8v vs 16v

Diskussioner för erfaret folk
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

8v vs 16v

Inlägg av Johan »

det är en som har en 740 GLT med 16v motor turbokonverterad. han satte i turbokolvar samt en liten 16t turbo.motorn bromsades till 300hk vid 0,9bar!!! med ett prospark.med org topp och kammar!!! motorn drar från botten men varvar snabbt upp till 6000rpm vilket e max.den rör på sig riktigt bra

vet flera stycken som har bromsat 300-350hk med vassare kam,t04 turbo m.m. med 8v

det bevisar ju att det går att plocka mycket mer effekt med 16v

då är frågan.är det värt att lägga ner pengar på portning av en 8v topp eller köpa en org 16v topp och smäcka dit?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

köp en 16v topp säger jag!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

8v /16v

Inlägg av Jens Gustavsson »

Om du skall bygga en 300hk/1.0bar motor, så har 16v motorn med sin högre sugmotorefekt(160)ett klart övertag. men en lätt portad(500kr) 531 8v med d,k,h,cam är likvärdig. ska du sen bygga en+ 450hk motor så blir 16v motorn dyr, två fina cammar kostar ca10000kr(omslipade milda 5000kr)+ lyftare 4000kr+fjädrar 3000kr. En+ 450hp 8v kostar cammen 3500kr+fjädrar 800kr ventiler 2000kr+sätes jobb 1000kr. Portnings kostnaden blir också dyrare på 16v motorn, så en riktig genomtänknig behövs innan man bestämmer sig för vilken topp man ska sattsa på.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: 8v /16v

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:Om du skall bygga en 300hk/1.0bar motor, så har 16v motorn med sin högre sugmotorefekt(160)ett klart övertag. men en lätt portad(500kr) 531 8v med d,k,h,cam är likvärdig. ska du sen bygga en+ 450hk motor så blir 16v motorn dyr, två fina cammar kostar ca10000kr(omslipade milda 5000kr)+ lyftare 4000kr+fjädrar 3000kr. En+ 450hp 8v kostar cammen 3500kr+fjädrar 800kr ventiler 2000kr+sätes jobb 1000kr. Portnings kostnaden blir också dyrare på 16v motorn, så en riktig genomtänknig behövs innan man bestämmer sig för vilken topp man ska sattsa på.

men en org 16v med org kammar räcker väl ändå till 400-450hk eller?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jo en standard 16v med starkare ventilfjädrar och lätt putsade kanaler räcker nog en väldigt god bit ändå... svårt spekulera exakt hur mycket den räcker till dock.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kan tillägga att en kille i trollhättan tog en B21ET motor satte på 531 topp & lastbilsturbo & bänkade ur 530 häst sen körde han omkring & såg glad ut, nu kör han med 16V topp istället men enligt rykten kör han fortfarande med orginal underdel, han kallas jesus & jag har sett han köra på strippen & filmer på när han kör på bana.. det är MASSOR med pulver i motorn!!! så allt går med våld & vasselin
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

larsat skrev:kan tillägga att en kille i trollhättan tog en B21ET motor satte på 531 topp & lastbilsturbo & bänkade ur 530 häst sen körde han omkring & såg glad ut, nu kör han med 16V topp istället men enligt rykten kör han fortfarande med orginal underdel, han kallas jesus & jag har sett han köra på strippen & filmer på när han kör på bana.. det är MASSOR med pulver i motorn!!! så allt går med våld & vasselin

jag tror nog att den 8v toppen är både maxportad och har sylvass kam

jag såg den på säve.och 530hk var det knappast då
:cry:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ehh va snackar du om?
han kör med 16V topp nu, jag var själv i säve och tittade, snackade me jesus hans bil är den laserblåa 240in
visst kan bilar gå bättre än hans men om du t.ex. jämför med den orangea 240in som körde där som hade 16V motor med garrett GT42 turbo enligt ägaren själv över 500 häst så gick jesus bil mycket snabbare.. den orangea gick som en påse skit!!!
man kan inte säga att bara för man har 500 häst kör man 10or, det beror väldigt väldigt väldigt mycket på föraren.. det är mycket nerver inblandade, tänk dig själv om du ska köra mot ex en saab som ligger i samma tidsklass som dig själv.. när du dragit iväg på 1an & 2an ser du saaben smyga sig om på sidan, fan tänker du & övervarvar lite för klart fan du måste klippa saabjäveln, ojsan du koncentrerade dig visst lite för mycket på motståndaren & inte på växlingen till 3an & missade, vipps är saaben 10 meter längre fram...
va t.o.m. en turk som startade med backen i.. då får man ganska bra kvartsmilstid!!
(ursäkta det kanske något rasistiska uttalandet men eftersom jag inte är rasist så får ni ursäkta :) hänvisar till att 90% av alla bmw förare är "turkar" :) )
jesus bil är inte bara byggd för strippen, han skulle kunna slänga på breeda slicks & frontrunners men han kör även på bana, har sett filmer där han tar hela 180 graders kurvor chikaan eller hur fan d stavas?! på ställ med breda däck på torr asfalt & det gör inte vilken förare som hellst & inte med vilken bil som hellst heller.. så att säga att han inte har effekt i motorn är fel för det vet jag att han har..
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

jag kan ju inte påstå att LGP racing 244:an går dåligt. 10,70!!!

har en bil 500hk och kör 12or utan bra slutfart så är det någon annat som är fel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

körde den 10:70 på säve?
isåfall hade ja åkt därifrån innan, dom reporna ja såg va väldigt slöa.. ja va ändå där mellan 9 & 14-15 nånting
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

larsat skrev:körde den 10:70 på säve?
isåfall hade ja åkt därifrån innan, dom reporna ja såg va väldigt slöa.. ja va ändå där mellan 9 & 14-15 nånting

nej där körde han typ 11,70 men på mantorp gick det fort, 10,70!!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är väll fel & säga att 11.70 e en dålig tid men på säve körde MÅNGA bilar fort.. även om ingen va under 10.. så man blir ju lite avtrubbad vad är det för film du har sett?
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

är det mkt jobb att sätta på 16v topp på b23et eller ska man köpa en b230 med en gång?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vet inte om det finns nån direkt anledning till att använda B23 blocket..
B230 ft/fk har bätre kylning av kolvarna & 230 blocket har bättre ballancering dessutom finns den med 16V. så om man ska byta kolvar & stakar till smidda grejjer så varför inte köra med B230?
vevtapparna är smalare men tror inte veven kommer gå av.. inte ft/fk veven iaf..

det man måste göra på B23 är att fixa någrra egna spänrullar för kamremmen bl.a. ja har läst på tpc att folk använt sig av grejjer från ford & andra märken.. det blir lite pill men totalt sett så är det nog inte så värst svårt, frågan är just finns det nån anledning till B23?

som jens & phredde skriver.. m-stakar funkar till 700 häst & kolvarna till 600 häst.. så om allt funkar & motorn går osm den ska skulle man teoretiskt kunna ta ut 600 häst ur en fräsch B23ET motor..

sedan så står det ju här över att det skiljer inte så värst mkt på 8v & 16v i effekt, säg 100 häst, men räkna då med dubbelt pris på 16V!
sedan att 16v ser bra mycket manligare ut det är ju en annan sak :)
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag kör med stålvevaxeldrev från Halvarsson, golf diesel spännrulle, kamrem oxå från halvarsson och justerbara kamdrev på min b23 16v.. inga svårigheter alls, ifjol körde jag med alla drev från b21 och rem från nån citroen eller vad det var. vem har sagt att b23et kolvarna bara räcker till 600hk ??? det är ju knappast fastslaget på nåt vis.... likadant med vevstakarna...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar