oljekylning av kolvar
oljekylning av kolvar
Hittar ingen tråd om detta ämne så jag undrar om det finns någon kunskap om ämnet
eller åtminstone några teorier som vi kan dela med oss av?
Kanske man skulle utöka bef kylning med fler "spridare" tycker mig ha läst om F1 att
dom har 3st spridare/kolv, vart är bästa träffpunkten, hur mycket oljeflöde stjäl ev
extra spridare mm
/Magnus
eller åtminstone några teorier som vi kan dela med oss av?
Kanske man skulle utöka bef kylning med fler "spridare" tycker mig ha läst om F1 att
dom har 3st spridare/kolv, vart är bästa träffpunkten, hur mycket oljeflöde stjäl ev
extra spridare mm
/Magnus
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
Utvecklingen har väl gått mot flere spridare samt högre oljetryck till dessa för en bättre spridning (uppåt 10bar), har för mej att en del motorer har skilld pump/pumpsteg med kanal för enbart kolvkylningen.
Torbjörn Blomfeldt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
ibland har dom högre tryck i galleriet där munstyckena är sen tas trycket ner efter det. Dessa "bläckfiskar" sitter i mitten mellan cylinder raderna. Sen finns det ett på yttre sidan, så 4 totalt.
Här syns det yttre och ett av dom på "bläckfisken".
/Andre'
Här syns det yttre och ett av dom på "bläckfisken".
/Andre'
power
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor jul 01, 2010 8:07 pm
- Ort: Stockholm
Re: oljekylning av kolvar
Läste i en artikel i race Engine Technologies(samma artikel som ovan) att f1 kunde ha uppemot 10!st per kolv.... Jag skulle vilja se bearbetningen som krävs för det
Re: oljekylning av kolvar
Behövs nog bra kylning med så tunna och lätta kolvar.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
tror dom vill kyla kolvtappen/vevstaken också med oljesprut mot mitten på kolven.
/Andre'
/Andre'
power
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: oljekylning av kolvar
Visst vill dom väl kyla,men i F1 fallet tror jag det handlar minst lika mycket om fyllnadsgrad.
/Christer
/Christer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
antagligen. kyl underkolven, insugsventilerna hålls kallare, inkommande bränsle hålls kallare då kolven är svalare och när ventilerna är svalare. Är det så du antar?
/Andre'
/Andre'
power
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: oljekylning av kolvar
Jo det är så. Har sett själv att massflödet går ner utan kolvkylningen aktiv.
På en F1:a med sitt jätteborr/korta slag så kan man anta att det blir ännu mer utslagsgivande.
/Christer
På en F1:a med sitt jätteborr/korta slag så kan man anta att det blir ännu mer utslagsgivande.
/Christer
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: oljekylning av kolvar
en detalj till.
att låta oljan transportera mera värme gör att man kan krympa vattenmanteln och på så vis få lättare maskin samt mindre skrymmande.
Och ska man tänka i långa banor så är juh olja lättare än vatten
att låta oljan transportera mera värme gör att man kan krympa vattenmanteln och på så vis få lättare maskin samt mindre skrymmande.
Och ska man tänka i långa banor så är juh olja lättare än vatten
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: oljekylning av kolvar
ehh,, det sköter juh oljekylaren.
Att köra system med enbart kylare för detta tycker jag blir kaka på kaka.
Exempel, jag var ute och pruttade med min racebil igår, fastän det vart en del goa urpiskningar så får jag aldrig upp oljetempen i tråget mer än till ca 50 grader.
Och ja,, jag har oljekylartermostat.
Vad kan tempstegringen bli genom pumpen och värmningen av oljan i blocket?
kanske kommer oljan upp i 70-80 grader innan den når 'förbrukarna' inne i maskin.
Och har man då säg 800grader avgastemp så är juh det ungefär där tempbelastningen på kolven ligger, men den smälter juh inte så under 600grader är det.
så,, 520 graders differens i yttersta fall, oljan är kall nog att kyla kolvarna utan extra kylare.,, jag lovar.
Att köra system med enbart kylare för detta tycker jag blir kaka på kaka.
Exempel, jag var ute och pruttade med min racebil igår, fastän det vart en del goa urpiskningar så får jag aldrig upp oljetempen i tråget mer än till ca 50 grader.
Och ja,, jag har oljekylartermostat.
Vad kan tempstegringen bli genom pumpen och värmningen av oljan i blocket?
kanske kommer oljan upp i 70-80 grader innan den når 'förbrukarna' inne i maskin.
Och har man då säg 800grader avgastemp så är juh det ungefär där tempbelastningen på kolven ligger, men den smälter juh inte så under 600grader är det.
så,, 520 graders differens i yttersta fall, oljan är kall nog att kyla kolvarna utan extra kylare.,, jag lovar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: oljekylning av kolvar
trodde det framgick att jag inte visste temp pa kolvarna. men det var val gott du fick papeka det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: oljekylning av kolvar
Du skriver ju att det är en temp diff
på 520 grader i värsta fall.
på 520 grader i värsta fall.
Peter Olson