
målet med denna utvärdering är att fördjupa mig i hur man räknar på pulserna i prim röret men framförallt i sekundär röret eller rättare sagt avståndet mellan 3:1 colektorn fram till turbon och slutresultatet vart som jag har trott mycket efter allt jag lärt mig av erlands snack om back pulser som kommer fel av när arin minskar som en kon i avgashuset. även inspererad av snacket om avstämning på andra pulsen på crister j:s nya grenrör. men denna motor är avstämd på den mer vanliga 3 pulsen.
först lite grund data på motorn.....
1985 Buick Indy V6
209 CID turbocharged @ 57" Hg abs, methanol
Buick Stage II iron case
3.80" bore x 3.06" stroke
9.25:1 CR
40cc chamber, .040" gasket
1.485" comp. height
9.56" deck height
6.5" rod
Buick Stage II cylinder head, modified
230 cc intake port, 1.60"h x 1.48"w
2.08" dia. Intake valve, Ti
1.60" dia. exhaust valve, Inconel
108 degree lobe separation
276 degrees int/exh duration @.050"
Int/Exh lift at lobe .400"
.655" net valve lift
Intake lobe center in @ 107 degrees
On the dyno [corrected to 60F at 29.92" Hg] this deal made:
802 bhp @ 8400 rpm/13psi
540 lb ft @ 6000 rpm/13psi
he6prim
Exhost heder: 6primary pipes 28” lenght x 2” dia.
2 secondary pipes 19” x 2.25” dia
sen la jag in alla data i pipe max som om det vore en sugmotor (0.89bar laddtryck annars i den indy motorn vid den tidpunkten (-85)
tittar man sen på skilnaderna så använde Buick betydligt grövre prim pipor då avgas motrycket är så lågt så piporna tror det är en större motor men längden stämmer rätt brapipe max data.........................................................................................
input data 110% ve, 8400rpm, 3.2” center line length.
Output data 390hk (No boost)
recommended primary pipes 24.6-27.1” 1.63-1.76” dia
recommended sec pipe 2.5-2.75” dia, 13.6” best, 6.8”, 27.2”
worst sec pipe HP/tq tunde lengths 20.4”, 40.9”, 81.7”

om man ser på sekundär rören så har Buick gått ned i dim lite mest troligt för att behålla lite av puls fördelarna i turbinen. ser man sen på det mest intressanta och vad jag förutspådde så vart längden på sekundär rören på nästan exakt den längd (speciellt om man räknar lite av längden i avgashuset) som pipe max tyckte va den absolut sämsta längden på grund av att det ska sitta en turbo där.
vad tror ni om det erland och crister j mm
mvh jens
