Utredning justering kammar turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Utredning justering kammar turbo

Inlägg av dgyldmark »

Jakten på register fortsätter med 66/80 holset turbon 8.5komp 3.6liter (315hk sug effekt) dubbla kammar 4v/cyl (BMW s38b36)

Dreven görs nu om så 2* justering åt vardera håll blir möjlig. Detta hoppas vi kan öka registret, Men frågan är vad som påverkar vad.
Tror vi börjar med 1-4 och finns ambitionerna så fortsätter vi.

-----------------------
1: ut avancerar
2: ut retarderar
3: in avancerar
4: in retarderar
------------------------
5: in & ut avanserar
6: in & ut retarderar
7: in retarderar ut avancerar (nockarna isär)
8: in avancerar ut retarderar (nockarna ihop)

Hur kommer motorn förändras?
finns det generella regler isf vilka?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av Kadett4wd »

om du vill ha mera i botten.. avancera insugskammen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av dgyldmark »

vad är då skillnaden mellan att retardera avgas mot avancera insug, Skillnaden ligger igentligen på veven men vad händer?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycker 1.27mm duration är det och vilket varvtals register vill du ha?

hur mycket laddtryck?

önskad effekt?
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av dgyldmark »

1bar inte mer
Effekten får bli vad det blir normalt har man ~700hk på kilot

Skall ut och ta en logga så får man en bättre hum om hur registret är idag
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av Kadett4wd »

För att bestämma vars man vill ha 1.27 lyftet som Jens frågar efter måste man ha mer inputs.
vevstakslängd,slaglängd som exempel.

Hursom.

Mina erfarenheter är att en turbomaskin ofta mår bra av några grader avancerad avgaskam, för att hinna ventilera ut rejält med kraft från 'förbränningstrycket'
detta kan också gynna trögspoolade turbos något.

Att retardera insugskammen kan till exempel ge lite lugnare tomgång(mindre overlap) men ger i sin tur sämre mellanregister och vinst på topp.

Det är typ till 95% insugskammen som bestämmer karaktären på motorn.

Angående att retardera avgaskammen kan jag inte svara på, mer än att det kanske funkar på lågkompade maskiner för att bränna gasmassan en liten stund till.
Det är dock inget jag utforskat då jag vill ha högt komp i mina maskiner.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av quattro »

-----------------------
1: ut avancerar
2: ut retarderar
3: in avancerar
4: in retarderar
------------------------
5: in & ut avanserar
6: in & ut retarderar
7: in retarderar ut avancerar (nockarna isär)
8: in avancerar ut retarderar (nockarna ihop)

Hur kommer motorn förändras?


1-4 är för finjustering, så man börjar med 5-8.

5: Mer vrid. Går du för långt får du sämre topp
6: Sämre vrid. Kanske bättre topp men inte säkert
7: Renare avgaser o jämnare gång på tomgång. Vekare mellanregister. Ev bättre topp men inte säkert. Tål mer laddtryck/mottryck.
8: Ojämnare tomgång o sämre avgasvärden. Svagare på låg varv. Bättre mellanregister. Tydligare vridmomentspuckel. Mindre tålig för avgasmottryck.
Ofta får du kombinera, t.ex. 5 och 8.
Men för att det skall vara meningsfullt att laborera med kamlägen behöver man kunna se hur effekt o vridmomentskurvan förändras. Provbänk, eller något som mäter på väg. Du måste få detaljerade o pålitliga/korrekta kurvor, att bara få en hästkraftsuppgift räcker inte.
Göran
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Ja du sammanfattade det rätt bra Göran.
Jag kan berätta som liten erfarenhet.
Jag hade bekymemr med spool i kadetten, hittade inte felet.
så jag avancerade insugskammen en del.
Spool kom tillbaka.
Sen med genomgång på vintern hittade jag i en silikonslang ett stort hål jag kunde få fingret genom, det var bakom värmeisolering då det är nära downpipen, så jag såg det itne först.
Fixade det.
Sen skulle det provköras,, SATAN.. vilket vrid det vart i maskin.. så nu står jag med rasad växellåda i kadetten *S*
Tror även det lyfte topplocket lite då motorn ville börja småbluddra lite då man kör på undertryck i insuget.(drar in vatten i cylindrarna nånstans)
Varvar man på maskin försvinner det, för att återkomma efter en liten stund igen.
Ändå har jag 12.9 M12bult,, Skulle vara kul att sett BMEP då..
enligt mina konstiga effektberäkningar var jag kring 950Nm vid 4400rpm, ta dock det med en stor nypa salt.
Kan iallafall säga att mer vrid i en liten 4cyl har jag aldrig varit med om iaf (på så pass låga varv) :)

så jag förstår vad Jens menar ibland med skadligt vrid på låga varv....
Men det var asfränt =) =) =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: Utredning justering kammar turbo

Inlägg av dgyldmark »

:thumbright: :thumbright:
Skriv svar