compound turbo system
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: compound turbo system
vad ska då reglera trycket på lågtrycks turbon? sen så säger namnet en del (waste-gate) du får kanske inte avgasmassa så det räcker in i lågtrycks avgashuset
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: compound turbo system
har svårt att tro att vanos kan göra så mkt men bra är de. varför man vill ha compound är mesta dels att man har diesel, då motorn har så "låg" effekt org(136hk) så behövs mkt laddtryck för effekt å då finns inte många turbos som klarar 4bar utan att gå ur kompressor mappen, samt att dieseln inte har vanos eller dyliktPacman skrev:Hmm...flera turboaggregat efter varann...skarpa krökar och tajta ventilsäten inuti wastegates mm....låter inte som en flödesdröm för avgaserna precis!
Vad hjälper det att ha 1 bar laddtryck vid 1800rpm om man har minst lika mkt avgasmottryck?
Man kanske bara får 0,4 bar vid samma varv med vanos men med minimalt avgasmottryck. Då kan man vinna effekt i den jämförelsen.
Just saying.
Än har jag aldrig sett en fungerande seq-turbo live på en tävling....men jag har sett många misslyckanden!
Både Porsche och Toyota har haft det i produktionsbilar men backat igen och vänt det ryggen. Nu har BMW släppt nåt liknande. Får se hur länge det dröjer innan man läser om klagomål på barnsjukdomar på de bilarna.
VW har ju fått röven full med sina TSI-motorer. Min chef hade en Tiguan 1,4 TSI och min kollega en Scirocco 1,4 TSI...bägge har rasat inom 4000mil! Läser man på forum runtom i världen så blir man mörkrädd. Inte så lätt att få så komplexa system att fungera.
Felorsaken: Sönderspikade kolvar!
Igen....just saying!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Re: compound turbo system
Avgaserna lär räcka till för lågtrycksturbon eftersom avgaserna går likadant tills maxtrycket är uppnått.
Wastegaten som reglerar högtrycksturbon tillsammans med wg som reglerar totaltrycket bestämmer hur mycket lågtrycksturbon laddar.
Frågan är om det är bättre eller sämre.
Jag kan rita en bild om det behövs.
Wastegaten som reglerar högtrycksturbon tillsammans med wg som reglerar totaltrycket bestämmer hur mycket lågtrycksturbon laddar.
Frågan är om det är bättre eller sämre.
Jag kan rita en bild om det behövs.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: compound turbo system
det blir inte helt rätt om du frågar mig.... men det kan säkert "fungera" om man inte har så höga mål. du får gärna göra en ritning, lättare att se då. gärna med slangar till wg också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: compound turbo system
Det vill till att man håller isär anledningen till varför man vill ha mer än ett aggregat.
Om man vill ha ren serieladdning enbart för att kunna ha hög effektivitet på 2,5+ bar laddtryck
ELLER om man "endast" vill bredda registret på det överladdade området, och inte höja trycket, mot vad man skulle ha med ett aggregat.
Dessa olika önskemål ger ju helt olika layouter.
Det allra svåraste om man ska bredda registret med en liten snurra, det är ju att lyckas få tillräckligt bra flöde på övriga delar av anläggningen.
Där tror jag de flesta stupar.
Tittar man på många nya Dieslar har man ju den lilla snurran helt förbi kopplad på höga varvtal.
Men en Diesel lider nog inte lika mycket av höga mottryck i grenröret.
Då kan man ha kompakta gjutna rör utan att tappa för mycket.
Jag har funderat många timmar på två olika stora aggregat i min 635a för att kunna ha bredast tänkbara register med laddtryck utan att få höga mottryck i slutet.
Men platsen finns helt enkelt inte, därav blir det två lika stora en gång till...
Sen kan man fråga sig varför man ska ha två aggregat, när man kan ha TRE
http://www.youtube.com/watch?v=JwusdPG3orw" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man vill ha ren serieladdning enbart för att kunna ha hög effektivitet på 2,5+ bar laddtryck
ELLER om man "endast" vill bredda registret på det överladdade området, och inte höja trycket, mot vad man skulle ha med ett aggregat.
Dessa olika önskemål ger ju helt olika layouter.
Det allra svåraste om man ska bredda registret med en liten snurra, det är ju att lyckas få tillräckligt bra flöde på övriga delar av anläggningen.
Där tror jag de flesta stupar.
Tittar man på många nya Dieslar har man ju den lilla snurran helt förbi kopplad på höga varvtal.
Men en Diesel lider nog inte lika mycket av höga mottryck i grenröret.
Då kan man ha kompakta gjutna rör utan att tappa för mycket.
Jag har funderat många timmar på två olika stora aggregat i min 635a för att kunna ha bredast tänkbara register med laddtryck utan att få höga mottryck i slutet.
Men platsen finns helt enkelt inte, därav blir det två lika stora en gång till...
Sen kan man fråga sig varför man ska ha två aggregat, när man kan ha TRE
http://www.youtube.com/watch?v=JwusdPG3orw" onclick="window.open(this.href);return false;
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: compound turbo system
med dagens modärna turbos som är gjorda för lite högre tryck som ändå kan ha låga avgastryck så finns det ingen vits med tvåstegs laddning under 2 bar iallafall. en super HX 35 med ett kompakt grenrör och en fin wg laddar fullt från 3200rpm och drar till 8000rpm på en 8v B230 med 500+hk utan några problem vid ca 2 bar. men du vill ladda 2.5bar så behöver du en större turbo minst 60mm men då tappar du ca 400rpm på låga varv.
vil man inte tappa på låga och ändå ladda 2.5 eller mer så ska man börja fundera på två stegs laddning.
vil man inte tappa på låga och ändå ladda 2.5 eller mer så ska man börja fundera på två stegs laddning.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: compound turbo system
Optimala wastegaten för de här applikationerna?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: compound turbo system
jo den är fin vad är priset?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: compound turbo system
ca 3500pix på ebay utan frakt å tull.
dyker upp begagnade mellan varven för hälften.
dyker upp begagnade mellan varven för hälften.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: compound turbo system
ok ca 6500-7000kr om man handlar den i Sverige som vanligt då
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: compound turbo system
handla i Sverige är snart inget alternativ.
Det är ocker överallt.
Är nog till viss del beroende på alla som tror sig vara återförsäljare utan att vara det.
De köper från USA och lägger på massa dineros.
Riktiga återförsäljare får juh ett lägre pris av tillverkaren och får sätta ett rekommenderat utpris av tillverkaren.
Varav jag skulle tippa på att runt 5k skulle vara mer ett normalt 'svenskt pris'
Fortfarande lite dyrt kanske, men bilden illustrerar väldigt väl funktionen i ventilen, och på så vis kan man juh rippa idén
=)
Det är ocker överallt.
Är nog till viss del beroende på alla som tror sig vara återförsäljare utan att vara det.
De köper från USA och lägger på massa dineros.
Riktiga återförsäljare får juh ett lägre pris av tillverkaren och får sätta ett rekommenderat utpris av tillverkaren.
Varav jag skulle tippa på att runt 5k skulle vara mer ett normalt 'svenskt pris'
Fortfarande lite dyrt kanske, men bilden illustrerar väldigt väl funktionen i ventilen, och på så vis kan man juh rippa idén
=)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: compound turbo system
Big Al: Adiabatisk verkningsgrad. Man vill inte tillföra mer värme än nödvändigt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: compound turbo system
Är det inte också för att dom bypassar lilla turbon totalt så då kommer väl ändå lilla kompressorn att strypa luften då den står "still"
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!