Launch Controll på BMW 02 ??

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Lo0z3R
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 14, 2003 1:33 pm

Launch Controll på BMW 02 ??

Inlägg av Lo0z3R »

Är sugen på att bygga ihop en launch controll till bmw´n men har hört att man knäcker vipperna om man använder en sådan.
Men Säver killen (Peter?) som kör gula Bmw har väll launch controll på sin har jag hört, någon som vet mer om detta, hur det är byggt å så?? :roll:
BMW 1602 TIC (under uppbyggnad) Opel Vectra DTI
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Launch control

Inlägg av Magnus »

Han har byggt sin launch control via sprutet.vet inte exakt hur det funkar men jag kan kolla upp det.har sett en version med en startmotorsolonoid som byggts ihop med fördelaren och backar tändningen mekaniskt och skapar "smällar" men det var på bosses buggy.vet inte hur bra det funkade.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Läste en artikel som Dave Visard skrivit...Och ddär skriver han om att flytta tändpunkt till en tändpunkt som ligger efter TDC tex 20 gr ATDC. Lite mackel så skulle man kunna vrida fördelaren dit mekaniskt på nått sätt sedan flytta den åter när man klivit av conan...Har någon annan hört något liknande?
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

går nog bra att flytta fördelaren med en solenoid av nåt slag. Men då borde du åxå få in mera bränsle på nåt sätt samtidigt som du håller in knappen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

peter stänger av sprutet(i en viss ställbar frekvens) när han bygger laddtryck eller varvar för mycket. bosse senarelägde tändningen så att mer energi fans kvar i cyl när avgasventilen öppnar (varmt).
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:peter stänger av sprutet(i en viss ställbar frekvens) när han bygger laddtryck eller varvar för mycket. bosse senarelägde tändningen så att mer energi fans kvar i cyl när avgasventilen öppnar (varmt).
Backar Peter inte tändningen och skickar på lite extra bensin?
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Jens Gustavsson skrev:peter stänger av sprutet(i en viss ställbar frekvens) när han bygger laddtryck eller varvar för mycket. bosse senarelägde tändningen så att mer energi fans kvar i cyl när avgasventilen öppnar (varmt).
Senare tändning betyder väl att den antända bränsleblandningen inte hinner styra på kolven utan blåses ut genom avgasventilen och där igenom får mer snurr på turbinen ???
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

super 7: peter stänger av sprutet som sagt var. det är därför det är så skonsamt för motorn/vipporna. inga våldsamma smällar eller avgas tempraturer
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Hur kan han då få upp nått laddtryck? för utan bränsle får man väl inga avgaser.... :?: och avgaserna ger ju laddtryck.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Med vidöppet gasspjäll och ett frekvens styrt på/avslaget sprut kommer det laddtryck. inte kanse lika högt och våldsamt som med backad tändnig,varvreg och mer bensin. men det är det som är vitsen, vippor och avgasventiler, kolvar mm håller. avgastempen blir ca400grader mot ca+1000grader med kovensonelt laddtrycksystem.
Användarvisningsbild
Lo0z3R
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 14, 2003 1:33 pm

Insprutning krävs?

Inlägg av Lo0z3R »

Men som jag fattar det så bör man koppla det genom insprutet för att skona motorn, då är ju problemet att jag inte kör med sprut :(
det är väll något man kanske ska införskaffa när man får råd om det gör livet lättare att leva?!?!?
BMW 1602 TIC (under uppbyggnad) Opel Vectra DTI
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det krävs insprut för att få en sådan snabb bränsle avstängning som peters system använder. stänger man av bränslet till förgasare så smälter motorn innan bränslet tagit slut.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Om detta sättet funkar så måste det vara att föredra om man kör med katalysator och lamdasond som är känsliga för fet blandning. Dom går sönder rätt fort.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det borde skona catten.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Men hur har du kört Jens? Du bröt bara tändningen eller?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar