl inte så svårt att räkna ut så att du behöver en kalkylator?
Nån av dessa kanske funkar annars får pappa räkna ut det åt dig:

http://www.not2fast.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

34 hålet ska vara minst 3mm så det blir 47mm diffusor.


Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

quattro: Finns mycket att förbättra på dedär kompressorhjulet ser jag, dock så innebär det balansering :)

Det gör det alldeles säkert. Det är en gammal K2667 från Porsche 944 - inte exakt senaste modell. Men turbon är lagom stor o passar direkt på grenröret o får plats i det lilla utrymme som finns tillgängligt bakom frontplåten. Det går ju givetvis att ta en (eller låta tillverka) en modern impeller och svarva till kompressorhuset så de passar ihop - men det känns inte som det är den förändring som är viktigast just nu när det gäller att hitta mer effekt.

Jag tror en EFR62K80 skulle vara en bra uppgradering på turbosidan men det skulle kräva helt nytt grenrör (ej tillåtet) - alternativt långt distansrör mellan grenröret o turbininloppet som flyttar turbon 5-10 cm.

Har du några andra förslag så får du givetvis gärna framföra dem. Jag läser allt med intresse.
Göran
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Pacman »

Erland Cox skrev:
Pacman skrev: Sitter och googlar efter nån form av kalkylator eller liknande för att räkna ut massflödet vid ljudhastigheten genom en 34mm restriktor, men utan framgång än sålänge...
Det är väl inte så svårt att räkna ut så att du behöver en kalkylator?
Nån av dessa kanske funkar annars får pappa räkna ut det åt dig:

http://www.not2fast.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

34 hålet ska vara minst 3mm så det blir 47mm diffusor.


Erland
Tack!
Jag får det till 686 CFM. Låter mycket...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:07 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Kadett4wd »

Vad du kan göra quattro är att lossa impellern och slipa vingarna exakt lika höga, de kan skilja nån tiondel mellan dem. det gör att vingen bakom den som är högst pumpar nååååågot sämre..
små bäckar..

Om BigAl kommer med idén att slipa exducervingarna med lite radie kan jag INTE rekomendera det.
Det bygger varmare luft som jag vill förstå det.
samt bygger värme i impellern på det känsligaste området.(värmekänsligaste)
Du får en mjukare 'avlösning' på luften ut ut exducern, typ en liten utväxling så impellern blir 'starkare' att vrida runt i den trycksatta luften.
Men det ger även mera 'slir' i luften.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Filmer på flöden

Inlägg av quattro »

Vad du kan göra quattro är att lossa impellern och slipa vingarna exakt lika höga

Jag kan inte lossa impellern - muttern är helt rund och slät :hihi:
Jag skulle behöva slipa greppytor på den först, och då får jag byta den sen till en ny mutter som i sin tur måste slipas bort drygt hälften av så den får rätt form.

Tror turbon får vara som den är så länge den håller. Kan göra det efter nästa renovering istället. Vi får se hur länge den håller utan balansering, men med tanke på var den var lättad och hur jag har slipat så tror jag det bara kan ha blivit en marginell skillnad i grundbalanseringen.

Märker man en dålig balansering innan den rasar?
Göran
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Filmer på flöden

Inlägg av Kadett4wd »

Svårt att märka det,, men turbon kanske lever om mer och eventuellt något mera trögspoolad.
men då måste man juh jämnföra med en likadan som är balanserad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar