8v vs 16v

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Exakt, det är ju effekter som folk har fått ut med dom grejerna , inte när dom gått sönder...
Bild
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

det finns ju massor av folk som kört sönder m-stakar med 300hp också

larsat: varför använda b23? jo för att bottendelen är riktigt stabil.särskilt med verdistakar.fast då är det väl blocket som sviktar vid 500hp+
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja har inte sagt att dom max håller för dom effekterna men sålänge ingen plockar ut mer än så kan man ju inte säga att dom är lika bra som verdi, parner stakar & andra smidda kolvar?
det är dom effekterna jag själv har läst mig till att folk använt grejjorna till... det finns ju anledningar till att folk inte kör med m-stakar i uppåt 1000 hästars motorer eller hur?
jag har läst om ett b230 block med parner stakar & smidda kolvar som plockades ur 1250 häst vid bänkning.. så att b230 blocket skulle vara sämre på något sätt har jag inte sett något tecken på.. sen att TTR kör med B23 hela tiden har nog antagligen orsaker, men om det är att det alltid funkat bra för dom eller om det är något annat vet inte jag, dom är antagligen rätt så hemliga av sig med recepten, dom lever ju på det kan man säga..
om nån kan förklara varför b23 block med verdi stakar skulle vara bättre än b230 ft/fk block med verdistakar så är jag nöjd sen.. finns det någon anledning såsom att det är mindre cylinderväggar, att veven skulle gå av lättare för att det är mindre vevtappar eller något? nu pratar jag om den smidda b230 ft/fk veven & inte et veven? jag har själv bara bra erfarenheter av både b23 & b230, självklart förstår jag att ett fungerande orginal b23 block är mycket billigare än ett b230 block med smidda stakar & kolvar men jag förstår ändå inte varför man ska stoppa verdistakar i b23 blocket istället för b230 om man ändå bygger fullracebygge.. så säg mig det
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

vilka turbosar passar på org 16v turbogrenröret?
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Angående 16v toppen. Förra veckan bromsade jag och polaren en "lätt" moddad 16v. Den gav 400 hk med 1 bar. Samt 595nm . Detta bör ju vara en grundeffekt på minst 200 hk utan ladd. Detta med 7,8:1 i geometrisk kompression. Samt hemmabyggt grenrör med turbo då. Antagligen ger den mer med ett extractor rör samt inget aggregat som stoppar upp avgaserna.

Med lite högre ladd gav den 710 nm ,detta redan vid 3300 varv.. Motorn är byggd för att åkas gata med samt svänga..Dvs inget raktfram åka.. Därav registret!

Effekten blev 470 hk vid 5500 varv. Motorn gav över 420 hk upp till 6600 varv ,sen började effekten dala mycket. Turbon klarade inte att ge mer luft då antagligen .Då laddet sjönk från 1,7 bar vid 3100-5800 till ca 1,5 bar vid 6500 varv.

Denna motor har "arvika" portat topplock ,orginal kammar ,orginal b234f insug. Vi såg ingen begränsning vid 470 hk i dessa delar. Utan var aggregatet som tog stop där.

Jag vill tro att en lite filad 16v topp med orginal kammar går att pressa lätt uppemot 600 hk om resterande delar klarar det.

mvh Ante
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

larsta: nämn nam på nån som bänkat 600+ med m-stakar.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Kolfiber amazonen från finland bänkade över 600hp med m-stakar,men nu kör dom inte med det längre.
M-staks diskutionen har vi haft många gånger och stakarna räcker långt om motorn är rätt justerad.
Bild
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

det är en riktigt grym motor du har till din fräna 142. vad är det för turbo på den? är det 2,5 vev?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

144turbo: du har fel!

jag känner markus sundsten mycket bra. han har alldrig haft m-stakar i sina motorer. han hade dom grövre b230 stakarna!

Jag är inte säker men tror inte att han haft nåt annat än alu stakar i amazonen fören nu med 16v har han parner. I sin 142:A hade han dom grövre b230 stakarna å då hade han 500+ hk. måste fråga av han imorgon.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

okej, hur går det för han med nya motorn hörde att han bromsat 700hp med 1kilos tryck(grymt) eller är det fel också, några nya uppgiter.
Har han kört med b230 bottendel?

Jag och jens mfl. har tänkt åka till finland och kolla på nån dragracetävling till sommaren, har du nå tips på nån tävling där det är mycket turbobilar?. det verkar ju finnas mycke turborace bilar i finland.
Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag o Robert har pratat flera gånger om att fara över och kika oxå... men jag tror nästan det till och med kan bli att fara över och tävla med Roberts bil i sommar skulle ja tro... Onekligen så får finnarna otrolig snurr på sina turbobilar !!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Norrback det är jag som har spridit osanning (på turbo teori del 1). Efter jag läst det du skrev har jag ringt och gjort efterforskningar och du har helt rätt, finlands amazonen har aldrig haft M stakar! jag blandade ihop samtalet jag hadde med dom i piteå med ett samtal magnus söderlund hadde med sten parner där han sa att per Eriksson (han med T23an) inte bytte till H profilstakar tills han passerat 600hk. är det någon som känner honom så får ni höra med honnom om det är sant. Jag står dock fast vid att M stakarna är mycket bra!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

EM i sommar vid Alastaro. Syns där :).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Fin effekt vid ett kg! vad var det för turbo storlek. om man har byggt grund motorn och turbosystemet rätt så blir effekt ökningen större än densitet ökningen på luften, därför behöver inte sugmotorn va så grym. 16v motorn har mycket bra avgas flöde,det hjälper nog till mycket . har du någon bild på motorn?
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Är det långt från Vasa????
Bild
Skriv svar