Egen portning av turboaggregat på bästa sätt?

Diskussioner för erfaret folk
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Egen portning av turboaggregat på bästa sätt?

Inlägg av AndersW »

Nu har det ramlat in två stycken nya mitsu 15T som ska på pv'n när de är färdigportade och polerade. Men hur har ni gått tillväga när ni har portat era agg? För det kan ju inte bli sämre om man gör det så seriöst man bara kan, och enligt källor så lyckades man få upp max laddtryck på en 19T ca 500 varv tidigare bara av att kona upp insug och portar man då upp båda sidorna så måste det ju bli bättre? Vi har iaf inte råd att göra några utsvävningar och porta innan och efter så vi chansar på att det blir bra iaf.
Men hur ska jag göra det då, kan man sätta upp delarna i pelarborrmaskin och köra med slipstift eller ska man sätta upp dem i svarven och gå på med konverktyg eller finns det andra bra sätt? Dremeln är inget alternativ iaf, stadigt ska det vara.....
Så här ser de ut nu iaf:
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2496.jpg
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2493.jpg
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2523.jpg
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det jag sätt är att man spänner upp kompressorhuset i svarven och helt enkelt svarvar ut en kona med skäret. Jag har också sätt några totalförstörda hus pga att dom lossnat :) Så svarva men se till att det sitter fast.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gör man fel kan det bli sämre.
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av AndersW »

Jo jag misstänker att det kan bli till det sämre men han som antagligen får göra jobbet åt mig är duktig på sin sak och verkar fatta hur det ska funka.
Kan man inte typ sätta kompressorhuset i fast del på svarven och sen det man ska svarva med på den del som roterar? Borde bli bättre så så slipper man ha ett hus som snurrar 500varv i minuten eller dylikt?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

låter som om det vore lättare att spänna upp det i en fräs om man vill att verktyget ska rotera istället ?
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av AndersW »

hehe, svarv eller fräs kan jag inte skillnaden på då jag aldrig hållt på med mer än pelarborrmaskin om man ser till såna maskiner. Men fräsning kanske det ska vara....
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Menar du allvar. Har du lyckats med det där bygget utan att veta vad en svarv eller fräs är? Svarv borde du väll sätt i träslöjden iaf???
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Bilen är byggd av en kille i Umeå...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag svarvar med medel varv och mycket försiktig matning. efter dra lite försiktigt när compressorn blir lite varm så den inte lostnar. kom bara i håg att inte dra för hårt så compressorn tappar formen.
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av AndersW »

Som sagt, jag har inte byggt bilen och jag är inte tappad bakom en vagn när det gäller bilmek men när det kommer till stora golvmaskiner så går jag bet dessvärre :( Men man lär sig något nytt varje dag och jag är ju inte torr bakom öronen än så jag lär mig nog mycket mer innan jag är klar.

Ska ner och prata med gubben imorgon och se vad han tycker är bäst.

En sak till, hur ska jag göra för att kunna rotera agget som jag vill med lagerhus osv? Det sitter ju en styrpinne på avgashuset och en på kompressordelen så det är fast läge så att säga. Men om man tar bort dessa och monterar allt och vrdier som man vill ha det och sen drar ihop allt så ska det inte kunna röra sig väl? Eller hur gör ni när ni klockar era agg?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har tagit bort mina styrpinnar för att få rätt vinkel. Funkar fin fint. Styrpinnarna är dock i stål och sitter satan. Jag tog en nerkörd slipskiva i vinkelslipen och kom åt perfekt.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av AndersW »

Ahh, så då är det lugnt att bara kapa dem alltså? För så som jag ser det hela så sitter skiten fast ändå men det känns lite vanskligt att börja kapa sönder sprillans agg utan att veta om det funkar eller ej...
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jag drog ut styrpinnarna på mitt td04 med en sidavbitare. Det var inga problem trots ett välanvänt agg. Pinnarna hörs sitta där mest för att slippa efterjustera vinklarna på bilfabriken.
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av AndersW »

Jo jag misstänkte att de sitter där för att enkelt bara byta avgashus mellan olika bilmodeller osv. Ska rycka dem nu om det går men de verkar sitta som berg :(
Skriv svar