8v vs 16v
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Här finns några bilder tagna vid Alastaro i sommar.
http://www.multi.fi/~andrnorr/temp/sundsten/
turbo, 86turbin 76kompressor
Det var ca700hk vid 1,25bar å då var det ännu ganska låga avgastemper under 950grader på 8v körde han 1050grader å 850hk vid 2,6bar
16v toppen flödar 370cfm vid 28"vp, minns inte vid vilket lyft.
144turbo: ca 250-300km söder ut, lite innåt landet. vi bor 70km norr om vasa. Hans bottendel än nog en b230 från början som är myket ombyggd.
http://www.multi.fi/~andrnorr/temp/sundsten/
turbo, 86turbin 76kompressor
Det var ca700hk vid 1,25bar å då var det ännu ganska låga avgastemper under 950grader på 8v körde han 1050grader å 850hk vid 2,6bar
16v toppen flödar 370cfm vid 28"vp, minns inte vid vilket lyft.
144turbo: ca 250-300km söder ut, lite innåt landet. vi bor 70km norr om vasa. Hans bottendel än nog en b230 från början som är myket ombyggd.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Ballt !
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fräna bilder! "låga avgastemper" vi har som mest 870 grader.var mäter dom och med vilka givare?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
http://www.multi.fi/~andrnorr/anorr.html
Frän bil du har, mycket godis i motorn.
Frän bil du har, mycket godis i motorn.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
jens: inte låga men lägre än med 8v, 40mm från toppen. vet inte vilka givare men vanliga typ-k element (40mikrovolt/grader).
144turbo: det är sundstens gammla 8v topp, insug, kam. bilen är under ombyggnad just nu med flyttade momentstag m.m. centrunsvängda 940fälgar bl.a
en kamrat har en 325:a, den på tvrt sidan där kör vi med 780-800graders avgastemp i kolektorn.
144turbo: det är sundstens gammla 8v topp, insug, kam. bilen är under ombyggnad just nu med flyttade momentstag m.m. centrunsvängda 940fälgar bl.a
en kamrat har en 325:a, den på tvrt sidan där kör vi med 780-800graders avgastemp i kolektorn.
det är en riktigt grym motor du har till din fräna 142. vad är det för turbo på den? är det 2,5 vev?Ante - Arvika skrev:Hej!
Angående 16v toppen. Förra veckan bromsade jag och polaren en "lätt" moddad 16v. Den gav 400 hk med 1 bar. Samt 595nm . Detta bör ju vara en grundeffekt på minst 200 hk utan ladd. Detta med 7,8:1 i geometrisk kompression. Samt hemmabyggt grenrör med turbo då. Antagligen ger den mer med ett extractor rör samt inget aggregat som stoppar upp avgaserna.
Med lite högre ladd gav den 710 nm ,detta redan vid 3300 varv.. Motorn är byggd för att åkas gata med samt svänga..Dvs inget raktfram åka.. Därav registret!
Effekten blev 470 hk vid 5500 varv. Motorn gav över 420 hk upp till 6600 varv ,sen började effekten dala mycket. Turbon klarade inte att ge mer luft då antagligen .Då laddet sjönk från 1,7 bar vid 3100-5800 till ca 1,5 bar vid 6500 varv.
Denna motor har "arvika" portat topplock ,orginal kammar ,orginal b234f insug. Vi såg ingen begränsning vid 470 hk i dessa delar. Utan var aggregatet som tog stop där.
Jag vill tro att en lite filad 16v topp med orginal kammar går att pressa lätt uppemot 600 hk om resterande delar klarar det.
mvh Ante
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
när tycker du att det är dags att byta ut m-stakarna då? vid vilket rpm,laddtryck och hp?Jens Gustavsson skrev:Norrback det är jag som har spridit osanning (på turbo teori del 1). Efter jag läst det du skrev har jag ringt och gjort efterforskningar och du har helt rätt, finlands amazonen har aldrig haft M stakar! jag blandade ihop samtalet jag hadde med dom i piteå med ett samtal magnus söderlund hadde med sten parner där han sa att per Eriksson (han med T23an) inte bytte till H profilstakar tills han passerat 600hk. är det någon som känner honom så får ni höra med honnom om det är sant. Jag står dock fast vid att M stakarna är mycket bra!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Ante!
