Sida 2 av 3

Re: oljekylning av kolvar

Postat: tor okt 27, 2011 3:41 pm
av Kadett4wd
ja värsta fall.. kolven smälter juh vid en viss temp

skriver juh att under 600 grader är det...

Re: oljekylning av kolvar

Postat: tor okt 27, 2011 8:50 pm
av magnus h
Okej, oljekylning verkar ju bra! Varför håller vi inte på mer med det?
Vet nån hur mycket olja orginalspridarna på en Volvo rödblockare tar, det borde ju ganska enkelt gå att sätta
ett par till i blocket men frågan är om orginal oljepump räcker till då

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 5:19 am
av Kadett4wd
jag kan inte svara i volvos fall. opels oppnar over 2bar och ar ca 2mm i diam. de har i samma maskin som munstyckena kom nastan fordubblat kapaciteten pa pumpen.
de ar lika i konstruktion som bmw m5, en liten hylsa man borrar ned i ramlagerbocken.

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 11:41 am
av Jens Gustavsson
nackdelen med mycket olje sprut måste ju va att det blir mycket mer olja i cirkulation vid cylinderväggarna (jobbigare för ringarna att hålla bort oljan på cylindrarna och en höjd risk att få in olja i förbräningsrummet) och runt vevaxeln så man tappar effekt och kanske så att nivån blir låg i torrsumpen??

har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?

mvh jens

oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 1:30 pm
av Ante Karlsson
Viktigare med riktad smörjning/kylning vid torrsump/vakuumpump också.

Svårare med smörjning/kylning av kolv och kolvbult vid sådana applikationer.

Alternativt är ju att göra smörjkanal i vevstaken mot kolvbult.

Mvh Ante

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 1:32 pm
av ottoturbo
Kylning av kolven ger oxo mindre expansion av kolven.

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 3:06 pm
av norrback
jag ser inga nackdelar med ordentlig kolvkylning.

/Andre'

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 3:08 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:
har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?

mvh jens
kallare kolv håller bättre -----> kolv kan vara lättare ------> mindre belastning på cylindrar, vevstake, lager, vevaxel. osv.

/Andre'

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 3:13 pm
av thosan
Beroende på oljemängden så blir det tyngre för kolven att gå neråt också så rätt mängd är bäst men hitta det?

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 4:10 pm
av norrback
om det skulle orsaka mer förluster än att kyla kolven så skulle inte F1 och andra racing motorer använda det.

Den mängd olje dimma i omkrets under kolven blir knappast många gram per liter luft så trögheten för kolven att komma ner borde inte öka mycket.

/Andre'

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 4:23 pm
av JohanK
Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 5:39 pm
av magnus h
Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 5:42 pm
av stecka
Bild bmw m20 men samma lika

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 6:07 pm
av norrback
JohanK skrev:Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.

finns inte mycket av stråle kvar när kolven träffar sprutet med 25m/s och 1ggr/sek.

/Andre'

Re: oljekylning av kolvar

Postat: fre okt 28, 2011 6:08 pm
av norrback
magnus h skrev:Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?
jag hade i en b23 turbo borrat hål genom överfallen utan munstycken fungerade bra.