Turboval för Nissan skyline!
Turboval för Nissan skyline!
Hejsan!
Känns som att jag e på fel forum för att rådfråga om raceturboval till en japanare, men detta forumet verkar ha mest expertis så jag får hoppas .
I min japanare är det en 2.6 liters sexa, ska köpa en Garrett racesnurra ifrån staterna (billigt..) till den och turbon i fråga är Garrett GT4088R, och har 64.5mm ind. och 0.72a/r på kompressorn.
Avgashuset finns i följande alternativ: -.81, .96, 1.19, and 1.34 AR
gt4088:an e specad till 700hk, och jag vill ha en motor som drar hela vägen till 9000 dvs jag vill ha hyffsat ladd nere men den ska inte bottna o mottryck med lite varv. Blev föreslagen en .81 av säljaren, men jag hade en gt35r 1.06 avgas så det känns fel..
Stort tack på förhand!
MvH Tompa
Känns som att jag e på fel forum för att rådfråga om raceturboval till en japanare, men detta forumet verkar ha mest expertis så jag får hoppas .
I min japanare är det en 2.6 liters sexa, ska köpa en Garrett racesnurra ifrån staterna (billigt..) till den och turbon i fråga är Garrett GT4088R, och har 64.5mm ind. och 0.72a/r på kompressorn.
Avgashuset finns i följande alternativ: -.81, .96, 1.19, and 1.34 AR
gt4088:an e specad till 700hk, och jag vill ha en motor som drar hela vägen till 9000 dvs jag vill ha hyffsat ladd nere men den ska inte bottna o mottryck med lite varv. Blev föreslagen en .81 av säljaren, men jag hade en gt35r 1.06 avgas så det känns fel..
Stort tack på förhand!
MvH Tompa
Nisse samt en sierra bonnkombi 2.9 spört
Jag antar att du inte ska köra med standard-kamaxlar?
Här är länken till Garretts sida om turbon:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... T4088R.htm
Den har väl ca 68 mm ut på turbinen enligt trim .78.
Den ser väl inte helt fel ut turbon, fast det är nog inte alltid så bra att pressa den till max. Kompressorn flödar mest vid 1.5 bar enligt diagrammet, det är helt enkelt frågan om det är det din motor kommer att behöva i laddtryck för att flöda för 700 hp, och så vidare.
Grenrör och laddtrycksstyrning är halva hemligheten med att få bra respons, man kan köra med bra mycket större aggregat än man tror.
Du kan kolla in Jonnys tråd om hans Mk IV:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11031
Han kör en Holset HX50 med 67 in och ca 78 mm ut, och 25 cm² turbinhus.
Du kan ju fråga han vad han tycker om den, i hans tråd gärna.
Här är länken till Garretts sida om turbon:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... T4088R.htm
Den har väl ca 68 mm ut på turbinen enligt trim .78.
Den ser väl inte helt fel ut turbon, fast det är nog inte alltid så bra att pressa den till max. Kompressorn flödar mest vid 1.5 bar enligt diagrammet, det är helt enkelt frågan om det är det din motor kommer att behöva i laddtryck för att flöda för 700 hp, och så vidare.
Grenrör och laddtrycksstyrning är halva hemligheten med att få bra respons, man kan köra med bra mycket större aggregat än man tror.
Du kan kolla in Jonnys tråd om hans Mk IV:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11031
Han kör en Holset HX50 med 67 in och ca 78 mm ut, och 25 cm² turbinhus.
Du kan ju fråga han vad han tycker om den, i hans tråd gärna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det är inte standard kammar, det e 264 graders både in&ut, jag räknade lite på att för ~700hk skulle den få ladda runt 2bar men då blir det mao mer innefektivt när den har bäst flöde vid 1.5?
Jag fick tips om 0.96 i a/r av en nisse nu om jag inte ska ha för mkt mottryck.
Jag fick tips om 0.96 i a/r av en nisse nu om jag inte ska ha för mkt mottryck.
Nisse samt en sierra bonnkombi 2.9 spört
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad har den turbon för mått in i compresorn och även den stora dim sen vad är det för mått ut mot avgasröret A/R säger inte så mycket utan att veta det.
du skall ha ett avgashus med 2 st inlopp också för att få det breda registret du eftersträvar.
700hk vid 2bar och inte ett högre avgastryck än laddtryck, ska fundera om det inte fins bättre switser borgwarner/holset turbosar för den aplikationen
är toppen portad, grenrör, insug??? gärna nåra bilder
du skall ha ett avgashus med 2 st inlopp också för att få det breda registret du eftersträvar.
700hk vid 2bar och inte ett högre avgastryck än laddtryck, ska fundera om det inte fins bättre switser borgwarner/holset turbosar för den aplikationen
är toppen portad, grenrör, insug??? gärna nåra bilder
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Här är de betänkta objekten!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Garrett- ... 0165584569
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Precisio ... 0115993293
Edit: Turbon på photobucket ska säljas.. ska inte ha den så ni vet att den inte ska användas!