Det är rätt otroligt att den kunde ge så mycket pulver med den turbon! För er som inte vet så satt den turbon tidigare på en viss grön BOOST 242 som är i min ägo och genomgår en stor förvandling som tyvärr dragit ut på tiden.
Det som gör mig orolig är att jag varvade sönder en mittendel i den turbon när jag hade laddluftsläckage. De verkar vara känsliga fördet, BB-turbosarna. Så ni kanske skall vara lite försiktiga med den? Eller byta mot en större snurra?
Mvh Mats
Det är rätt otroligt att den kunde ge så mycket pulver med den turbon! För er som inte vet så satt den turbon tidigare på en viss grön BOOST 242 som är i min ägo och genomgår en stor förvandling som tyvärr dragit ut på tiden.
Det som gör mig orolig är att jag varvade sönder en mittendel i den turbon när jag hade laddluftsläckage. De verkar vara känsliga fördet, BB-turbosarna. Så ni kanske skall vara lite försiktiga med den? Eller byta mot en större snurra?
Mvh Mats
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Mats: Aggregatet funkade väldigt fint .
Över 700nm i vrid innan 4000varv är grymt tycker jag.. Stackars växellåda!
Men vi märkte vid 470 hk att den antagligen inte orkade med mer.. Laddet sjönk från ca 1,7 bar till 1,5 bar över 5000 varv.
Antagligen kommer laddtrycket att sänkas rätt ordentligt, och kanske endast köras på så högt ladd nån enstaka gång. Den gav 400 hk med 0,9 bars ladd, det räcker ju rätt långt vid vardagskörning.
Vi har kollat upp vad turbon "ska" vara garanterad till ,och 440hk uppges. Men är nog som du säger ,att lagerdelen tar stryk över detta. BB lagren tål tydligen inte nått övervarv.
Turbon kommer nog endast att gå nästa sommar ,sen blir han nog sugen på en uppgradering. Får hoppas den håller till det. Jag har varnat honom för att turbon nog inte vill vara med vid de effekterna.
Effektiva motorer dessa 16v ,jämfört med 8v .
Mvh Ante
Över 700nm i vrid innan 4000varv är grymt tycker jag.. Stackars växellåda!
Men vi märkte vid 470 hk att den antagligen inte orkade med mer.. Laddet sjönk från ca 1,7 bar till 1,5 bar över 5000 varv.
Antagligen kommer laddtrycket att sänkas rätt ordentligt, och kanske endast köras på så högt ladd nån enstaka gång. Den gav 400 hk med 0,9 bars ladd, det räcker ju rätt långt vid vardagskörning.
Vi har kollat upp vad turbon "ska" vara garanterad till ,och 440hk uppges. Men är nog som du säger ,att lagerdelen tar stryk över detta. BB lagren tål tydligen inte nått övervarv.
Turbon kommer nog endast att gå nästa sommar ,sen blir han nog sugen på en uppgradering. Får hoppas den håller till det. Jag har varnat honom för att turbon nog inte vill vara med vid de effekterna.
Effektiva motorer dessa 16v ,jämfört med 8v .
Mvh Ante
Jag snubblade över en b234 med 16v igår och fick den till rätt okej pris..
Motorn är typ en -94 el liknande, rätt ny...
Nu till problemet. Vilket block är bäst att använda.. jag har redan ett b23 block med extra foder i 4:ans cylinder (har tydigen lätt att spricka mellan vattenkanal och cylinder vägg?) smidda kolvar lättade m-stakar. .. men innehållet går ju at flytta över om man vill det... Vilket tror ni är bäst?
Motorn är typ en -94 el liknande, rätt ny...
Nu till problemet. Vilket block är bäst att använda.. jag har redan ett b23 block med extra foder i 4:ans cylinder (har tydigen lätt att spricka mellan vattenkanal och cylinder vägg?) smidda kolvar lättade m-stakar. .. men innehållet går ju at flytta över om man vill det... Vilket tror ni är bäst?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
är B234 i fräsh är det väl lika bra att köra med den. man kanse skulle sänka kompan lite .vilken kompa är det i en sån?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
vet inte riktigt hur fräsch den är... det va vatten i oljan så nåt har troligen hänt med den.. typ topppackning eller nåt... jag tänkte från början bara ta toppen men har börjat fundera i andra banor... ska ta upp motorn ikväll och kolla upp den.... Kolvarna är dom verkligen olika? det är smidda mahle kolvar... vilken borrning har b234:an?