Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
har svetsat ganska mycke med kempi pulsmig på jobbet,och det blir grymt fina svetsar i alu
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Tommy Luhr skrev:Fattade det som det blev andra problem andra gången.
Iaf om man läser mellan raderna på kommentarerna.
Men jag kan ha fel.
Men han plastade toppen i packningsytan mellan 2 cylindrar. Att han ens provade?
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Ja är det för bra för att vara sant är det oftast det.
Erland, det finns plast för avgaskanalerna, nått du sett eller använt?
Sent from my LT15i using Tapatalk
Erland, det finns plast för avgaskanalerna, nått du sett eller använt?
Sent from my LT15i using Tapatalk
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Löda, lödde, lött. Tror jag... Jag är i alla fall säker på att jag skrivit mer rätt än du.anglia-61 skrev:...löddade lödda...
För övrigt verkar somliga tro att kemisk metall och liknande är guds gåva till mänskligheten som klarar av vad som helt. Jag är övertygad att minst hälften av lagningarna det fungerar till enbart fungerar för att personerna som gör dom inte förstår att det inte ska fungera.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
kan man inte förvärma toppen, sedan svetsa med tigen?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Man kommer inte in med tigen tyvärr, inte ens dom här kanalerna är så stora;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
inte ens med ett sådant här handtag?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Skulle nog vara ett 45graders handtag då med kort elektrod.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Problemet är höjden på elektroddelen av svetshandtaget. Ett wp20 ligger ju på ungefär 46-47mm i höjd om man tar kort hatt och gashylsa. Med jättelitet utstick på wolframen. Och då har man i princip inget utrymme för ljusbågen kvar. Om ens toppen är så stor så man kommer ned. :/
Sedan beror det ju såklart på vart i toppen och vilken slags topp vi pratar. Endel går bra. Endel andra är skitsvåra att komma åt. men vad vore livet annars
Funkar med pennskaft ibland. Om det är i taket under grytan är de fina.
Mvh Ante
Sedan beror det ju såklart på vart i toppen och vilken slags topp vi pratar. Endel går bra. Endel andra är skitsvåra att komma åt. men vad vore livet annars
Funkar med pennskaft ibland. Om det är i taket under grytan är de fina.
Mvh Ante
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Lennart på Aerosvets i bromma svetsade en volvo 16v topp åt mig en gång och maken till jobb har jag aldrig skådat. Jag tror nog att han kröp in i kanalen och svetsade för rent praktiskt borde det vara omöjligt för en vanlig dödlig.
Grymt snyggt och han lär nog ha kört med nån pinne för med nån tig lär man inte komma åt.
Grymt snyggt och han lär nog ha kört med nån pinne för med nån tig lär man inte komma åt.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Det finns ett företag i England som säljer svindyr plast som ska hålla i avgasporten men jag har inte provat den.
Vanlig högtemp silikon håller så länge man inte kör motorn över normal driftstempratur.
Hoppar fläktremmen så det kokar släpper den.
Erland
Vanlig högtemp silikon håller så länge man inte kör motorn över normal driftstempratur.
Hoppar fläktremmen så det kokar släpper den.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Plast på avgas låter för bra för att vara sant, defenitivt inget man testar på turbo motorer.
Har liten rapport att komma med på min topp.
Plastat och pysslat och provtryckt.
Plasten gör underverk om en varm topp klarar 4bars tryck med vatten utan att lagningarna läcker.
Dock är det något jag missat som svettas men det kommer vi till senare..
Än så länga står det "topplock-tommy 1-1"
Har liten rapport att komma med på min topp.
Plastat och pysslat och provtryckt.
Plasten gör underverk om en varm topp klarar 4bars tryck med vatten utan att lagningarna läcker.
Dock är det något jag missat som svettas men det kommer vi till senare..
Än så länga står det "topplock-tommy 1-1"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Trådlyft!!!
Var det en alu-topp, eller en gjutjärns-topp i frågan?
Var det en alu-topp, eller en gjutjärns-topp i frågan?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Om det gäller den första som nämns i tråden så är det alu, Volvo 531.
Eller är det är någon annan du tänker på?
Eller är det är någon annan du tänker på?
Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium
Det finns en pasta som vi använde inom flyget för att täta mellan disk och turbinblad och som sitter som själve fan då det väl har bitit sig fast i materialet. tyvärr är det rätt krånglig att hantera och kräver att man bakar den i ugn för att den ska "härda". Massan blir glashård och tål mycket höga temperaturer, långt över vad som man kan komma upp i en avgaskanal.
Den består av tre komponenter, Nickelpulver, Bentonit och vattenglas (Natriummetasilikat). Den kräver exakt rätt kemikalier och blandningsförhållande samt att man blandar smeten konstant under minst 24 timmar innan användning. Den går sedan att kylförvara under minst en månad.
Nickelpulvret är det som ger massan dess högtemp tålighet, Bentonitleran fungerar som konsistensgivare och ser till att pulvret blir fördelat homogent, vattenglaset bildar vid bakningen en mineralliknade struktur med massan och det grundmaterial man applicerar den på.
Tyvärr vet jag inte just nu var receptet ligger i mina högar med papper. Ulf "musen" Johansson fick receptet av mig för många år sedan för att eventuellt använda istället för de bronsavgjutningar som han brukar förse vissa usla kanaler med.
Då det gäller att komma åt invändigt i kanaler via TIG så kan man bygga sig en egen stor gaskåpa till brännarhandtaget av antingen teflon eller nylon vilket möjliggör att man kan ha extremt långt utdrag på wolfram elektroden. Jag har sett utstick på 30mm och även längre än så då man svetsat titan..!!!! Kåpan har då varit runt 40-50mm i diameter, fylld med mässingstråd samt försedd med ett mässingsnät för att hålla trådtrasslet på plats. En extremt simpel konstruktion som fungerade alldeles utmärkt...
Den består av tre komponenter, Nickelpulver, Bentonit och vattenglas (Natriummetasilikat). Den kräver exakt rätt kemikalier och blandningsförhållande samt att man blandar smeten konstant under minst 24 timmar innan användning. Den går sedan att kylförvara under minst en månad.
Nickelpulvret är det som ger massan dess högtemp tålighet, Bentonitleran fungerar som konsistensgivare och ser till att pulvret blir fördelat homogent, vattenglaset bildar vid bakningen en mineralliknade struktur med massan och det grundmaterial man applicerar den på.
Tyvärr vet jag inte just nu var receptet ligger i mina högar med papper. Ulf "musen" Johansson fick receptet av mig för många år sedan för att eventuellt använda istället för de bronsavgjutningar som han brukar förse vissa usla kanaler med.
Då det gäller att komma åt invändigt i kanaler via TIG så kan man bygga sig en egen stor gaskåpa till brännarhandtaget av antingen teflon eller nylon vilket möjliggör att man kan ha extremt långt utdrag på wolfram elektroden. Jag har sett utstick på 30mm och även längre än så då man svetsat titan..!!!! Kåpan har då varit runt 40-50mm i diameter, fylld med mässingstråd samt försedd med ett mässingsnät för att hålla trådtrasslet på plats. En extremt simpel konstruktion som fungerade alldeles utmärkt...