Grenröret är ett med twinentry med ett hks, tar bild på den senare idag när jag kommer hem. Insuget e standard, det går att skymta lite här på garagetsidan det e separata spjäll efter plenumet.
Toppen är inte portad.
Här har ni bilder på motor osv, där ser ni insug, grenrör osv"
http://s231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/
Här är motorspecen:
Trust Avgas
Custom downpipe
Custom grenrör (xspower)
Custom tryckrör
HKS oljekyl
HKS oilrecolation kit
HKS koppling och svänghjul
Pipercross Breeather luftfilter
Apexi 4 raders IC
Autronic SM2 med CDI tändning
Nismo 600 cc spridare
Nismo bränslepump
Nismo LSD
det satt en gt35r 1.06 a/r på förrut men denna är såld.
Tial wastegate 44mm
Tial dump 50mm
N1 vattenpump
N1 oljepump
Alu kylare dubbla tjockleken emot standard kylet
Flexalite fläktkit (2st elfläktar)
Tomei 1,4 mm stålblockpackning
Tomei steg 1 (264) kammar
Tomei ställbara kamdrev
Tomei kamrem
ARP bultar i toppen
Smidd&härdad vev med nismolager samt Verdi stakar samt nya CP kolvar.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Garrett- ... 0165584569
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Precisio ... 0115993293
Edit: Turbon på photobucket ska säljas.. ska inte ha den så ni vet att den inte ska användas!
Grenröret är ett med twinentry med ett hks, tar bild på den senare idag när jag kommer hem. Insuget e standard, det går att skymta lite här på garagetsidan det e separata spjäll efter plenumet.
Toppen är inte portad.
Här har ni bilder på motor osv, där ser ni insug, grenrör osv"
http://s231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/
Här är motorspecen:
Trust Avgas
Custom downpipe
Custom grenrör (xspower)
Custom tryckrör
HKS oljekyl
HKS oilrecolation kit
HKS koppling och svänghjul
Pipercross Breeather luftfilter
Apexi 4 raders IC
Autronic SM2 med CDI tändning
Nismo 600 cc spridare
Nismo bränslepump
Nismo LSD
det satt en gt35r 1.06 a/r på förrut men denna är såld.
Tial wastegate 44mm
Tial dump 50mm
N1 vattenpump
N1 oljepump
Alu kylare dubbla tjockleken emot standard kylet
Flexalite fläktkit (2st elfläktar)
Tomei 1,4 mm stålblockpackning
Tomei steg 1 (264) kammar
Tomei ställbara kamdrev
Tomei kamrem
ARP bultar i toppen
Smidd&härdad vev med nismolager samt Verdi stakar samt nya CP kolvar.
Nisse samt en sierra bonnkombi 2.9 spört
Med 2 bar så räknar man på en teoretisk sugmotor-effekt på 233 hk. Jag tror du kommer att ha bra mycket mer topp-effekt i sugmotorn än så om du låter den andas ut på varv som du tänkt (9000 rpm). Nu vet jag inte så mycket vad "steg 1"-kammar innebär men dom kanske drar ända dit.TP_ skrev:Det är inte standard kammar, det e 264 graders både in&ut, jag räknade lite på att för ~700hk skulle den få ladda runt 2bar men då blir det mao mer innefektivt när den har bäst flöde vid 1.5?
Det där är ju väldigt svårt att säga förrän man provat, och allas setup skiljer sig en aning med både laddtryck och flöde.TP_ skrev:Jag fick tips om 0.96 i a/r av en nisse nu om jag inte ska ha för mkt mottryck.
Men det är ju bara att mäta mottrycket. Du måste bestämma dig för en turbo och prova. Det är svårt att hitta rätt från början, du har inte samma lyx som en motor-tillverkare.
Jag vet inte hur långt Nismo-grejerna i bränslesystemet räcker, men dina spridare är ju lika bra att byta på en gång - speciellt om du ska köra på dom varven du tänkt dig och eventuellt också med E85.
En äkta GT4088R ska enligt Garrett ha :
Compressor 63.5mm / 88.0mm in/ut
Turbin 77.0mm in 78 trim = 68 mm ut
Jag skulle stoppa dit ett större aggregat för "äkta" 700 hk. Med 63.5 mm kan det ta slut fortare än du tror om man ser på lite bromsningar som gjorts med aggregat i den storleken. Typ GT42 eller stora Holset HX50 eller HX55. Det finns ju Schwitzer också, S3xx verkar ju rätt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Före den rasade (oljepumpen gav upp.. som kan ses på bilderna), så drog den rent till 9000varv, kammarna e ställda så att den kickar ordentligt vid 6000varv, dock drog den bättre än en t.e.x chippad 850 T5 ifrån 3-5000varv med den lille gt35r snurran förrut.
Jag vill gärna inte ha ett dieselaggregat, så det får nog bli en sånhär turbo ändå, dels pga storlek har man en stor så har jag sett folk som fått frågan på bes. "Är inte den lite stor".
Men om jag väljer .96 eller 1.06 kommer det bli stor skillnad där emellan? Jag offrar hellre lite botten mot rent drag långt upp i registret!
Edit: Spridarna som sitter på nu gåår ju inte längre än till kanske 550 bensinhästar, spridare&bränslepumpar ska bytas senare i sommar så därför vill jag ha bra dimension på turbon nu så man slipper greja om dp och sådant sen en gång till.
Spridarna för etanol borde räcka med 1200cc/~650-700hk, räknat på ~40% mer etanol i förbrukning, så då behövs ju några bra pumpar till det.
Jag vill gärna inte ha ett dieselaggregat, så det får nog bli en sånhär turbo ändå, dels pga storlek har man en stor så har jag sett folk som fått frågan på bes. "Är inte den lite stor".
Men om jag väljer .96 eller 1.06 kommer det bli stor skillnad där emellan? Jag offrar hellre lite botten mot rent drag långt upp i registret!
Edit: Spridarna som sitter på nu gåår ju inte längre än till kanske 550 bensinhästar, spridare&bränslepumpar ska bytas senare i sommar så därför vill jag ha bra dimension på turbon nu så man slipper greja om dp och sådant sen en gång till.
Spridarna för etanol borde räcka med 1200cc/~650-700hk, räknat på ~40% mer etanol i förbrukning, så då behövs ju några bra pumpar till det.
Nisse samt en sierra bonnkombi 2.9 spört
Jag ser inte hur du ska lyckas komma genom besiktningen med dom här grejerna under huven som du listat upp ändå, så vilket aggregat som sitter där är kanske inte viktigast. Det bästa är ju att den gör jobbet rätt.
Sen vilket A/R som funkar på turbinhuset, det är helt avhängigt på hur fysiskt stort det är för den effekt du tänkt flöda genom den. Du kan ha hur stor A/R du vill men om turbinhjulet är för litet kommer den inte flöda som den ska.
Jag skulle nog sätta dit Ford Motorsport 6x1600 cc/min för att köra etanol. Det går inte få tag på så många spridare över 1000 cc/min än dom.
Sen vilket A/R som funkar på turbinhuset, det är helt avhängigt på hur fysiskt stort det är för den effekt du tänkt flöda genom den. Du kan ha hur stor A/R du vill men om turbinhjulet är för litet kommer den inte flöda som den ska.
Jag skulle nog sätta dit Ford Motorsport 6x1600 cc/min för att köra etanol. Det går inte få tag på så många spridare över 1000 cc/min än dom.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag hade en liknande snurra på min 02:a 4cyl 16v förra året och åkte med 1.06 i ar på den. Ca 700hk.
Så jag skulle minst åka med 1.19 på den du kollar på,
iaf för dom effekterna du vill ha ut.
Så jag skulle minst åka med 1.19 på den du kollar på,
iaf för dom effekterna du vill ha ut.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Den snurran kommer för övrigt att sitta i en R33 gts (RB25) till sommaren
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
tompa jag tror inte du ska jämföra en s14 med din motor, får för mig att det kan variera ganska mycket från motor till motor..TP_ skrev:02 med 16V? S14 då?
Men då vet jag att jag itne ska ha mindre än 1.19, hur mycket varvade du med den? Gjordes någon bänkning, för jag vill gärna ha så att den inte storknar efter 7-8000varv av mottryck..
förövrigt tycker jag att du ska testa din gt45, men det visste du redan
Jag vill inte ha nån trög turbo på min bil, och denna lär vara trög om något en turbo specad över 200HK mer än jag tänk egentligen.
Jag jämför inte motorer, jag vill bara veta hur mkt han varvade med sin och om han någon gång bänkat den med den turbon eller mätt mottryck osv så man har "lite" mera att gå på.....
Jag jämför inte motorer, jag vill bara veta hur mkt han varvade med sin och om han någon gång bänkat den med den turbon eller mätt mottryck osv så man har "lite" mera att gå på.....
Nisse samt en sierra bonnkombi 2.9 spört
Nä det är inte nån bra jämförelse rakt av. Men det är en fyra på 2.3l
och du har en sexa på 2.6 så mindre ar än va jag hade tycker jag inte du ska ha kommer snörra igång rätt bra ändå.
Bromsa den till 605whp på 1.65bar ladda 1.8 bar på stripen på slutet och drog till 8500rpm börja ladda riktigt vid 4500 fullt vid 5000-5500 och den höl laddet hela vägen.. Men det var nog på gränsen va agget klara.
Men om du har en 45a redan så var för inte prova med den först.
Kan nog fungera fint.
och du har en sexa på 2.6 så mindre ar än va jag hade tycker jag inte du ska ha kommer snörra igång rätt bra ändå.
Bromsa den till 605whp på 1.65bar ladda 1.8 bar på stripen på slutet och drog till 8500rpm börja ladda riktigt vid 4500 fullt vid 5000-5500 och den höl laddet hela vägen.. Men det var nog på gränsen va agget klara.
Men om du har en 45a redan så var för inte prova med den först.
Kan nog fungera fint.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem