Betongfyllning

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jonas CRX VTi 94 skrev:Om du menar toleranserna. Att det skulle bli ojämn temp på den kylda delen av fodret vs den med betong runt och detta skulle leda till att fodrena får olika diametarar i två nivåer.. Ahh jag vet inte. Teoretiskt ja självklart. Frågan är hur mycket det blir i praktiken. Ja gissar (obs gissar) på försumbart. För säkerhetskull kan man lägga sig på de övre tolerancerna enligt servicemanualen. Jag tror inte på detta som ett problem. Men den som lever får se. Det lär ju inte bli någon kant direkt. Metall sprider ju värme rätt fort. Iaf så föredrar jag detta problem framför sprukna foder som tyvärr är vanlig på den motor jag har.

Det problemet borde vara kraftigt reducerat med oljekylda kolvar, överdelen av cylindern kyls utifrån och underdelen innifrån.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Kolvarna kyls ju via fodrena också. Oljekylning är dock en mycket bra sak att ha på kolvarna vid turboladdning. Men annars så hoppas man ju att man har en viss oljehinna på cylnderloppen (tråkigt annars) så hela kolvkjolarna kyls mot fodret. Inte bara via ringarna.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nästan allt är via ringarna . så om ringarna tappar kontakten briner kolvarna ofta upp eller spricker mellan ringarna.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Jag tänkte bara tillägga lite egenskaper jag har upplevt med betongfylld motor. Jag hade en B20 (bänkad till 219hk sugmotor) med betong upp till ca 20mm från toppen. Det funkade kanon bra att kuska runt på gatan förutom när man körde MKT sakta. Kylningen vara bara i toppen kan man säga. Problemet vara bara när motorn redan blivit varm- Den kallnade MKT sakta- fick köra ca 1mil på landsväg i lugn takt för att få ner tempen. Kan nog avgälpas med en riktigt bra kylare med ordentlig fläkt.
Men däremot kunde jag köra hur hårt som helst bara jag höll hög fart utan värme bekymmer.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Monster stor kylare och fläkt får det bli.

+ att jag har KG:s största oljekylare, även den med effektiv fläkt, så det måste gå att hålla ner tempen.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vi får se hur det blir för mig. Skruvar ihop motorn igen för 3é gången nu. Hoppas det blir bra med kompet denna gång... Jag har ca 4cm från toppen kvar av mina vattenkanaler, Moroso betong fyllt resten. Det räcker eftersom centrum på kolvbulten är 3cm ner vi övre dödläget. Tolleranserna i cylindrarna ändrades inte mätbart för mig. Honade dock lite för att oljefilmen ska fastna bättre. Cylindrarna hade blivit lite väl blanka efter 10kmil.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Nu har jag kör i tre dar ca 20 mil. Bilen går som fan. Ha ha. Iaf jämfört med orginal. Man ska inte gissa på effekt men bilen var bänkad till 170hp i NA sen har jag kompsänkt vilket borde ta bort ca 10hp enligt dynoprog. Sen laddar jag 0.7bar. Så över 200 mindre än 300. Men det är kul. Nu ska jag mappa klart så att jag kan höjja laddtrycket. Sen får vi se hur länge de icke smidda kolvarna hänger med. Jag försöker att inte gå över 870grader avgastemp. Inte så mycket under heller då den går som bäst däromkring. Betongen har inte påverkat kylningen märkbart. Men man bör väll vänta på em 30grader sommardag innan man ropar hej.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

grattis! :) är en här i stan som håller på att bygga upp en honda, han bor eller jobbar där polarn bor så man ser hans bil ganska mycke, det som är gjort nu hittills är baklysen a'la lexus, stort ändrör, framspoiler, kjolar och ikväll såg jag att han fått på bakspoilern oxå samt spacklat lite på ena bakskärmen, sedan satt det fäste för vinge i alu på bagageluckan, vet inte vem som har den så vet inget om motorn men man kan ju hoppas att det ska bli något att konkurrera med sen när man får 142an klar, annars är det väll inte så mycke att hänga i julgranen här, kanske nån m5a och en gammal klasspolares evo6a, vet inte modell på hondan det är ingen civic så mycket vet jag (tjejens morsa har en) och det är ingen sådan du har, den är ganska lång, sedan modell.. kanske kan fixa nån bild om man har digitalkameran med sig framöver
Skriv svar