Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Att termiskt spruta upp skador i en kanal kanske går, det som brukar ställa till det är kravet på bra rengöring och blästring samt möjligheten att komma åt med strålen av smält metall. Annars så ser jag inga större invändningar till att försöka bygga upp skador genom termisk sprutning. Dom pulver eller trådmaterial som man kan använda är antingen ren aluminium eller nickelaluminid. Den senare med en blandning av 75% nickel och 25% aluminium. Enklast är det nog att använda en sk. dualwire spruta om man har tillgång till en sådan, den bygger upp bra skikt på väldigt kort tid och med bra bindhållfasthet.
Själv har jag både en trådspruta samt en mer avancerad pulversprutnings anläggning liggandes, tyvärr är båda ännu så länge inte i drift, ska dock försöka få igång någon av dom fram till sommaren.
Själv har jag både en trådspruta samt en mer avancerad pulversprutnings anläggning liggandes, tyvärr är båda ännu så länge inte i drift, ska dock försöka få igång någon av dom fram till sommaren.
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Kommer inte riktigt ihåg, men det var runt 1000kr för 400gram tror jag.Verkar ju vara portarens dröm om man läser produktbladet.
Vad kostar det då?
Ganska smetigt att arbeta med.
Kontakta Thomas Karlsson på manex:
thomas.karlsson@manex.se
08-761 25 05
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Jag har kört belzona och det funkar skit bra.
Anledningen till att jag väljer jb-weld på denna toppen med porer i (inga hål är det) är att värmer man Jb-weld blir det som vatten och har en grym förmåga att rinna in i alla skrymslen och vrår.
Vacumsuger man då vattenkanalerna så kommer det automatiskt fyllas i porer.
Men det suger ju plasten rakt genom porerna, så man får ha reduceringsventiler på vacumet så att det inte blir för starkt.
Sen får man jobba i skickt med plasten och börja fylla dom minsta porerna först.
I princip skulle man kunna slipa bort plasten sen och ha en kanal som ser ut som förut bara att man förankrat plast i porerna.
Nu väljer jag att utnyttja plasten för att ytterligare en gång i ordningen ändra form och areor på kanalen så det kommer bli plast i nästan hela skiten.
Hade det inte varit en topp med grymt många timmar på och stor potential så hade skiten varit i omloppsbana runt jorden nu.
Sådana här toppar är inget man säljer till kunder för dom kommer förr eller senare sluta fungera.
Men håller den några år så är jag nöjd.
Intressant Janne med termiskt sprutning. Har ett företag mycket nära här där jag bor som har specialiserat sig på detta.
Skall höra med dom nästa gång jag skall testa mig på mer obskyra och rent av perversa topp tillverkningar
Kommer uppdatera er hur det går med resultatet.
Finns många trådar inom ämnet men inte många som talar om hur det går.
Jens gjorde väll hål i deras cnc topp?
Funkade den med plast?
Anledningen till att jag väljer jb-weld på denna toppen med porer i (inga hål är det) är att värmer man Jb-weld blir det som vatten och har en grym förmåga att rinna in i alla skrymslen och vrår.
Vacumsuger man då vattenkanalerna så kommer det automatiskt fyllas i porer.
Men det suger ju plasten rakt genom porerna, så man får ha reduceringsventiler på vacumet så att det inte blir för starkt.
Sen får man jobba i skickt med plasten och börja fylla dom minsta porerna först.
I princip skulle man kunna slipa bort plasten sen och ha en kanal som ser ut som förut bara att man förankrat plast i porerna.
Nu väljer jag att utnyttja plasten för att ytterligare en gång i ordningen ändra form och areor på kanalen så det kommer bli plast i nästan hela skiten.
Hade det inte varit en topp med grymt många timmar på och stor potential så hade skiten varit i omloppsbana runt jorden nu.
Sådana här toppar är inget man säljer till kunder för dom kommer förr eller senare sluta fungera.
Men håller den några år så är jag nöjd.
Intressant Janne med termiskt sprutning. Har ett företag mycket nära här där jag bor som har specialiserat sig på detta.
Skall höra med dom nästa gång jag skall testa mig på mer obskyra och rent av perversa topp tillverkningar
Kommer uppdatera er hur det går med resultatet.
Finns många trådar inom ämnet men inte många som talar om hur det går.
Jens gjorde väll hål i deras cnc topp?
Funkade den med plast?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
jo poren i den lagades med JB weld och kördes sen ganska mycket med utan problem i cnc jonas volvo 240
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Gött att höra Jens!
Det hjälper mig i mitt innre bearbetande med toppen.
Trots att insug är klart är avgas kvar att göra, säten skall i och allt arebete med det är kvar.
Vill inte tappa 10 timmar till av mitt liv på denna toppen om den stuper på mål linjen.
Plastar och kletar så man skulle kunna tro att det var en bild lektion och ämne lera istället för topplocksverktsad:)
Det hjälper mig i mitt innre bearbetande med toppen.
Trots att insug är klart är avgas kvar att göra, säten skall i och allt arebete med det är kvar.
Vill inte tappa 10 timmar till av mitt liv på denna toppen om den stuper på mål linjen.
Plastar och kletar så man skulle kunna tro att det var en bild lektion och ämne lera istället för topplocksverktsad:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Gott tillbaks till barndom??Tommy Luhr skrev: Plastar och kletar så man skulle kunna tro att det var en bild lektion och ämne lera istället för topplocksverktsad:)
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Puls MIG är den rätta lösningen.
Bara o svetsa igen!
Bara o svetsa igen!
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
jag har pulsmigat upp kanaler på en bmw m10 topp och det funkar verkligen bra
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Hur funkar en pulsmig i jämförelse med en vanlig?
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Är bara att tråden och spänningen pulsar. Praktiskt om det är tunt. Annars så är det ingen större skillnad. Och att de är dyra,den senaste kemppin kostar närmare 100000:- inkl moms. :/
Samt på de värre svetsarna så kan man ställa alla dessa parametrar (pulsehöjd,bredd osv)för att anpassa dem mot detaljen.
Samt på de värre svetsarna så kan man ställa alla dessa parametrar (pulsehöjd,bredd osv)för att anpassa dem mot detaljen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Får brukte kempi från 4k och up. Med puls. Kolla blocket og finn.no
Sent from NokiaN8
Sent from NokiaN8
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Det finns ju svets på tub
Här är några som lagade en topp till Porsche 924 och som jag fattade det av texten fungerade lagningen.
Vågat!
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/0 ... ad-repair/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är några som lagade en topp till Porsche 924 och som jag fattade det av texten fungerade lagningen.
Vågat!
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/0 ... ad-repair/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Läste du inte vad han skrev?
Fill in the holes with that magical gray stuff, sand it down, and slap the head back on the engine. Take the car on the track. Return behind the tow truck. Repeat. Endlessly.
Erland
Fill in the holes with that magical gray stuff, sand it down, and slap the head back on the engine. Take the car on the track. Return behind the tow truck. Repeat. Endlessly.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Fattade det som det blev andra problem andra gången.
Iaf om man läser mellan raderna på kommentarerna.
Men jag kan ha fel.
Iaf om man läser mellan raderna på kommentarerna.
Men jag kan ha fel.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Har justerat mig gråhårig på en Migatronic puls mig på förra jobbet.
Fick aldrig svetsarna att se ut som jag ville ( i aluminium ).
Vi slag löddade eller mig lödda kanske det hette karossdelar med den också, något som mercedes krävde på vissa modeller.
Den hade dubbelt huvud med två slangpaket, vi hade alu i ena och de här slag-lodet i andra.
Det höll bra men blev som sagt inte snyggt.
Fick aldrig svetsarna att se ut som jag ville ( i aluminium ).
Vi slag löddade eller mig lödda kanske det hette karossdelar med den också, något som mercedes krävde på vissa modeller.
Den hade dubbelt huvud med två slangpaket, vi hade alu i ena och de här slag-lodet i andra.
Det höll bra men blev som sagt inte snyggt.