8v vs 16v

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Här finns några bilder tagna vid Alastaro i sommar.
http://www.multi.fi/~andrnorr/temp/sundsten/

turbo, 86turbin 76kompressor

Det var ca700hk vid 1,25bar å då var det ännu ganska låga avgastemper under 950grader på 8v körde han 1050grader å 850hk vid 2,6bar

16v toppen flödar 370cfm vid 28"vp, minns inte vid vilket lyft.

144turbo: ca 250-300km söder ut, lite innåt landet. vi bor 70km norr om vasa. Hans bottendel än nog en b230 från början som är myket ombyggd.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ballt !
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Porrig pleniumkammare.... Observera den lilla oljeslangen in i turbon. Tjock som en träggårdslanga ha ha
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fräna bilder! "låga avgastemper" vi har som mest 870 grader.var mäter dom och med vilka givare?
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

http://www.multi.fi/~andrnorr/anorr.html
Frän bil du har, mycket godis i motorn.
Bild
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jens: inte låga men lägre än med 8v, 40mm från toppen. vet inte vilka givare men vanliga typ-k element (40mikrovolt/grader).

144turbo: det är sundstens gammla 8v topp, insug, kam. bilen är under ombyggnad just nu med flyttade momentstag m.m. centrunsvängda 940fälgar bl.a

en kamrat har en 325:a, den på tvrt sidan där kör vi med 780-800graders avgastemp i kolektorn.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Ante - Arvika skrev:Hej!

Angående 16v toppen. Förra veckan bromsade jag och polaren en "lätt" moddad 16v. Den gav 400 hk med 1 bar. Samt 595nm . Detta bör ju vara en grundeffekt på minst 200 hk utan ladd. Detta med 7,8:1 i geometrisk kompression. Samt hemmabyggt grenrör med turbo då. Antagligen ger den mer med ett extractor rör samt inget aggregat som stoppar upp avgaserna.

Med lite högre ladd gav den 710 nm ,detta redan vid 3300 varv.. Motorn är byggd för att åkas gata med samt svänga..Dvs inget raktfram åka.. Därav registret!

Effekten blev 470 hk vid 5500 varv. Motorn gav över 420 hk upp till 6600 varv ,sen började effekten dala mycket. Turbon klarade inte att ge mer luft då antagligen .Då laddet sjönk från 1,7 bar vid 3100-5800 till ca 1,5 bar vid 6500 varv.

Denna motor har "arvika" portat topplock ,orginal kammar ,orginal b234f insug. Vi såg ingen begränsning vid 470 hk i dessa delar. Utan var aggregatet som tog stop där.

Jag vill tro att en lite filad 16v topp med orginal kammar går att pressa lätt uppemot 600 hk om resterande delar klarar det.

mvh Ante
det är en riktigt grym motor du har till din fräna 142. vad är det för turbo på den? är det 2,5 vev?
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Johan: Detta är inte min motor ,den motorn är byggd till polarens 142a. en oceangrön 72a! :D

Är orginal 80 slag vev i den.

mvh Ante
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:Norrback det är jag som har spridit osanning (på turbo teori del 1). Efter jag läst det du skrev har jag ringt och gjort efterforskningar och du har helt rätt, finlands amazonen har aldrig haft M stakar! jag blandade ihop samtalet jag hadde med dom i piteå med ett samtal magnus söderlund hadde med sten parner där han sa att per Eriksson (han med T23an) inte bytte till H profilstakar tills han passerat 600hk. är det någon som känner honom så får ni höra med honnom om det är sant. Jag står dock fast vid att M stakarna är mycket bra!
när tycker du att det är dags att byta ut m-stakarna då? vid vilket rpm,laddtryck och hp?
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Ante!

Det är rätt otroligt att den kunde ge så mycket pulver med den turbon! För er som inte vet så satt den turbon tidigare på en viss grön BOOST 242 som är i min ägo och genomgår en stor förvandling som tyvärr dragit ut på tiden.

Det som gör mig orolig är att jag varvade sönder en mittendel i den turbon när jag hade laddluftsläckage. De verkar vara känsliga fördet, BB-turbosarna. Så ni kanske skall vara lite försiktiga med den? Eller byta mot en större snurra?

Mvh Mats
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Mats: Aggregatet funkade väldigt fint .
Över 700nm i vrid innan 4000varv är grymt tycker jag.. Stackars växellåda! :D

Men vi märkte vid 470 hk att den antagligen inte orkade med mer.. Laddet sjönk från ca 1,7 bar till 1,5 bar över 5000 varv.

Antagligen kommer laddtrycket att sänkas rätt ordentligt, och kanske endast köras på så högt ladd nån enstaka gång. Den gav 400 hk med 0,9 bars ladd, det räcker ju rätt långt vid vardagskörning.

Vi har kollat upp vad turbon "ska" vara garanterad till ,och 440hk uppges. Men är nog som du säger ,att lagerdelen tar stryk över detta. BB lagren tål tydligen inte nått övervarv.

Turbon kommer nog endast att gå nästa sommar ,sen blir han nog sugen på en uppgradering. Får hoppas den håller till det. Jag har varnat honom för att turbon nog inte vill vara med vid de effekterna.
:D

Effektiva motorer dessa 16v ,jämfört med 8v .

Mvh Ante
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

Jag snubblade över en b234 med 16v igår och fick den till rätt okej pris..
Motorn är typ en -94 el liknande, rätt ny...
Nu till problemet. Vilket block är bäst att använda.. jag har redan ett b23 block med extra foder i 4:ans cylinder (har tydigen lätt att spricka mellan vattenkanal och cylinder vägg?) smidda kolvar lättade m-stakar. .. men innehållet går ju at flytta över om man vill det... Vilket tror ni är bäst?
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

är B234 i fräsh är det väl lika bra att köra med den. man kanse skulle sänka kompan lite .vilken kompa är det i en sån?
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

innehållet i b23an går inte att flytta över till b234an, vad jag vet.
Vev stakar och kolvar är annorlunda.
Bild
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

vet inte riktigt hur fräsch den är... det va vatten i oljan så nåt har troligen hänt med den.. typ topppackning eller nåt... jag tänkte från början bara ta toppen men har börjat fundera i andra banor... ska ta upp motorn ikväll och kolla upp den.... Kolvarna är dom verkligen olika? det är smidda mahle kolvar... vilken borrning har b234:an?
Bild
Skriv svar