compound turbo system

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:55 am, redigerad totalt 1 gånger.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: compound turbo system

Inlägg av dsimila »

Här är en ritning över min fundering.
Bild
Lånade cad ritningen. Hoppas det inte gör nåt. :whistle:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: compound turbo system

Inlägg av dsimila »

Om man rycker slangen till motrycket på wg:n så blir det en tvåstegsturbosetup med serieladdning på första steget.
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Re: compound turbo system

Inlägg av peppli »

Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: compound turbo system

Inlägg av whilliam »

Pacman skrev:
Var det den som skulle ha tre turboaggregat för att lämna 600hp på en 2-liters Cosworth 16v?
Känns som att en BW S362 hade löst det både enklare och bättre, eller en BW S258 om man vill ha extremt snabb spoolup.
Där kan man verkligen snacka om "Proffs som borde veta bättre" :lol:
Pacman skrev:
whilliam skrev:
:hihi: :hihi: Jo och vi kan väl tipsa Precision eller andra turbo tillverkare om att också använda turbos ur Schwitzers 200/300 serie. Kanske rentav tipsa Coop om Att sälja ICA:s varor så slipper de att ta fram egna.

1.Titta på filmen, som det länkas till i tråden, så hör du hur Jocke o Jocke förklarar om motorns register.
2. Fundera på varför både Garrett och Borg Warner använder sig av koncept med seriekopplade turbos (trots mycket lägre effekter än 600Hp)
3. Berätta också hur du får 625Nm på 2-litersmotor vid 3000 rpm vid en försiktig bromsning med "grundtändning"

Det sistnämnda är nästan ett krav på motorn eftersom en Cossie behöver växla vid c:a 7500rpm. Mera högvarviga motorer kan använda S-300 utan problem men på en Cossie så blir det bara tråkigt att köra bilen med en sådan.
Pratar du alltid om dig själv i tredje person? :roll:
Klusterladdning är inget nytt för mig. Jag har räknat på det i många år redan, dock enbart på dieslar då man behöver ladda mycket högre laddtryck och förbruka mycket mer luft för samma effekt för att slippa rök. Jag är mycket väl medveten om att det är BMW M-technic's variant på N57S som ni pratar om, för jag har plankat samma sak, dock på en M51. Den har tyvärr inte kommit ihop än då mycket annat fått komma före, men jag har designen helt klar för mig.
Även Volvo har någon liknande variant på sin 4cyl motor, och det är kanske den ni studerat vidare på hur ni ska kopiera ett fungerande koncept. Inget är nytt under solen.
Lennart Zander ägnar ett helt kapitel åt klusterladdning i sin bok om gasväxling i förbränningsmotorer. Det borde ni kanske läsa. Han bygger sin design runt en B230, och är väl medveten om att den ej kommer att hålla rent strukturellt för effekten man får, men det är en rent teoretisk designstudie då med tre st HX55, fyra st om man väljer till ett extrasteg för kryoladdning (minusgrader i insuget).

Berätta gärna hur du tänker få drivaxlarna och diffarna, samt den känt supersköra växellådan att hålla ihop för så högt vridmoment. Qvarnis bytte väl både Fix-It och Quaife flera ggr för att de brast!?
Behöver jag nämna att de flesta proffesionella mappare som lever på att mappa bilar i bromsbänk nuförtiden måste lägga in momentbegränsande åtgärder när de mappar med moderna turboaggregat för att block och drivlina ska hålla att köra med?
Det är enklare att "hänga med i filmen" om namnen som sägs där tas upp i anmaningen, fast det är klart efter många timmars läsning på Sävar så kan man få en släng av Schizofreni, laddtrycksberoende eller nån annan åkomma :hihi:

Ingenting är plankat från någon annan, att räkna ut o dimensionera turbos är enkelt för oss, jag nämnde på annan plats att Martin gjort flera (det finns fler som gjort "compound" i Sverige, på icke-diesel, kan du nämna nån mer?) tvåstegsinstallationer, en av dem är troligen den enda välfungerande i världen på bensin. (de flesta väljer alkohol, för det är enklare)
Fördelen med tvåstegs/seriekopplat/compound är att verkningsgraden kan hållas hög över ett stort register, hög turboverkningsgrad = hög och "safe" motoreffekt, det är tydligt angivet i FIA:s regler att antal hjul på turbon är begränsad och detta beror på att de vill ha en begränsad effekt på tävlingsekipagen (de känner alltså till sådana "hemligheter" som Zander skriver om)

Original växellåda håller för 430Nm (i motorn) under långvarigt bruk och 480Nm under ungefär en säsong av "misshandel" mer än detta så kan man köra sönder 2:an eller 3:ans drev "instantly" övriga växlar brukar "aldrig" gå sönder. En 3-växlad låda som har uteslutit de 2 är redan byggd. Det får räcka med 2 rader på detta eftersom det inte riktigt hör till saken.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: compound turbo system

Inlägg av Steve »

Känns inte det här som fel tråd också?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: compound turbo system

Inlägg av whilliam »

tala gärna om vilket som är rätt tråd, jag är inte expert på detta forumskriveri och du är väl moderator, känns som att en av oss borde ha koll på vilken tråd som är "rätt"
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: compound turbo system

Inlägg av Steve »

Du har ju ffs citerat inlägg från den här tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=96747
Hur rimligt är det då att leta upp en 7 år gammal tråd och lägga in svaret i den?

Dom flesta läser inte forumet på det sättet jag gör och missar därmed sånt här(man går till trådar och rubriker man känner igen)

Förstår man inte den här enkla logiken så har jag svårt att se hur man förstår nåt annat i samhället ens?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: compound turbo system

Inlägg av whilliam »

Jaså, du tycker så. Jag skriver mest här för att de som kommer in som "nya" och söker vettig läsning (exempelvis denna tråd om Compounding) ska hitta vettiga synpunkter kring just det ämnet.

Resonerar man som du gör så blir det ju överflödigt med rubriker på trådarna, kanske vill du att vi kallar dem: "Skriv om vad du vill"?

Jag var ny här långt senare än vad du var det, så jag kommer ihåg hur man "bläddrade runt" i början.

Åldern på tråden måste väl vara ganska ointressant om nu ämnet kommer upp igen? Självklart rättar jag in mig i ledet om det jag menar skulle anses fel men innan du svarar så tycker jag att du ska lugna ner dig lite och begrunda de synpunkter jag har.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: compound turbo system

Inlägg av Steve »

Men man fortsätter ju diskussionen i tråden där diskussionen är, hur svårt kan det vara?
Hoppa fram och tillbaks blir ingen klok av

Vill du hitta bra fungerande compound som byggts i Sverige kan du ju först börja med att använda sökfunktionen på forumet

Lägg sen upp lite mer fakta och bromspapper på Qvarnis bil varför den funkar och inte funkar så kanske du får mer trovärdighet här(som du faktiskt saknar)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: compound turbo system

Inlägg av whilliam »

Pacman skrev: Även Volvo har någon liknande variant på sin 4cyl motor, och det är kanske den ni studerat vidare på hur ni ska kopiera ett fungerande koncept. Inget är nytt under solen.
De finns faktiskt en grej som är ny på detta område, på den stora turbon utnyttjas en funktion som påminner om "quick spool valve", den är alltså twin - entry och på liknande system "jagas" det, normalt, alltid annars single-entry hus till den stora. Det anses sedan gammalt som bäst och ge bäst resultat, vid enklare tester/jämförelser har Garretts T04 Twin visat sig spoola 300 rpm tidigare än motsvarande singelhus och även med snabbare respons. Detta går att utveckla (och kommer att göras) genom att ändra kanalerna i twin-huset så att de blir mer anpassade för sin uppgift. Den kanal som sitter närmast kompressorhuset kommer att göras större och mer avpassad för stora gasmassor (läs: rätt hastighet på gasen vid höga varvtal och effekter) medans den kanal som sitter närmast utloppet hålls liten och därmed mer lämplig under spool och transient.

För att systemet ska funka som bäst leds också utloppet från lilla turbons turbin in i den "lilla"/bakre kanalen på den stora turbon och det är även där som den stora turbons W/G kopplas. Wastegate-gaserna från lilla turbon leds in stora turbons "stora"/främre kanal och den används alltså först när motorn kommit upp i ett område där den lilla börjar avlastas.

De flesta systemen som sitter på moderna dieslar är feldimensionerade för höga effektuttag, egentligen är de också dåligt matchade vad gäller hjulstorlekar och detta har tillverkarna löst genom att köra dem mera sekventiellt än serie (med tillhörande "krångliga" ventiler)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: compound turbo system

Inlägg av nkro »

Hur mäter ni att den spoolar 300 varv tidigare?
Niklas
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: compound turbo system

Inlägg av whilliam »

Som jag skrev, enklare tester. Helt enkelt provkörning med singelhus vs. twin, även testat med ena eller andra kanalen pluggad på twinhuset.
Resultatet vid compound gav 300 rpm tidigare ladd när den kanal närmast lagerhuset var pluggad och 200 rpm tidigare när den kanal närmast utloppet var pluggad, detta är jämfört med båda kanalerna öppna och även singelhuset i detta fall.

Förbättringsmöjligheter finns också och då genom att porta kanalerna olika för att ge ännu större registerförbättring.

Martin har testat liknande saker för länge sedan och det påminner ju om all "quick spool valve-teknik" som du kan återfinna på nätet. Sammanfattningsvis, rörande "quick spool" så är det ju helt bortkastat på normala installationer (4:or och 6:or) där ett vanligt twinsystem är bättre men just på compound så passar det utmärkt.
Det är en del som "klankar" på Martin här men titta gärna hur Borg Warners "tekniker stab" gjorde för 4-5 år sedan, de slog på stora trumman och påstod att de revolutionerat turbomarknaden och att alla skulle köra med deras "variabla hus" turbo. Enligt Martin har de inte ens satt ventilen på "rätt kanal" och man kan fråga sig var alla dessa turbos är nuförtiden :?
Bild
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: compound turbo system

Inlägg av möller »

Vad är anledningen att där blir bättre spool med den porten närmast lagerhuset pluggad?
Känns som det borde va tvärtom?
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: compound turbo system

Inlägg av whilliam »

Om du funderar på hur långt gasen måste gå genom huset och turbinhjulet samt vad den har för flödesriktning när den träffar inducern så ser du logiken i funktionen.
När gasen tvingas att "vända" så släpper den ifrån sig mycket mer av sin rörelseenergi, principen är densamma på alla singelhus som har offset -scroll, vilket de flesta mitsubishi och IHI turbos har.
Skriv svar