8v vs 16v
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
ja har inte sagt att dom max håller för dom effekterna men sålänge ingen plockar ut mer än så kan man ju inte säga att dom är lika bra som verdi, parner stakar & andra smidda kolvar?
det är dom effekterna jag själv har läst mig till att folk använt grejjorna till... det finns ju anledningar till att folk inte kör med m-stakar i uppåt 1000 hästars motorer eller hur?
jag har läst om ett b230 block med parner stakar & smidda kolvar som plockades ur 1250 häst vid bänkning.. så att b230 blocket skulle vara sämre på något sätt har jag inte sett något tecken på.. sen att TTR kör med B23 hela tiden har nog antagligen orsaker, men om det är att det alltid funkat bra för dom eller om det är något annat vet inte jag, dom är antagligen rätt så hemliga av sig med recepten, dom lever ju på det kan man säga..
om nån kan förklara varför b23 block med verdi stakar skulle vara bättre än b230 ft/fk block med verdistakar så är jag nöjd sen.. finns det någon anledning såsom att det är mindre cylinderväggar, att veven skulle gå av lättare för att det är mindre vevtappar eller något? nu pratar jag om den smidda b230 ft/fk veven & inte et veven? jag har själv bara bra erfarenheter av både b23 & b230, självklart förstår jag att ett fungerande orginal b23 block är mycket billigare än ett b230 block med smidda stakar & kolvar men jag förstår ändå inte varför man ska stoppa verdistakar i b23 blocket istället för b230 om man ändå bygger fullracebygge.. så säg mig det
det är dom effekterna jag själv har läst mig till att folk använt grejjorna till... det finns ju anledningar till att folk inte kör med m-stakar i uppåt 1000 hästars motorer eller hur?
jag har läst om ett b230 block med parner stakar & smidda kolvar som plockades ur 1250 häst vid bänkning.. så att b230 blocket skulle vara sämre på något sätt har jag inte sett något tecken på.. sen att TTR kör med B23 hela tiden har nog antagligen orsaker, men om det är att det alltid funkat bra för dom eller om det är något annat vet inte jag, dom är antagligen rätt så hemliga av sig med recepten, dom lever ju på det kan man säga..
om nån kan förklara varför b23 block med verdi stakar skulle vara bättre än b230 ft/fk block med verdistakar så är jag nöjd sen.. finns det någon anledning såsom att det är mindre cylinderväggar, att veven skulle gå av lättare för att det är mindre vevtappar eller något? nu pratar jag om den smidda b230 ft/fk veven & inte et veven? jag har själv bara bra erfarenheter av både b23 & b230, självklart förstår jag att ett fungerande orginal b23 block är mycket billigare än ett b230 block med smidda stakar & kolvar men jag förstår ändå inte varför man ska stoppa verdistakar i b23 blocket istället för b230 om man ändå bygger fullracebygge.. så säg mig det
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Hej!
Angående 16v toppen. Förra veckan bromsade jag och polaren en "lätt" moddad 16v. Den gav 400 hk med 1 bar. Samt 595nm . Detta bör ju vara en grundeffekt på minst 200 hk utan ladd. Detta med 7,8:1 i geometrisk kompression. Samt hemmabyggt grenrör med turbo då. Antagligen ger den mer med ett extractor rör samt inget aggregat som stoppar upp avgaserna.
Med lite högre ladd gav den 710 nm ,detta redan vid 3300 varv.. Motorn är byggd för att åkas gata med samt svänga..Dvs inget raktfram åka.. Därav registret!
Effekten blev 470 hk vid 5500 varv. Motorn gav över 420 hk upp till 6600 varv ,sen började effekten dala mycket. Turbon klarade inte att ge mer luft då antagligen .Då laddet sjönk från 1,7 bar vid 3100-5800 till ca 1,5 bar vid 6500 varv.
Denna motor har "arvika" portat topplock ,orginal kammar ,orginal b234f insug. Vi såg ingen begränsning vid 470 hk i dessa delar. Utan var aggregatet som tog stop där.
