Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Amazonic »

har svetsat ganska mycke med kempi pulsmig på jobbet,och det blir grymt fina svetsar i alu
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Erland Cox »

Tommy Luhr skrev:Fattade det som det blev andra problem andra gången.
Iaf om man läser mellan raderna på kommentarerna.
Men jag kan ha fel.

Men han plastade toppen i packningsytan mellan 2 cylindrar. Att han ens provade?

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja är det för bra för att vara sant är det oftast det.
Erland, det finns plast för avgaskanalerna, nått du sett eller använt?

Sent from my LT15i using Tapatalk
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av G-son »

anglia-61 skrev:...löddade lödda...
Löda, lödde, lött. Tror jag... Jag är i alla fall säker på att jag skrivit mer rätt än du. 8)

För övrigt verkar somliga tro att kemisk metall och liknande är guds gåva till mänskligheten som klarar av vad som helt. Jag är övertygad att minst hälften av lagningarna det fungerar till enbart fungerar för att personerna som gör dom inte förstår att det inte ska fungera. :mrgreen:
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av DreRacing@ »

kan man inte förvärma toppen, sedan svetsa med tigen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Tommy Luhr »

Man kommer inte in med tigen tyvärr, inte ens dom här kanalerna är så stora;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Kadett4wd »

inte ens med ett sådant här handtag?
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Pacman »

Skulle nog vara ett 45graders handtag då med kort elektrod.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Ante Karlsson »

Problemet är höjden på elektroddelen av svetshandtaget. Ett wp20 ligger ju på ungefär 46-47mm i höjd om man tar kort hatt och gashylsa. Med jättelitet utstick på wolframen. Och då har man i princip inget utrymme för ljusbågen kvar. Om ens toppen är så stor så man kommer ned. :/

Sedan beror det ju såklart på vart i toppen och vilken slags topp vi pratar. Endel går bra. Endel andra är skitsvåra att komma åt. men vad vore livet annars ;)

Funkar med pennskaft ibland. Om det är i taket under grytan är de fina.

Mvh Ante
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av StefanM »

Lennart på Aerosvets i bromma svetsade en volvo 16v topp åt mig en gång och maken till jobb har jag aldrig skådat. Jag tror nog att han kröp in i kanalen och svetsade för rent praktiskt borde det vara omöjligt för en vanlig dödlig.
Grymt snyggt och han lär nog ha kört med nån pinne för med nån tig lär man inte komma åt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Erland Cox »

Det finns ett företag i England som säljer svindyr plast som ska hålla i avgasporten men jag har inte provat den.
Vanlig högtemp silikon håller så länge man inte kör motorn över normal driftstempratur.
Hoppar fläktremmen så det kokar släpper den.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Tommy Luhr »

Plast på avgas låter för bra för att vara sant, defenitivt inget man testar på turbo motorer.
Har liten rapport att komma med på min topp.
Plastat och pysslat och provtryckt.
Plasten gör underverk om en varm topp klarar 4bars tryck med vatten utan att lagningarna läcker.
Dock är det något jag missat som svettas men det kommer vi till senare..
Än så länga står det "topplock-tommy 1-1"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Tegheim »

Trådlyft!!!

Var det en alu-topp, eller en gjutjärns-topp i frågan?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Fransson »

Om det gäller den första som nämns i tråden så är det alu, Volvo 531.
Eller är det är någon annan du tänker på?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av JLundin »

Det finns en pasta som vi använde inom flyget för att täta mellan disk och turbinblad och som sitter som själve fan då det väl har bitit sig fast i materialet. tyvärr är det rätt krånglig att hantera och kräver att man bakar den i ugn för att den ska "härda". Massan blir glashård och tål mycket höga temperaturer, långt över vad som man kan komma upp i en avgaskanal.
Den består av tre komponenter, Nickelpulver, Bentonit och vattenglas (Natriummetasilikat). Den kräver exakt rätt kemikalier och blandningsförhållande samt att man blandar smeten konstant under minst 24 timmar innan användning. Den går sedan att kylförvara under minst en månad.

Nickelpulvret är det som ger massan dess högtemp tålighet, Bentonitleran fungerar som konsistensgivare och ser till att pulvret blir fördelat homogent, vattenglaset bildar vid bakningen en mineralliknade struktur med massan och det grundmaterial man applicerar den på.

Tyvärr vet jag inte just nu var receptet ligger i mina högar med papper. Ulf "musen" Johansson fick receptet av mig för många år sedan för att eventuellt använda istället för de bronsavgjutningar som han brukar förse vissa usla kanaler med.

Då det gäller att komma åt invändigt i kanaler via TIG så kan man bygga sig en egen stor gaskåpa till brännarhandtaget av antingen teflon eller nylon vilket möjliggör att man kan ha extremt långt utdrag på wolfram elektroden. Jag har sett utstick på 30mm och även längre än så då man svetsat titan..!!!! Kåpan har då varit runt 40-50mm i diameter, fylld med mässingstråd samt försedd med ett mässingsnät för att hålla trådtrasslet på plats. En extremt simpel konstruktion som fungerade alldeles utmärkt... :D
Skriv svar