placera spjäll på kompressor 4:a
placera spjäll på kompressor 4:a
Hej allesammans!
Jag ska konvertera min italienska Volvo B204ft "2L 16v turbo" med en lysholm skruvkompressor.
Tänkte höra vad det finns för åsikter och frågeställningar här på detta teknikska forum om vad det finns för för/nackdelar med att ha gasspjället på olika ställen.
Det finns lite olika vaianter på hur man bygger en sådan installation och iom att jag använder en skruv så måste man även ta ljudvolymen i åtanke. Jag lägger ut ett par scenario på hur jag tänker. ALLA funderingar och åsikter är varmt välkomna!
1:
-Luftfilter direkt på kompressor
-kompressorn placerad vid sidan av motorblocket
-tyckrör till en luft/luft IC
-tryckrör med öppen dump till gasspjäll- insug
Denna variant används nästan uteslutande vid centifugal kompressorer.
2:
-luftfilter på stort själlhus direkt på kompressorn
-tryckrör med bypass ventil (återcirkulerande dump) kopplad till inloppsidan på kompressorn men efter spjället
-luft/luft IC
-tryckrör till insug (obs inget spjäll)
En av de stora nackdelarna med nr:1 är att det blir ett olidligt oljud HELA tiden då skruvkompressorn avger ett kraftigt högfrekvent skärande ljud. Och eftersom bilen ska användas till vardagskörning/ skoj så måste man ju kunna leva med elendet. Det gör ju inget att det låter när man gasar (riktigt mysigt faktiskt) bara den är relativt tyst vid låglast.
Gissningsvis blir det bättre gassvar i nr:1..? Eller är det förkastligt då en motor ändå vill ha sådana mängder luft. Hur blir det på låga RPM- Kanske kan jämföras med en förgasar sugturbo installation..?
Hur beteer sig en motor "gassvar odl." som nr:2? det blir ju säkert 1,5 meter rör + IC mellan spjäll och motor.
Så här låter en corrado med spjäll på insuget och vanlig luft/luft IC+ öppen dump
http://www.youtube.com/watch?v=4B0_G_Qb ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9UiUjJZ8 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är ett exempel på nr:2. är dock inte riktigt jämförbart då kompressorn sitter mellan topparna med en vattenIC i insuget.
http://www.youtube.com/watch?v=2lQX3cOAbes" onclick="window.open(this.href);return false;
En variant på nr:1 är att bygga en ljuddämpad insugslåda med luftfiltret i samt att använda en återcirkulerande dump som man drar in i lådan.
Att använda en vatten/luft IC sägs ta bort en del av ljudet också. men det blir både dyrare och mer komplicerat att installera. men det är möjligt även i min bil med lite trixande.
Pest eller kolera..?
Mickeexpress här på forumet har ju gjort en förstklassig nr:2 installation på sin 145 express, men min fundering var om det går att göra på andra sätt som passar min bil bättre med mindre plats(MK1 escort.. Utan att dra på sig för många nackdelar.
Hur hade ni gjort? Mycket tacksam för svar.
Jag ska konvertera min italienska Volvo B204ft "2L 16v turbo" med en lysholm skruvkompressor.
Tänkte höra vad det finns för åsikter och frågeställningar här på detta teknikska forum om vad det finns för för/nackdelar med att ha gasspjället på olika ställen.
Det finns lite olika vaianter på hur man bygger en sådan installation och iom att jag använder en skruv så måste man även ta ljudvolymen i åtanke. Jag lägger ut ett par scenario på hur jag tänker. ALLA funderingar och åsikter är varmt välkomna!
1:
-Luftfilter direkt på kompressor
-kompressorn placerad vid sidan av motorblocket
-tyckrör till en luft/luft IC
-tryckrör med öppen dump till gasspjäll- insug
Denna variant används nästan uteslutande vid centifugal kompressorer.
