oljekylning av kolvar
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
Att pumpa runt olja kostar förbrukning och därför har volvo bytt oljepump i deras "ved" motorer.
Mvh Hans "Han som har gjort maskinen som sätter dit drevet för den nya pumpen"
Mvh Hans "Han som har gjort maskinen som sätter dit drevet för den nya pumpen"
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: oljekylning av kolvar
Delvis, men man har juh gått från mer eller mindre 'slitsade' kolvar i oljespråret, numera har man fåtal hål för styrkans skull.Jens Gustavsson skrev:nackdelen med mycket olje sprut måste ju va att det blir mycket mer olja i cirkulation vid cylinderväggarna (jobbigare för ringarna att hålla bort oljan på cylindrarna och en höjd risk att få in olja i förbräningsrummet) och runt vevaxeln så man tappar effekt och kanske så att nivån blir låg i torrsumpen??
har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?
mvh jens
Antar det även minskar problemet med att oljan behöver skrapas bort av ringen också.
Oljan håller sig mera 'inuti kolven'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
- Ort: Seattle, WA USA
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
Andre låter som du skulle tycka om längre stakar oxo_ med 31,4-31,5 mm komp hjöden på kolvarna???norrback skrev:kallare kolv håller bättre -----> kolv kan vara lättare ------> mindre belastning på cylindrar, vevstake, lager, vevaxel. osv.Jens Gustavsson skrev:
har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?
mvh jens
/Andre'
På en B23T cirka 450g eller mer lättre än M stake o orgianl kolv..
Under vad man vinnar i verkligheten med såna?
Vad det gäller olje sprut under kolven, och pump volym, Ford YBB o YBG har ''squirter'' rör med mustyken, YBT har separata munstyken, alla har samma pump dimensioner som gamla sug motor Pinto....
Det verkar som en av dom lite mer vaken killar över i Fästing Amerika har haft jätte succé med en kit som har varit runt hela världen för använning av ett visst BMW squirter, kostar en femtedel av Volvo squirters.
see hit: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=115422" onclick="window.open(this.href);return false;
get the 1/4" drill bushing and place it in the jig, put the long 1/4" bit in your drill, stick it thru the bush and ease it down to the flat above the oil gallery.
Find a spot about half way from the cylinder to the block wall.
OIL the spot and drill with moderate pressure---it's IRON, you don't have to push too hard.
BE FAWKIN CAREFULL as you feel it start to break thru to the gallery. Ease up and speed up the drill speed.
Next, swing the fixture out of the way and put the spot face cutter in.
It's piloted with a 1/4 pilot so it will be guided in the hole.
IT WILL KISS THE OUT WALL OF THE BLOCK A BIT SO HOLD IT UP WHEN YOU PULL THE TRIGGER AND EASE IT DOWN. WHEN ITS ON THE FLAT SURFACE CONTROL THE DRILL SPEED AND PUSH DOWN AND KISS THE SURFACE TILL ITS A CLEAN SWEPT CIRCLE, NO MORE.
Now get the 1/4 bit and slide it back thru the jig and move it around so the drill goes thru the hole and isn't tweaked or bowed and then tighten the M8 bolt.
Next remove the 1/4 drill bush, replace it with the 7mm bush and drill thru the hole.
Now remove the jig, get the M8 x 1 tap and the 1/4 drive extention and carefull line it up and start the tap. OIL, and don't give it more than 2-2 1/2 turns without backing off a half turn.
Tap thru the hole but don't go all the way till the tp bottoms on the roof of the oil gallery.
Repeat.
The positions I chose were for easiest access. Cylinder 1 I did at the rear pad, cylinder 2 at the front pad, or each side of No2 Main, cylinder 3 I used read pad, cylinder 4 I used the front pad--or each side of No4 main.
Pretty easy, just take your time.
Jag säger varför inte?
John V
www.rallyrace.net/jvab
www.rallyrace.net/jvab
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: oljekylning av kolvar
det där är ju typ samma som sitter i 230 orginal.
jag gjorde det samma i min b23 block, men använde spridare från mazda miata
jag gjorde det samma i min b23 block, men använde spridare från mazda miata
Re: oljekylning av kolvar
vill minnas satt något liknande i b18ft eller vad motorn i 480 turbo heter. fast tror det va alu till dom munstycken.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
- Ort: Seattle, WA USA
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
Njäääää int riktig samma men samma fabrikant.DreRacing@ skrev:det där är ju typ samma som sitter i 230 orginal.
jag gjorde det samma i min b23 block, men använde spridare från mazda miata
Volvo och t.ex Ford har en stift i munstyket som stickar ut och motsvarande hål borrat i blocket så sjläva munstyket SKA PASSA i en enda läge. Om jag var cynisk skulle jag säga typisk förmyndar attityd av Volvos ''injur-nears''. BMW squirters kan man klocka hit eller dit eller en smula här eller där.
Och skilnad är att härborta i Fästning Amerika Volvos squirters kostar när USD80 st men BMW kostar runt USD20.
Jag kollade priser in GB när montering sats var på vägen ditåt och dom var runt GBP10-11.
För nära 60 dollar styken kan jag ta lite tid att vara säkert att stakan inte massakera lilla pipan.
Även om det ser ut som ni därborta tycker om att spendera mycket mer för grejor än behövs det verkar lite konstig att slösa 4 gånger mer, USD240 mer bara for att kartongen säger Volvo på den.
Senast redigerad av Jan van Vurpa den mån nov 07, 2011 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
John V
www.rallyrace.net/jvab
www.rallyrace.net/jvab
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
please write in english. It is very complicated to get the point when words with different meanings are in the same sentence.
/Andre'
/Andre'
power
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
- Ort: Seattle, WA USA
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
Kom nu Andre, visst har bokstaveringen lidit lite efter 35-37 år borta men fan så svårt att begrippa är det inte.
Ni därborta använder massor med förvridit Engelska och jag har aldrig klagat.
There really isn't a complicated point to be gotten. The photos show everything important.
Just having some fun.
Relax.
Ni därborta använder massor med förvridit Engelska och jag har aldrig klagat.
There really isn't a complicated point to be gotten. The photos show everything important.
Just having some fun.
Relax.
John V
www.rallyrace.net/jvab
www.rallyrace.net/jvab
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
I don't understand what you are trying to tell us/me with your post. I would really like to answer to your post in swedish or finnish but I do not understand the content/question or the meaning with the post.
Sorry.
/Andre'
Sorry.
/Andre'
power
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
är det nån som behöver såna där olje-munstycken så kan jag fixa fram hur många ni vill till bra pris..
Stefan
Stefan
VÅGA VÄGRA OHC!!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
- Ort: Seattle, WA USA
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
Finnish! herre gud! även efter 7 år slitande i fabriker i Sverige tillsammans med massor av Finnar enda jag kan på finska är svordomar och att räkna högst till tre.norrback skrev:I don't understand what you are trying to tell us/me with your post. I would really like to answer to your post in swedish or finnish but I do not understand the content/question or the meaning with the post.
Sorry.
/Andre'
Andre nothing mystical to understand, I only wanted to show how easy it is to install BMW squirters if people were interested in installing them..
There is some debate if squirters are useful and I think they are. Using squirters doesn't mean the motor will be indestructible but if they are only 50 Euro to install then it is good, cheap insurance.
And when we build motor we know we are going to really ''piska'' then anything that helps kep the motor happy is a good thing.
Så djup är det inte.
Jag har levererat dussintals longå 160mm staka till volvo B21 o b23 och B230 och smidda CP kolvar till killar runt Norden och än så länge ingen har haft problem att fatta min rostiga svenska, är det verkligen så dåligt nu? Det roligt är att över tiden min bryting har blivit rätt nära ''finlandsvensk''. Och jag vet ej varför.
Senast redigerad av Jan van Vurpa den tis nov 08, 2011 9:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
John V
www.rallyrace.net/jvab
www.rallyrace.net/jvab
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
jag förespråkar alltid längre stakar och lägre kolv för att få lättare kolv, samt alltid om bara möjligt oljekylning av kolven. Det kan inte bli sämre med nåt av dom två.
Nej din svenska är inte så dålig med "vanligt prat" men när du skulle förklara och berätta så förstod jag inget alls, blev bara svårt att förstå sammanhanget.
/Andre'
Nej din svenska är inte så dålig med "vanligt prat" men när du skulle förklara och berätta så förstod jag inget alls, blev bara svårt att förstå sammanhanget.
/Andre'
power
Re: oljekylning av kolvar
Intressant detta med kovkylning.
På toyota 2jz-gte är det kolvkylning och på original kolven är det ett litet hål i taket på kolven just där oljemunstycket är. När kolven är i botten går nog nästan munstucket in i det hålet.
Från hålet går det seden kanaler ut i kolven och ut till ringarna.
När man sätter i eftermarknads kolvar är ju taket bara helt platt så den kommer spruta rakt i taket. Hur pass mycket hjälper då detta att kyla kolven?
Och kan det bli en anledning till att man får extra mycket olja i vevhusgaserna?
Kör med våtsumpnu, men med torrsump hade det nog vart en annan femma och inga problem med detta.
På toyota 2jz-gte är det kolvkylning och på original kolven är det ett litet hål i taket på kolven just där oljemunstycket är. När kolven är i botten går nog nästan munstucket in i det hålet.
Från hålet går det seden kanaler ut i kolven och ut till ringarna.
När man sätter i eftermarknads kolvar är ju taket bara helt platt så den kommer spruta rakt i taket. Hur pass mycket hjälper då detta att kyla kolven?
Och kan det bli en anledning till att man får extra mycket olja i vevhusgaserna?
Kör med våtsumpnu, men med torrsump hade det nog vart en annan femma och inga problem med detta.
Toyota Supra 8.82 267km/h
Volvo 245 -75 2JZ-GTE
http://www.BjpRace.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 245 -75 2JZ-GTE
http://www.BjpRace.se" onclick="window.open(this.href);return false;