Extern WG frågor

Diskussioner för erfaret folk
Essenjr
Lite mer laddtryck

Extern WG frågor

Inlägg av Essenjr »

Tja

det är första gången jag använder extern wg på nån bil o har nu lite frågor till er erfarna.
Något är galet vad gäller laddtrycket.

Kör med 2.0L motor, pulssplittat grenrör, TB-60 (med twinentry och antisurge) turbo och dubbla 38mm wgs från turbobanditen.

Kör med Elektronisk laddstyrning men den är ställd på 0% duty så kör endast på fjädertrycket i wgs.

Varvar 5500 - 6000 med bilen o har bara hunnit få 0,5 bar i ladd.

Med den turbon/motorn etc borde laddet komma tidigare och när det kommer borde det inte smyga upp utan komma hårt o rejält.

Hur kopplar man i vanliga fall in en extern wg vad gäller vakumslangar? är det både på toppen och botten eller bara en av dem?

Sen fattar jag att det INTE ska läcka ut avgaser ut wgröret när man står på tomgång, men det GÖR det så är kanske där det felar.
Men tänkte om vaccumslangarna är felkopplade kanske det har med det o göra också.

Jag tror somsagt på att det är att wgs är otäta och läcker ut avgaser så den öppnar hela tiden o på så sätt inte får något läddtryck?

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Re: Extern WG frågor

Inlägg av Deztallica »

Vacuumslangarna ska vara kopplad i den nedre, den övre är för mottrycksstyrning enligt bilden.

Bild
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Hur har du byggt grenröret? Hur har du delat upp cylindrarna till pulssplitten? Drar man 1+2 och 3+4 så får man precis den seghet i spoolup som du beskriver. Pulserna jobbar mot varann och ger ett segt laddtryck.
Rätt draget är 1+4 och 2+3.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

wastegaten skall vara stangd i motorns sugomrade... kolla sa den ar tat. samt att du kopplat tryckstyrningen pa tryckroret och inte i insugets vaccumsida
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Essenjr
Lite mer laddtryck

Inlägg av Essenjr »

pulssplitten är byggd av en välkänd grenrörsbyggare till en början (själva pullssplittdelen) resten med wgs har jag byggt själv. men ska vara korrekt byggt iaf! :)

jo de är ju definitivt inte täta (turbobanditen är väl kina) så är väl därför. men då kanske det är därför jag får segt ladd då? eftersom dom är öppna hela tiden lite lite.

Har byggt såkallad "screamer pipe" så man ska höra när de verkligen öppnar mne somsagt det läcker hela tiden så märker ingen direkt skillnad i varken drag eller ljud.

jodå vaccum är kopplat enligt ovan och på tryckröret. :) dvs jag har alltså fattat allt rätt från början bara det att wgsen läcker som fan så måste väl slipa in dem då.

men det gör man väl med ventilpasta o slipverktyg som till toppar? :)

Tackar alla!! :)
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jag har hjälp en kille med en Div.1 Rallycrossbil dvs 2 liters motor, 4wd, turbo utan restriktor och runt 6-700hk. Han körde med en fd WRC-motor som var ombyggd för mer effekt, och han hade fått gjort två grenrör av en duktig grenrörsbyggare, ett som satt i och ett i reserv. Han brottades med samma fenomen, att laddtrycket kom vid runt 6000-6500rpm och han varvade till 8000 så registret var ju ganska trist. Jag blev ditkallad för att titta på mappningen och se vad jag kunde göra för att hitta mer effekt i mellanregistret. Det första jag såg när han öppnade huven var att grenröret var felbyggt! Han hämtade genast reservröret så jag kunde granska det mer noga och det var otroligt vackert och välbyggt, snygga TIG-svetsar och helt felfritt, förutom att det var felbyggt!
Han som byggt grenröret var van vid att bygga till raksexor där man parar ihop de tre främre och de tre bakre, så han hade gjort likadant med detta som då var till en rakfyra. Tankevurpa!
Även de bästa proffsen kan göra fel, så jag bara säger som så...kontrollera igen, och är det rätt så kan du bocka av det på din lista!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Stettler
För mycket laddtryck

Inlägg av Stettler »

Angående att WG:n läcker. Har du satt i tätningsringen?
Även kontrollerat att kolven tätar mot sätet?

Kan vara en idè att svarva nya ringar. Det fick jag göra på min 38mm (kina), dem var någon tiondel fel. Så det läckte igenom.
niclas_ab
För mycket laddtryck

Inlägg av niclas_ab »

Kadett4wd: Varför ska man koppla wastegaten till tryckrör och inte mot vacumsidan? med vacum borde den ju stänga ännu hårdare, är wastegaten uppbyggd så att den inte klarar vacum?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

mm jag tänkte på det därefter jag skrev det.. men jag låg i sängen å slösurfa på mobilen.
Och somna *lol*

kom fram till exakt samma som du säger ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

jag kör med ett fel draget pulssplitt rör på min volvo, 1+3 & 2+4.
men den spolar snabbt som fan ändå. fullt ladd 1,6bar vid 4000 med turbonetics t66 turbo (66inn 68ut ar 1.15)
Skriv svar