2:
-luftfilter på stort själlhus direkt på kompressorn
-tryckrör med bypass ventil (återcirkulerande dump) kopplad till inloppsidan på kompressorn men efter spjället
-luft/luft IC
-tryckrör till insug (obs inget spjäll)
En av de stora nackdelarna med nr:1 är att det blir ett olidligt oljud HELA tiden då skruvkompressorn avger ett kraftigt högfrekvent skärande ljud. Och eftersom bilen ska användas till vardagskörning/ skoj så måste man ju kunna leva med elendet. Det gör ju inget att det låter när man gasar (riktigt mysigt faktiskt) bara den är relativt tyst vid låglast.
Gissningsvis blir det bättre gassvar i nr:1..? Eller är det förkastligt då en motor ändå vill ha sådana mängder luft. Hur blir det på låga RPM- Kanske kan jämföras med en förgasar sugturbo installation..?
Hur beteer sig en motor "gassvar odl." som nr:2? det blir ju säkert 1,5 meter rör + IC mellan spjäll och motor.
Så här låter en corrado med spjäll på insuget och vanlig luft/luft IC+ öppen dump
http://www.youtube.com/watch?v=4B0_G_Qb ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9UiUjJZ8 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är ett exempel på nr:2. är dock inte riktigt jämförbart då kompressorn sitter mellan topparna med en vattenIC i insuget.
http://www.youtube.com/watch?v=2lQX3cOAbes" onclick="window.open(this.href);return false;
En variant på nr:1 är att bygga en ljuddämpad insugslåda med luftfiltret i samt att använda en återcirkulerande dump som man drar in i lådan.
Att använda en vatten/luft IC sägs ta bort en del av ljudet också. men det blir både dyrare och mer komplicerat att installera. men det är möjligt även i min bil med lite trixande.
Pest eller kolera..?
Mickeexpress här på forumet har ju gjort en förstklassig nr:2 installation på sin 145 express, men min fundering var om det går att göra på andra sätt som passar min bil bättre med mindre plats(MK1 escort.. Utan att dra på sig för många nackdelar.
Hur hade ni gjort? Mycket tacksam för svar.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
kolla på motorsoffan med jm tech tror det var andra avsnittet de tog upp detta.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Polaren har version 2 och det är inga problem med gassvar. Som du säger man vill skjuta sig själv om man bygger en 1 till vardagskörning
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Jag vart rekomenderad att inte köra luft-luft, då intercoolern skulle funka som en högtalare. Men det är som sagt mer saker i luft-vatten system.
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Det finns ju andra alternativ... som gör rören kortare om man ska ha en IC.-kompressorn placerad vid sidan av motorblocket
Om du kommer ha motorn skapligt långt bak och kompressorn inte är så lång...
(Du sa ju "ALLA funderingar och åsikter är varmt välkomna".... )
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
när man trycker mot spjäll blir det som sagt ganska mykcet liv om motorn oavsett last.
en ljudisolerad luftox skulle nog kunna funka lite grann, men tror alternativ nr två är enklare att få tystare.
prestandamässigt har det nog ingen betydelse. bara vilket som är enklast att bygga skulle jag valt...
har tesat trycka mot spjäll i ett flertal byggen och det funkar väll rätt ok, men då är det inga bruksbilar det handlat om heller utan i princip rena busbilar
en ljudisolerad luftox skulle nog kunna funka lite grann, men tror alternativ nr två är enklare att få tystare.
prestandamässigt har det nog ingen betydelse. bara vilket som är enklast att bygga skulle jag valt...
har tesat trycka mot spjäll i ett flertal byggen och det funkar väll rätt ok, men då är det inga bruksbilar det handlat om heller utan i princip rena busbilar
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Enems lille kompressorsats till c20xe motorn tryckte mot spjället.
Den lät väl lite, men inte alls så farligt, lysholmsskruv i den.
Den lät väl lite, men inte alls så farligt, lysholmsskruv i den.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Mycket intressant info!
Kadett 4wd:
Var det lågt laddtryck på opelmotorn?
Kan kanske kan ha med det att göra?
ska kolla mer på vatten/luft ic. så det blir nog att sälja vidare kl ic:n
Kadett 4wd:
Var det lågt laddtryck på opelmotorn?
