oljekylning av kolvar

Diskussioner för erfaret folk
magnus h
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön sep 25, 2011 7:40 pm
Ort: Skellefteå

oljekylning av kolvar

Inlägg av magnus h »

Hittar ingen tråd om detta ämne så jag undrar om det finns någon kunskap om ämnet
eller åtminstone några teorier som vi kan dela med oss av?
Kanske man skulle utöka bef kylning med fler "spridare" tycker mig ha läst om F1 att
dom har 3st spridare/kolv, vart är bästa träffpunkten, hur mycket oljeflöde stjäl ev
extra spridare mm
/Magnus
Bild
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av composite wizard »

Utvecklingen har väl gått mot flere spridare samt högre oljetryck till dessa för en bättre spridning (uppåt 10bar), har för mej att en del motorer har skilld pump/pumpsteg med kanal för enbart kolvkylningen.
Torbjörn Blomfeldt
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

ibland har dom högre tryck i galleriet där munstyckena är sen tas trycket ner efter det. Dessa "bläckfiskar" sitter i mitten mellan cylinder raderna. Sen finns det ett på yttre sidan, så 4 totalt.

Bild

Här syns det yttre och ett av dom på "bläckfisken".

Bild

/Andre'
power
rocker_dude
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jul 01, 2010 8:07 pm
Ort: Stockholm

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av rocker_dude »

Läste i en artikel i race Engine Technologies(samma artikel som ovan) att f1 kunde ha uppemot 10!st per kolv.... Jag skulle vilja se bearbetningen som krävs för det :-D
244 turbo -82

Johan Karlsson
Standard_trailboss_250@hotmail.com
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av JohanK »

Behövs nog bra kylning med så tunna och lätta kolvar.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

tror dom vill kyla kolvtappen/vevstaken också med oljesprut mot mitten på kolven.

/Andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Christer J »

Visst vill dom väl kyla,men i F1 fallet tror jag det handlar minst lika mycket om fyllnadsgrad.
/Christer
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

antagligen. kyl underkolven, insugsventilerna hålls kallare, inkommande bränsle hålls kallare då kolven är svalare och när ventilerna är svalare. Är det så du antar?

/Andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Christer J »

Jo det är så. Har sett själv att massflödet går ner utan kolvkylningen aktiv.
På en F1:a med sitt jätteborr/korta slag så kan man anta att det blir ännu mer utslagsgivande.
/Christer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Kadett4wd »

en detalj till.
att låta oljan transportera mera värme gör att man kan krympa vattenmanteln och på så vis få lättare maskin samt mindre skrymmande.

Och ska man tänka i långa banor så är juh olja lättare än vatten ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Kadett4wd »

ehh,, det sköter juh oljekylaren.
Att köra system med enbart kylare för detta tycker jag blir kaka på kaka.
Exempel, jag var ute och pruttade med min racebil igår, fastän det vart en del goa urpiskningar så får jag aldrig upp oljetempen i tråget mer än till ca 50 grader.
Och ja,, jag har oljekylartermostat.
Vad kan tempstegringen bli genom pumpen och värmningen av oljan i blocket?
kanske kommer oljan upp i 70-80 grader innan den når 'förbrukarna' inne i maskin.

Och har man då säg 800grader avgastemp så är juh det ungefär där tempbelastningen på kolven ligger, men den smälter juh inte så under 600grader är det.

så,, 520 graders differens i yttersta fall, oljan är kall nog att kyla kolvarna utan extra kylare.,, jag lovar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Enok »

600 C i temp på kolvar? MAX temp på kolven är 275-300 C.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Kadett4wd »

trodde det framgick att jag inte visste temp pa kolvarna. men det var val gott du fick papeka det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Enok »

Du skriver ju att det är en temp diff
på 520 grader i värsta fall.
Peter Olson
Skriv svar