Utredning justering kammar turbo
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Utredning justering kammar turbo
Jakten på register fortsätter med 66/80 holset turbon 8.5komp 3.6liter (315hk sug effekt) dubbla kammar 4v/cyl (BMW s38b36)
Dreven görs nu om så 2* justering åt vardera håll blir möjlig. Detta hoppas vi kan öka registret, Men frågan är vad som påverkar vad.
Tror vi börjar med 1-4 och finns ambitionerna så fortsätter vi.
-----------------------
1: ut avancerar
2: ut retarderar
3: in avancerar
4: in retarderar
------------------------
5: in & ut avanserar
6: in & ut retarderar
7: in retarderar ut avancerar (nockarna isär)
8: in avancerar ut retarderar (nockarna ihop)
Hur kommer motorn förändras?
finns det generella regler isf vilka?
Dreven görs nu om så 2* justering åt vardera håll blir möjlig. Detta hoppas vi kan öka registret, Men frågan är vad som påverkar vad.
Tror vi börjar med 1-4 och finns ambitionerna så fortsätter vi.
-----------------------
1: ut avancerar
2: ut retarderar
3: in avancerar
4: in retarderar
------------------------
5: in & ut avanserar
6: in & ut retarderar
7: in retarderar ut avancerar (nockarna isär)
8: in avancerar ut retarderar (nockarna ihop)
Hur kommer motorn förändras?
finns det generella regler isf vilka?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Utredning justering kammar turbo
om du vill ha mera i botten.. avancera insugskammen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Re: Utredning justering kammar turbo
vad är då skillnaden mellan att retardera avgas mot avancera insug, Skillnaden ligger igentligen på veven men vad händer?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Utredning justering kammar turbo
hur mycker 1.27mm duration är det och vilket varvtals register vill du ha?
hur mycket laddtryck?
önskad effekt?
hur mycket laddtryck?
önskad effekt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Re: Utredning justering kammar turbo
1bar inte mer
Effekten får bli vad det blir normalt har man ~700hk på kilot
Skall ut och ta en logga så får man en bättre hum om hur registret är idag
Effekten får bli vad det blir normalt har man ~700hk på kilot
Skall ut och ta en logga så får man en bättre hum om hur registret är idag
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Utredning justering kammar turbo
För att bestämma vars man vill ha 1.27 lyftet som Jens frågar efter måste man ha mer inputs.
vevstakslängd,slaglängd som exempel.
Hursom.
Mina erfarenheter är att en turbomaskin ofta mår bra av några grader avancerad avgaskam, för att hinna ventilera ut rejält med kraft från 'förbränningstrycket'
detta kan också gynna trögspoolade turbos något.
Att retardera insugskammen kan till exempel ge lite lugnare tomgång(mindre overlap) men ger i sin tur sämre mellanregister och vinst på topp.
Det är typ till 95% insugskammen som bestämmer karaktären på motorn.
Angående att retardera avgaskammen kan jag inte svara på, mer än att det kanske funkar på lågkompade maskiner för att bränna gasmassan en liten stund till.
Det är dock inget jag utforskat då jag vill ha högt komp i mina maskiner.
Mvh
vevstakslängd,slaglängd som exempel.
Hursom.
Mina erfarenheter är att en turbomaskin ofta mår bra av några grader avancerad avgaskam, för att hinna ventilera ut rejält med kraft från 'förbränningstrycket'
detta kan också gynna trögspoolade turbos något.
Att retardera insugskammen kan till exempel ge lite lugnare tomgång(mindre overlap) men ger i sin tur sämre mellanregister och vinst på topp.
Det är typ till 95% insugskammen som bestämmer karaktären på motorn.
Angående att retardera avgaskammen kan jag inte svara på, mer än att det kanske funkar på lågkompade maskiner för att bränna gasmassan en liten stund till.
Det är dock inget jag utforskat då jag vill ha högt komp i mina maskiner.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Utredning justering kammar turbo
-----------------------
1: ut avancerar
2: ut retarderar
3: in avancerar
4: in retarderar
------------------------
5: in & ut avanserar
6: in & ut retarderar
7: in retarderar ut avancerar (nockarna isär)
8: in avancerar ut retarderar (nockarna ihop)
Hur kommer motorn förändras?
1-4 är för finjustering, så man börjar med 5-8.
5: Mer vrid. Går du för långt får du sämre topp
6: Sämre vrid. Kanske bättre topp men inte säkert
7: Renare avgaser o jämnare gång på tomgång. Vekare mellanregister. Ev bättre topp men inte säkert. Tål mer laddtryck/mottryck.
8: Ojämnare tomgång o sämre avgasvärden. Svagare på låg varv. Bättre mellanregister. Tydligare vridmomentspuckel. Mindre tålig för avgasmottryck.
Ofta får du kombinera, t.ex. 5 och 8.
Men för att det skall vara meningsfullt att laborera med kamlägen behöver man kunna se hur effekt o vridmomentskurvan förändras. Provbänk, eller något som mäter på väg. Du måste få detaljerade o pålitliga/korrekta kurvor, att bara få en hästkraftsuppgift räcker inte.
Göran
1: ut avancerar
2: ut retarderar
3: in avancerar
4: in retarderar
------------------------
5: in & ut avanserar
6: in & ut retarderar
7: in retarderar ut avancerar (nockarna isär)
8: in avancerar ut retarderar (nockarna ihop)
Hur kommer motorn förändras?
1-4 är för finjustering, så man börjar med 5-8.
5: Mer vrid. Går du för långt får du sämre topp
6: Sämre vrid. Kanske bättre topp men inte säkert
7: Renare avgaser o jämnare gång på tomgång. Vekare mellanregister. Ev bättre topp men inte säkert. Tål mer laddtryck/mottryck.
8: Ojämnare tomgång o sämre avgasvärden. Svagare på låg varv. Bättre mellanregister. Tydligare vridmomentspuckel. Mindre tålig för avgasmottryck.
Ofta får du kombinera, t.ex. 5 och 8.
Men för att det skall vara meningsfullt att laborera med kamlägen behöver man kunna se hur effekt o vridmomentskurvan förändras. Provbänk, eller något som mäter på väg. Du måste få detaljerade o pålitliga/korrekta kurvor, att bara få en hästkraftsuppgift räcker inte.
Göran
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Utredning justering kammar turbo
Ja du sammanfattade det rätt bra Göran.
Jag kan berätta som liten erfarenhet.
Jag hade bekymemr med spool i kadetten, hittade inte felet.
så jag avancerade insugskammen en del.
Spool kom tillbaka.
Sen med genomgång på vintern hittade jag i en silikonslang ett stort hål jag kunde få fingret genom, det var bakom värmeisolering då det är nära downpipen, så jag såg det itne först.
Fixade det.
Sen skulle det provköras,, SATAN.. vilket vrid det vart i maskin.. så nu står jag med rasad växellåda i kadetten *S*
Tror även det lyfte topplocket lite då motorn ville börja småbluddra lite då man kör på undertryck i insuget.(drar in vatten i cylindrarna nånstans)
Varvar man på maskin försvinner det, för att återkomma efter en liten stund igen.
Ändå har jag 12.9 M12bult,, Skulle vara kul att sett BMEP då..
enligt mina konstiga effektberäkningar var jag kring 950Nm vid 4400rpm, ta dock det med en stor nypa salt.
Kan iallafall säga att mer vrid i en liten 4cyl har jag aldrig varit med om iaf (på så pass låga varv)
så jag förstår vad Jens menar ibland med skadligt vrid på låga varv....
Men det var asfränt =) =) =)
Jag kan berätta som liten erfarenhet.
Jag hade bekymemr med spool i kadetten, hittade inte felet.
så jag avancerade insugskammen en del.
Spool kom tillbaka.
Sen med genomgång på vintern hittade jag i en silikonslang ett stort hål jag kunde få fingret genom, det var bakom värmeisolering då det är nära downpipen, så jag såg det itne först.
Fixade det.
Sen skulle det provköras,, SATAN.. vilket vrid det vart i maskin.. så nu står jag med rasad växellåda i kadetten *S*
Tror även det lyfte topplocket lite då motorn ville börja småbluddra lite då man kör på undertryck i insuget.(drar in vatten i cylindrarna nånstans)
Varvar man på maskin försvinner det, för att återkomma efter en liten stund igen.
Ändå har jag 12.9 M12bult,, Skulle vara kul att sett BMEP då..
enligt mina konstiga effektberäkningar var jag kring 950Nm vid 4400rpm, ta dock det med en stor nypa salt.
Kan iallafall säga att mer vrid i en liten 4cyl har jag aldrig varit med om iaf (på så pass låga varv)

så jag förstår vad Jens menar ibland med skadligt vrid på låga varv....
Men det var asfränt =) =) =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