Kan kanske kan ha med det att göra?
ska kolla mer på vatten/luft ic. så det blir nog att sälja vidare kl ic:n
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
du jag har ingen aning.
men 0.7bar ringer i skallen, men lita inte på att det är rätt.
men 0.7bar ringer i skallen, men lita inte på att det är rätt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Helt klart alternativ 2. Har själv kört med en Lysholm 1600 på en 2,0 16v och den var riktigt tyst på tomgång/lite gas. Det är bara när spjället öppnas ordentligt som ljudet kommer ut bakvägen.
Nackdelen jag märkte var att tomgången var svår att få till. Motorn dog lätt vid gasuppsläpp vid friläge då den gick ned mot 500 varv för att sedan gå upp till 700-800 och ligga stabilt. Det löstes dock med några hundra varv högre tomgångsvarvtal.
Nackdelen jag märkte var att tomgången var svår att få till. Motorn dog lätt vid gasuppsläpp vid friläge då den gick ned mot 500 varv för att sedan gå upp till 700-800 och ligga stabilt. Det löstes dock med några hundra varv högre tomgångsvarvtal.
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Då tycker jag att jag bestämmer mig för att bygga nr:2 med spjället före kompressorn.
Kollade på motorsoffan via nitroz.se och det var ett mycket intressant repotage.
Frågan blev även nu när vi ändå snackar spjäll.. De nämde att det var extra viktigt med stort och öppet inlopp på skruvkompressorn.
Orginal spjället känns i det minsta laget att använda då det endast är runt 63mm invändigt. Kollade på kl-racing och de hade även 80 och 90mm.
Frågan är om jag klarar mig på 80mm eller om det blir stor skillnad till 90mm- Det kanske t.o.m. går bra med orginal spjället (billigast). Jag ska ju ha bilen till skojig "brux" sommar bil så körbarhet är viktigt, men givetvis vill man ju ha ut så mycket som möjligt av grejorna- det är ju fortfarande ingen monster effekt som denna lilla kompressor ger. Min erfarenhet av alldeles för stora spjäll är att det blir väldigt av/på då det öppnar stor area på lite spjällvinkel. Kollar man på de stora pojkarna och deras V8:or (typ mustang cobra -01 med kenne bell) så har de ett ovalt spjällhus med 2st typ 50-60mm spjäll. Men då kör de ju med 5 liter slagvolym och inte 2 som jag har.
Kollade på motorsoffan via nitroz.se och det var ett mycket intressant repotage.
Frågan blev även nu när vi ändå snackar spjäll.. De nämde att det var extra viktigt med stort och öppet inlopp på skruvkompressorn.
Orginal spjället känns i det minsta laget att använda då det endast är runt 63mm invändigt. Kollade på kl-racing och de hade även 80 och 90mm.
Frågan är om jag klarar mig på 80mm eller om det blir stor skillnad till 90mm- Det kanske t.o.m. går bra med orginal spjället (billigast). Jag ska ju ha bilen till skojig "brux" sommar bil så körbarhet är viktigt, men givetvis vill man ju ha ut så mycket som möjligt av grejorna- det är ju fortfarande ingen monster effekt som denna lilla kompressor ger. Min erfarenhet av alldeles för stora spjäll är att det blir väldigt av/på då det öppnar stor area på lite spjällvinkel. Kollar man på de stora pojkarna och deras V8:or (typ mustang cobra -01 med kenne bell) så har de ett ovalt spjällhus med 2st typ 50-60mm spjäll. Men då kör de ju med 5 liter slagvolym och inte 2 som jag har.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Fixa ett 3" från volvo 850 GLT. på ett sånt sitter det dessutom riktig tps på orginal som en bonus.
Fd GOLiO
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Fel av mig...
Gick och var osäker så jag kollade upp.
bild:
Gick och var osäker så jag kollade upp.
bild:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Det var ett bra tips! Tackar!John Rönnbäck skrev:Fixa ett 3" från volvo 850 GLT. på ett sånt sitter det dessutom riktig tps på orginal som en bonus.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: placera spjäll på kompressor 4:a
Ahha! Där ser man. Då råder det inga frågetecken längre!Kadett4wd skrev:Fel av mig...
Gick och var osäker så jag kollade upp.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.