Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Diskussioner för erfaret folk
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av PFR »

Jag har använt Belzone till riktigt jobba hål och det har hållt riktigt bra.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Lacke »

Tommy jag räkade ut för samma sak en gång och Erik på Mc X-press ficksade det det gick inte att sversts på grund av tunna väggar
han helt enkelt slipade bort kanalen och byggde upp en ny.Flödade 261cfm med 48 ventil.

Häls Lacke
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av smidy »

Nu har jag ringa erfarenhet av TIG, endast rf och svart, men skulle det inte gå att köra med rotgas på båda sidor, rotgas i vattenmanteln och rotgas i kanalen och köra utan gaskåpa på brännaren, kanske någon asbets-strumpa över den nu nakna elektroden om bågen vill brinna från någon annanstans än från änden? som sagt så är detta ingen sanning, bara en ide jag fick när jag spånade igenom tråden.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Kadett4wd »

eller helt enkelt gasfylla ett blästerskåp och sedan köra med ett nästan naket wolfram.
Bara nån keramisk isoleringshylsa som man håller i samt tar väck risken för jord på fel ställe mot wolframet.

Kommer antagligen bli lite fladdrande flamma, men det kanske går att lorta igen ett hål.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av JLundin »

Fladdrande ljusbåge är bara namnet...har provat själv så jag vet..... :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är en gammal tråd som fiskats upp ser jag.
Angående att svetsa kanaler. Det jag lärt mig hittills är att en svetsad kanal är nästan aldrig tät.
Man måste alltid försegla med plast ovanpå. Givetvis finns det undantag där svetsningen kan utföras på ett sådant vis att fullgott resultat efterlevs.
Men oftast är det korta radien eller en vägg i dess direkta närhet som är problemet.
Dom är mycket krångliga att svetsa. Man kan bygga upp kanalen med svets igen, men porerna är ett faktum av dålig vinkel på pistol och att man inte ser vad man gör många gånger.

Men det fina med att även svetsa sådana kanaler som egentligen inte går att svetsa är att man får nått ordentligt att plasta på.
Jag har vacuminjeserat plast i sprickor och porer.
Det har fungerat mycket bra och man fyller ju ut alla kanaler som har kontakt med vattnet ända från grunden och inte bara på ytan.

Detta är heller ingen direkt vetenskap att göra själv.
Tjepa igen alla vattenkanaler ut mot blocket, ta ut termostaten och anslut damsugare av stark modell/vacumpump.
Man använder jb-weld och har en varmluftspistol tillgängligt. Applicerar jbweld på en redan förvärmd yta och sen fortsätter och värmer efter appliceringen.
Då kan man se plasten sjunka i sprickor och liknande.
Detta kan vara skillnad på en hel och en trasig topp.
Tyvärr har jag bara testat detta på insug då avgas är betydligt kinkigare.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av JLundin »

Varför hålla på att böka med plast då det gäller att täta porer, det går lika bra eller bättre med vissa av de medel som man använder för att täta läckor i topplock. Dom ska innehålla Natriummetasilikat (vattenglas) för att fungera, detta undermedel bildar en glashård mineral med aluminium som garanterat sitter kvar även om det blir varmt. Man får trycksätta toppen och sedan värma på där vätskan sipprar ut.

Plast fungerar ju bevisligen, men har en stor nackdel och det är att fyllningarna sällan eller aldrig tål en kokning utan att porerna börja läcka igen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av fredde_vit_pv »

Janne, givetvis!vattenglas :) Holst motorsvets som jag är grymt imponerad av kan inte vara annat än vattenglas :wink:

/F
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av JLundin »

Holst, det stämmer bra det. Lyckades laga en stor läcka mellan cylinder och packningsplan på den 760 med V6a jag hade. trodde aldrig att det skulle fungera. Min garagegrannar var inte så glada på mig då jag under drygt 20 minuter körde motorn med ett tändstift bortkopplat, kan det låta illa....:-)
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av TMB »

Skal sies at det finnes veldig mye fint til tig sveising.
Se bare her:
Bild

http://www.millerwelds.com/products/gun ... del=M00502

Da kommer man til der en vil sveise.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av JLundin »

Problemet är inte att det inte finns små brännarhandtag att tillgå, dom har funnits länge. Problemet är att det brukar bli som en skorsten inne i kanalen då man försöker svetsa upp en skada. Det uppstår självdrag som drar in icke önskvärd gas utifrån som stör och ger poriga svetsar. Det går ju att svetsa i ett argonfyllt plasttält med allt vad det innebär, lätt är det inte...:-)
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av Matti johansson »

Finns ju alupinne för pinnsvets. förvärmning och låg ström borde kanske gått??
vet inte hur klena pinnar det finns dock!?
/ matti
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av lyyski »

Svetsa alu med pinne måste ju vara det svåraste man kan göra? Har "svetsat" upp ett helt paket utan en enda riktig svets.

Så kan tänka mig att svetsa i en kanal är något som framkallar självmordstankar ;)

Sen kan de ju vara jag som är kass på det oxå, men de låter ja va osagt;)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av The »

Beror ju även mycket på svetsen som används. Jag har svetsat om några insug med mma alu-pinnar och det gick hur bra som helst. Och håller ihop efter massor av år. Sen hur kul det skulle vara att få något svetsat i en insugskanal kan jag bara spekulera i.
Dessutom är det väl skillnad på pinnar och pinnar, kan tänka mig att esab eller motsvarande är klart trevligare än tex biltema
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Svetsa sönderportade insugningskanaler, aluminium

Inlägg av JLundin »

Finns det något från Biltema som tål en närmare granskning.... :lol:
Skriv svar