Jag vill tro att en lite filad 16v topp med orginal kammar går att pressa lätt uppemot 600 hk om resterande delar klarar det.
mvh Ante
Angående 16v toppen. Förra veckan bromsade jag och polaren en "lätt" moddad 16v. Den gav 400 hk med 1 bar. Samt 595nm . Detta bör ju vara en grundeffekt på minst 200 hk utan ladd. Detta med 7,8:1 i geometrisk kompression. Samt hemmabyggt grenrör med turbo då. Antagligen ger den mer med ett extractor rör samt inget aggregat som stoppar upp avgaserna.
Med lite högre ladd gav den 710 nm ,detta redan vid 3300 varv.. Motorn är byggd för att åkas gata med samt svänga..Dvs inget raktfram åka.. Därav registret!
Effekten blev 470 hk vid 5500 varv. Motorn gav över 420 hk upp till 6600 varv ,sen började effekten dala mycket. Turbon klarade inte att ge mer luft då antagligen .Då laddet sjönk från 1,7 bar vid 3100-5800 till ca 1,5 bar vid 6500 varv.
Denna motor har "arvika" portat topplock ,orginal kammar ,orginal b234f insug. Vi såg ingen begränsning vid 470 hk i dessa delar. Utan var aggregatet som tog stop där.
Jag vill tro att en lite filad 16v topp med orginal kammar går att pressa lätt uppemot 600 hk om resterande delar klarar det.
mvh Ante
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
144turbo: du har fel!
jag känner markus sundsten mycket bra. han har alldrig haft m-stakar i sina motorer. han hade dom grövre b230 stakarna!
Jag är inte säker men tror inte att han haft nåt annat än alu stakar i amazonen fören nu med 16v har han parner. I sin 142:A hade han dom grövre b230 stakarna å då hade han 500+ hk. måste fråga av han imorgon.
jag känner markus sundsten mycket bra. han har alldrig haft m-stakar i sina motorer. han hade dom grövre b230 stakarna!
Jag är inte säker men tror inte att han haft nåt annat än alu stakar i amazonen fören nu med 16v har han parner. I sin 142:A hade han dom grövre b230 stakarna å då hade han 500+ hk. måste fråga av han imorgon.
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
okej, hur går det för han med nya motorn hörde att han bromsat 700hp med 1kilos tryck(grymt) eller är det fel också, några nya uppgiter.
Har han kört med b230 bottendel?
Jag och jens mfl. har tänkt åka till finland och kolla på nån dragracetävling till sommaren, har du nå tips på nån tävling där det är mycket turbobilar?. det verkar ju finnas mycke turborace bilar i finland.
Har han kört med b230 bottendel?
Jag och jens mfl. har tänkt åka till finland och kolla på nån dragracetävling till sommaren, har du nå tips på nån tävling där det är mycket turbobilar?. det verkar ju finnas mycke turborace bilar i finland.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jag o Robert har pratat flera gånger om att fara över och kika oxå... men jag tror nästan det till och med kan bli att fara över och tävla med Roberts bil i sommar skulle ja tro... Onekligen så får finnarna otrolig snurr på sina turbobilar !!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Norrback det är jag som har spridit osanning (på turbo teori del 1). Efter jag läst det du skrev har jag ringt och gjort efterforskningar och du har helt rätt, finlands amazonen har aldrig haft M stakar! jag blandade ihop samtalet jag hadde med dom i piteå med ett samtal magnus söderlund hadde med sten parner där han sa att per Eriksson (han med T23an) inte bytte till H profilstakar tills han passerat 600hk. är det någon som känner honom så får ni höra med honnom om det är sant. Jag står dock fast vid att M stakarna är mycket bra!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Fin effekt vid ett kg! vad var det för turbo storlek. om man har byggt grund motorn och turbosystemet rätt så blir effekt ökningen större än densitet ökningen på luften, därför behöver inte sugmotorn va så grym. 16v motorn har mycket bra avgas flöde,det hjälper nog till mycket . har du någon bild på motorn?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt: