Egen portning av turboaggregat på bästa sätt?
Egen portning av turboaggregat på bästa sätt?
Nu har det ramlat in två stycken nya mitsu 15T som ska på pv'n när de är färdigportade och polerade. Men hur har ni gått tillväga när ni har portat era agg? För det kan ju inte bli sämre om man gör det så seriöst man bara kan, och enligt källor så lyckades man få upp max laddtryck på en 19T ca 500 varv tidigare bara av att kona upp insug och portar man då upp båda sidorna så måste det ju bli bättre? Vi har iaf inte råd att göra några utsvävningar och porta innan och efter så vi chansar på att det blir bra iaf.
Men hur ska jag göra det då, kan man sätta upp delarna i pelarborrmaskin och köra med slipstift eller ska man sätta upp dem i svarven och gå på med konverktyg eller finns det andra bra sätt? Dremeln är inget alternativ iaf, stadigt ska det vara.....
Så här ser de ut nu iaf:
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2496.jpg
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2493.jpg
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2523.jpg
Men hur ska jag göra det då, kan man sätta upp delarna i pelarborrmaskin och köra med slipstift eller ska man sätta upp dem i svarven och gå på med konverktyg eller finns det andra bra sätt? Dremeln är inget alternativ iaf, stadigt ska det vara.....
Så här ser de ut nu iaf:
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2496.jpg
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2493.jpg
http://utopia.yi.org/uploads/hemsida/img/PICT2523.jpg
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det jag sätt är att man spänner upp kompressorhuset i svarven och helt enkelt svarvar ut en kona med skäret. Jag har också sätt några totalförstörda hus pga att dom lossnat Så svarva men se till att det sitter fast.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
gör man fel kan det bli sämre.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jo jag misstänker att det kan bli till det sämre men han som antagligen får göra jobbet åt mig är duktig på sin sak och verkar fatta hur det ska funka.
Kan man inte typ sätta kompressorhuset i fast del på svarven och sen det man ska svarva med på den del som roterar? Borde bli bättre så så slipper man ha ett hus som snurrar 500varv i minuten eller dylikt?
Kan man inte typ sätta kompressorhuset i fast del på svarven och sen det man ska svarva med på den del som roterar? Borde bli bättre så så slipper man ha ett hus som snurrar 500varv i minuten eller dylikt?
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Bilen är byggd av en kille i Umeå...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag svarvar med medel varv och mycket försiktig matning. efter dra lite försiktigt när compressorn blir lite varm så den inte lostnar. kom bara i håg att inte dra för hårt så compressorn tappar formen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Som sagt, jag har inte byggt bilen och jag är inte tappad bakom en vagn när det gäller bilmek men när det kommer till stora golvmaskiner så går jag bet dessvärre Men man lär sig något nytt varje dag och jag är ju inte torr bakom öronen än så jag lär mig nog mycket mer innan jag är klar.
Ska ner och prata med gubben imorgon och se vad han tycker är bäst.
En sak till, hur ska jag göra för att kunna rotera agget som jag vill med lagerhus osv? Det sitter ju en styrpinne på avgashuset och en på kompressordelen så det är fast läge så att säga. Men om man tar bort dessa och monterar allt och vrdier som man vill ha det och sen drar ihop allt så ska det inte kunna röra sig väl? Eller hur gör ni när ni klockar era agg?
Ska ner och prata med gubben imorgon och se vad han tycker är bäst.
En sak till, hur ska jag göra för att kunna rotera agget som jag vill med lagerhus osv? Det sitter ju en styrpinne på avgashuset och en på kompressordelen så det är fast läge så att säga. Men om man tar bort dessa och monterar allt och vrdier som man vill ha det och sen drar ihop allt så ska det inte kunna röra sig väl? Eller hur gör ni när ni klockar era agg?
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt: