Betongfyllning

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Betongfyllning

Inlägg av dannej »

Är det någon här som har bra erfarenhet av betongfyllning?

Bilen ska gå på gatan, så det får absolut inte bli några problem med kylningen, det är ett 230FK block så kolvarna är ju oljekylda, bör väl hjälpa endel.

Kan man fylla ända upp till nederdelen av hålet till vattenpumpen? eller hur högt vågar man ta?


Behöver vattenkanalerna blästras innan? så att betongen sätter sig bättre?


Något annat man bör tänka på? tillexempel hur länge behöver det härda innan man kan borra cylindrarna? så man inte borrar och betongen sväller efteråt.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag är också lite intresserad av detta ämne. Men igentligen är det väl inte betong man använder utan en speciell epoxy, olika varianter beroende på om det är alu- eller gjutjärnsblock. Jag tror att Hansen Racing säljer dessa produkter. Jag tror inte att man behöver borra efter.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

apple racing säljer tydligen.

horning är ett måste, gärna borrning med verkar det som.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Finns ett märke som heter Hard Blok Verkar vara populärt. Skall även fungera bra i alublock. Vad som som änvänt det säger är (läst på www) är att man behöver horna. men inte borra.
http://www.hardblok.com/info.html

Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför ska du betonga ett B230block? de brukar inte ha några problem med sprickor. kom i håg att man betong fyller bara om man verkligen har problem.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vet inte hur det är med volvo b230 block. Men mitt Honda block är tyvärr ganska klent i fodrena. Är det någon som har förslag på produkt och vart man köper det? Samt hur bör vattenkanalerna rengöras innan fyllning? Räcker det med att skvalpa runt lite förtunning innan? Jag har lite bråttom. Jag vill slå ihop motorn innan nästa helg.

Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter B »

Men varför fundera på betongfyllning när det finns Blockguards?
Inte ens Castrol Hondan har betongfyllt block...
http://www.honda-performance.com/produc ... uctID=134´
http://www.jdmgears.com/Engine_bottom_renforcement.htm
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har precis sågat och borrat bort en blockguard. Av flera anledningar tyvärr så skadar den mer än vad den gör nytta. Den saknar faktist helt funktion om man tänker efter lite. Ingen ingejör som klurat fram dom direkt.
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den tor feb 26, 2004 10:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Om man nu ska staga sina foder så bör man fundera lite på vart den, faktist största belastningen på dom finns. För mig är det när vevstaken har störst vinkel (trycker kolven mest i sidled). Den kraften borde transporteras ut mot cylinderväggen utifrån centrum på kolvbulten.
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den tor feb 26, 2004 10:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

lite betong lär väl aldrig vara en nackdel så länge man klarar hålla tempen nere.

Volvos foder är ju inte speciellt grova.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Som jag sa förut ..bara betong när det måste... Betongen har flera nackdelar, bland annat ojämna temperaturer i cylindern (ovala cyl) med läckage runt kolvringarna och som följd överhettade kolvar (spikningar),lägre effekt mm.
Kolv-oljekylning och speciellt preppade kolvar bör användas vid betong-fyllning. kom i håg att största kylningen av kolven kommer via ringarna, slutar dom att täta blir det fort tråkigheter. jag skulle också tänka mig för noga innan jag häller betong i ett aluminium-motorblock (material-expansion mm).
I usa använder dom bättre foder och fastsvetsade så kallade blockguards vid extrema effekter (över 500hk).
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

givetvis måste man ju borra efter att betongen härdat riktigt. alltså närmare en månad efter.

varför skulle det bli ojämna temperaturer i cylindrarna?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har oljesprut under kolvarna så jag oroar mig inte. Sågade ur min blockguard pga att den gjort 4áns cylinder oval mm. Block guard är som det mesta från USA Skit utan funktion. När man betongfyller så bör man som jens skrev, tänkt sig för ett par varv. Tex vad händer om jag inte får tillräcklig kylning och måste kassera blocket? Börjar jag gråta då eller tänker jag jaha då vet jag det. Kunskap är inte gratis. Jag har varit och handlat mina pryttlar idag. Blev en filler från Moroso. Den ska funka fint till alublock enligt gubbarna på persåkers samt Jompa på TTR. Fler referenser har jag inte lyckats få tag på. Men alla erfarenheter är välkommna. På Söndag åker det i, så på måndag är det för sent för mig och mitt block, om någon kommer på någe smart. Jag fyller 1cm över centrum på kolvbulten när den är i halva slaget. Det tror jag på. Blir precis i linje med vattenpumpens hål. Perfa.
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den tor feb 26, 2004 10:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte kylningen i sig jag är orolig över utan att det blir olika temperaturer i cyl loppet när allt blir varmt, det hjälper inte med att borra för att problemet ska försvinna. man skulle få borra blocket vid de olika temperaturerna som är i cyl vid fullgas, men hur det ska gå till vet jag inte.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Du menar toleranserna? Att det skulle bli ojämn temp på den kylda delen av fodret vs den med betong runt och detta skulle leda till att fodrena får olika diametarar i två nivåer.. Ahh jag vet inte. Teoretiskt ja självklart. Frågan är hur mycket det blir i praktiken. Ja gissar (obs gissar) på försumbart. För säkerhetskull kan man lägga sig på de övre tolerancerna enligt servicemanualen. Jag tror inte på detta som ett problem. Men den som lever får se. Det lär ju inte bli någon kant direkt. Metall sprider ju värme rätt fort. Iaf så föredrar jag detta problem framför sprukna foder som tyvärr är vanlig på den motor jag har.

Det finns ett bättre sätt, nya stålfoder. Men det är kostsamt. Inget jag tänker göra om det finns billigare metoder som är tillräckliga. Dessutom så finns det problem med dom också. att det tex kommit epoxy mellan klacken som fodret står på vilket leder till att fodret helt plötsligt sjunker tillräckligt för att sluta täta mot toppen.

En annan fråga. Kör nu NGK stift Jens? I så fall hur kalla? Jag kör 7or just nu, fundera på att montera 8or men tror inte det behövs.
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den tor feb 26, 2004 10:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar