Stora spridare

Diskussioner för erfaret folk
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Stora spridare

Inlägg av Matte »

Jag behöver stora spridare. Har ni några tips på var man kan köpa 900cc spridare till bra pris? Funkar ett Haltech F9 bra med så stora spridare?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

spridare

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag köpte mina 860cc spridare via bagarn på autoshop orlando.F9 sprutet funkar bra med sådana spridare, men det blir ganska känsligt vid tommgång.
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Vad heter dom spridarna? Är dom lågohmiga?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

spridare

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dom heter accel på kartongen och simens på spridarn, och dom är låg ohmiga tror att det var 4 amp pik 1 amp hold dom kräver alltså en del av slutstegen. prova att sök på(mr gasket)hem sida för mer info.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag kör på MSD 980ccm spridare. Dom är lågohmiga. Bilen går som en symaskin på tomgång (800rpm). Spridarna köps billigast på www.summitracing.com (MSD 92lb/h) kostar 81$ styck!
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

honda doch vitec

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för sprut på CRX:en? har du något tid kort?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Inget tidkort ännu. Jag har haft lite strul med störningar och nu är sessongen slut. Men prestandan är just nu är runt 280hp 1070kg.
Nästa sommar är det runt 350hp som gäller. Så inget monster men med den vikten.... Den är främs till för bankörning.
Sprutet är byggt av ett svenskt företag som heter civinco. Det är lite speciellt. Som en blandning av piggyback och ett helt separat sprut.
Man använder alla orginalgivare och tar bara över soppa och tändstyrningen vid övertryck. Eller det går att köra även vid vakum men det har jag inget behov av.
Vad den gör är att om man monterar 4ggr så stora spridare så minskar den bränslepulserna från orginal ECU till 25%. Då går bilen som vanligt igen med lamdastyrning och hela faderullan. Men så fort man vill så kan man på map och rpm ställa tändning och soppa. Jag börjar lägga på mer soppa så fort bilen lämnar vacum statiet (även kallat sug stadiet). Samt drar tillbaka tändning beroende på rpm och belastning.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

med diffad axel kan du nog få rätt schysta strippentider.. va & kollade i säve gbg i sommras & d va ingen honda som hade diffad axel.. dom spann hela tiden.. finns ju dock en del volvo850 att tävla mot :wink:
låter intressant sprutet.. vad har det kostat dig?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Sprutet kostar mellan runt 7k beroende på tillbehör. Jag har fått rätt bra kontakt med dem och kan nog få någon tusenlapp rabatt.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Jag känner Civincopojkarna väl och har provat deras sprut på en Nissan 200sx med dåligt resultat tyvärr. Men däremot vet jag att det fungerar bra på en Honda (hade ena ägarens Honda när de höll på med min).

Det som troligen var problemet med Nissanen var att den gick mellan att spruta en gång per varv och sekventiellt (vartannat varv) och då tappade den bort sig emmellanåt. Missade sproradiskt bland annat.

Nästa problem var att över 3000rpm så sprutar den varje varv men Civincot kunde inte förlänga mer än den ena pulsen. Och när den blev så lång så att den gick in i nästa puls så missade den även då.

Så jag plockade tillslut ur Civincot efter långa tider av strul och satte i ett Haltech E6K med mycket gott resultat.

Så man bör veta lite mer om sin bil innan man sätter dit ett Civinco skulle jag vilja säga. På rätt bil (tex Miata eller Honda) fungerar det utmärkt!!

Mats
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Japp. Man bör ha lite koll på sitt orginalsprut då detta är mer som en utbyggnad än en piggyback. Ett till problem med nissan är att deras spridarsignaler aldrig går ner helt till 0v. Vilket gjorde att Civincot blev förvirrat. Men en kompis kör på sin 1.8t 3st kompisar faktiskt. Det funkar fin fint. Honda mazda funkar. Viper funkar. Volvo ska funka också (deras elektroniska). Men civinco är inte omöjliga tror man kan få tillbaka sina stålar om man inte får det att lira.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar