Staging av spridare

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Staging av spridare

Inlägg av 2.3-16 »

På hasch raketen e det tänkt att vi skall åka två omgångar spridare.
En ngt mindre som motorn går på "till vardags" om ca 450cc,åsså en omgång som ger mat när det hoppar iväg om ca 1250cc.
(alltså totalt runt 1700cc soppa,å det e tänkt för bensin)

Tanken e att lägga basspridarna som orginal ung,dvs med riktning emot ventilens bak kant,å då i huvudsak för att inte tappa upplösning i ambition att få dels vettig gång å dels vettiga avgasvärden.

De övre däremot..har vi tänkt att montera mitt emot trattarna,å då med lite lite instick.Dvs att spridarens mynning kommer att hamna precis i det "stand off" tratten har.

Men..
I samband med de relativt höga luftflöden vi snackar samt det rådande trycket så..ja..
Erfarenheter från er andra?

Vi har tidigare provat det där med dubbla rader,å det funkar iaf hyggligt.
Ngt att ha i tanke e att vi alltså åker diffusor plenum,å där e ju förhoppningen att diffusorn bidrar starkt till att "lugna" luften i själva huvudplenumet.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag har kört med 1 extrarad som sprutar in i trattarna och det fungerade mycket bra.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Jag har provat ha spridarna vid tratten (2") i ett 3" plenum med 3" anslutning från sidan.
Detta funkade inte så bra, luften drog med sig bensin från den första spridaren och ner i den 2a tratten.
Detta va på en bubblamotor.
Så den gick fett på dom bakre cylindrarna och snålt på dom främre.
Syntes i insuget och toppen, va rent i främre kanalerna och svart i dom bakre. Körde med E85.
Till förra året byggde jag om och flyttade spridaren till insuget utan att ändra nåt på plenumet och bilen funkade mycket bättre.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Kan det ha varit ett fenomen av stående tryckvågor tror du?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tror mera det är ett fenomen att ha spridarna i 'luftströmmen' från spjället/tryckröret.

Jag skulle vilja ha riktigt stor diam på tratten längst upp som man sedan sticker ned spridaren nån cm i.

Men å andra sidan är förtjänsterna så små med spridarna i trattarna att jag skulle inte ens bemöda mig med det.
Jag tror förtjänsterna ligger mer till sugmotorernas fördel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Har för lite koll för att uttala mig i ämnet igentligen!
Men det blev som varvstopp runt 5500 och 6500rpm som det var jättesvårt att komma förbi, bilen bara spotta o fräste och tappa orken runt dessa varv.
Med flyttade spridare varvar den lätt 7500rpm och levererade 353hk på hjulen vid 1,6-1,7bar.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

För att föklara grundtanken med det här.

Vi har tidigare erfarenheter av att åka diffusor å spridare i trattarnas mynning.
Det fungerade alldeles utmärkt,emedans jag personligen känner folk som haft stora problem att få det att funka.

Skillnaden ligger i det med diffusorn som vi har kunnat härleda det iaf.

Tanken e att vi otvivelaktigt tappar spridarupplösning när vi går upp i storlekar.
Det blir svårt,för att inte säga omöjligt,att garantera spridaröppning framför allt på tomgång å lättlast med tex 1680cc å bensin med en någorlunda modern maskin,

Därför e som sagt tanken att låta maskin gå "till vardags" på de mindre spridarna i sammanhanget som sitter monterade på "normalt" vis å sprutar på ventilens baksida så gott vi kommer till(det e nämligen mkt trångt i ljuset av att mina runners blir så korta.

De större spridarna,som då ger strax under 1300cc vid de systemtryck vi diskuterar,e tänkta att kliva i vid ung 120kpa för att därefter hänga med så långt nu maskin orkar.

Det vi dividerar i nuläget e just placeringen av dem.

Insuget jag byggt e ju uppenbarligt av diffusor typ.
Ngt vi sedan tidigare har mkt goda erfarenheter av att använda,å missförstå mig inte,men vi har labbat lite fram å tebax med det där med slitsöppningar mm å funnit att i huvudsak e det så att det viktiga e att NÅGON form av slits finns på plats.
Bredden sen..har varit av mindre vikt-iaf som vi rent praktiskt kunna bedöma.

Med diffusor lösningen har kommit ett relativt sett lugnare motorbeteende samt att maskinerna helt klart har gett mer effekt/mängd laddtryck.
Vi har iaf härlett detta till att diffusorn gjort sitt jobb,å stillat tryckpulser i huvudplenumet.

Nu e det ju samtidigt så att oavsett turbo i sammanhanget vore det direkt naivt å tro att där inte råder full storm inne i ett plenum.
Att bränsleemulsionen HELT klart passerar runt lite som det passar den på full mutter..å se det e flödet det.
Å flödet båda har vi behov av samt har att hantera eftersom maskin bevisligen ger effekten.

Återstår då de tryckstötar som kan uppkomma.
Tryck å ljud samt hastighet hänger ju ihop,å om det inte e den ena faktorn som stör BORDE det ju vara den andra.?
Rent logiskt.

Å...det som en diffusor i sammanhanget eg skapar e ju bara en förkammare.
En förkammare som bevisligen inte i eg praktisk mån hämmar flödet eller skapar praktiskt tryckfall,men som ändå skapar buffertvolym som avskärmar ljud.
Å..ljud e mkt riktigt tryck.

Hajar ni eller har jag velat bort mig själv?

Ergo sum..så vill jag ÅXÅ tro att det där med spridarplacering BORDE vara en funktion av "charge robbing",å om man kan hålla den till ett minimum..så..tja..ni hajar.
peterrk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jun 26, 2006 2:48 pm
Ort: Tromsø

Inlägg av peterrk »

Bild

Noe slik du tenker på?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

BA.
Jag tror vi jmfr äpplen å päron.
Att nå moderna avgasvärden med upplösningen som kommer som ett resultat av 2000cc per cyl på bensin i en spridare....jadu...antingen så löser de inte det med 100ppm osv,eller så e vi här nere helt enkelt kassa på att lista ut spridar karaktär å placering.


Peter RK.
Njae..
Nu handlar det ju om överladdning,vilket milt sagt förändrar spelreglerna en del.
Men i princip...bilden....yup.
Iden,som vi alltså haft god framgång med tidigare,e att åka en omgång i själva runnerserna som sprutar på ventilens baksida,samt en större omgång som har placering i trattarna som på bilden-bara med mer instick.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är mycket intressant det här Jesper, det är nog en och annan bil här uppe i norr som skulle ha nytta av det du och Jörgen tänker forska fram.

Jag lovar inget, men det skulle vara kul att hitta tid att prova det själv på någon bil (vet av minst två 4-cyl som kör VEMS + 1600 cc/min här uppe, och fler på gång). Men för att få fin gång på låg last på dom motorerna så behövs det mer än små spridare (<500 cc/min), jag vill peka på att en äkta sekventiell insprutning, där man kan styra vinkeln mot kamaxeln när respektive spridare lämnat bränslet ifrån sig, skulle behövas med tanke på de vassa pinnarna som sitter i maskinerna.Men nu är det mer dragracing-maskiner, så det är väl inte speciellt högt prioriterat.. Men jag _vet_ att det gör av sig nåt grymt mycket när det är större överlapp inblandat - bara bevittnat på en motor där det var Autronic + 4 cyl + 1600 cc/min + mycket överlapp. När man hittat "rätt vinkel" blev motorn lugn som en filbunke jämfört med den frustande gången tidigare.
Den funktionen är inte utvecklad i VEMS just nu men jag skulle gärna vilja se den. Orsaken till att den inte finns är troligen att utvecklarna inte själva har speciellt grymma maskiner.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Ja Mattias.
När allt e sagt å gjort finns det ju som alltid mer än ett sätt att flå en katt.

Problemet med rent sekventiell styrning e ju att man eg behöver särskilja arbetsparametrarna.
Dvs,skall det vara sekventiellt på "riktigt"(vilket kräver rena herre jösses volymer i total spridarmängd-eller uttryckt på ett annat sätt,1600cc blir bara fjantigt i sammanhanget med effekterna vi jagar iaf),eller skall man som de flesta OEM uppsättningar koncentrera sig på att styra sekventiellt enbart för tomgång/lättlast.

Jag e nog benägen att se det ur det senare perspektivet isf.

Staging dock..e ju lite av att ha kakan å äta den,å mkt riktigt finns det MYCKET mer till det än vad som når ögat å kanske framför allt...att man e ödmjuk för att det ena inte utesluter det andra.

Att "kracka" spridarkaraktär i ett nafs...du vet lika väl som jag att det funkar inte riktigt så IRL.

Som du kanske förstått sedan tidigare e jag stark anhängare av körbarhet.Även för maskiner av det rappare slaget.
I det begreppet ligger iaf för mig en stor dos självkritik,för om inte den finns gräver man oftast inte tillräckligt djupt för att iaf nå vettiga resultat.

Just Jörgen känns ju bra att ha lite som "gubben i lådan" i dessa lägen,å ur dessa perspektiven vill jag påstå att vi kompletterar varandra hyggligt.
Han ÄR verkligen mkt duktig på styrsystem sidan,å..tja.. :wink:

Jaja...vi får se var det tar vägen.
Å..att vi som alltid delar med oss av vad vi listar ut kan du räkna med.
Skriv svar