Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 22, 2017 3:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 147 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: lör apr 22, 2017 2:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 17, 2007 4:47 pm
Inlägg: 12
Ort: Jakobstad FIN
norrback skrev:
...Har haft ett "kort" uppehåll på 3 år men ska fortsätta nu :whistle: ...



/Andre'


:thumbright:

_________________
Porsche 944 -86
BMW 525i -89
Buell xb9r -03


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: lör apr 22, 2017 10:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
kul att du slipar vidare gillar alla fina toppar du visa upp och beräkningarna bakom dom :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: lör aug 05, 2017 9:26 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 57
Väcker upp denna tråd igen,

Jag läste igenom tråden "Grenrör 4-1 eller 4-2-1 vara eller inte vara" och undrar.

När man bygger ett grenrör för en motor, hur ska det göras på bästa sätt?? (I denna tråden håller vi oss helt klart bara till ytfinich). I praktiken blir det ju inte så extremt vackert där inne i rören vid just svetsfogarna, med migsvets så sticker det ju in tråd med nån cm, "gropar och hopp" osv. Jag satt där och tänkte "ska man kapa upp just bredvid svetsen så jag får slipa till svetsfogarna" jag lät bli av ren lättja. Men frågan kvarstår ju, gjorde jag rätt??

I en topp ska man ju lämna ytan så grov som filen klarar av, visst var som dom flesta överens om det??

Gäller det även svetsfogarna i ett X-rör att man kan gott ha en ful svetsfog i grenröret så länge formen på grenröret inte ändras?? Eller är det nån annan regel som gäller här men inte i toppen?? Gör avgaserna från förbränningen något med luften / gasflödet så det är nån annan regel som gäller här eller är det "gas som gas"?? Eller ska man kapa upp exröret vid några avgörande svetsfogar och iallafall rensa från det värsta imperfektionerna?? Eller har det sån liten inverkan pga avgaserna och sot lägger lix igen det "så vill du ha snyggt så behövs det bara på utsidan för att man ska njuta av det fina jobbet" om man vill vara petig. Så det helt enkelt kvittar på svenska.

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: lör aug 05, 2017 10:25 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 388
Ort: Växjö
Men om du kapar de så måste du väl svetsa igen?

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: lör aug 05, 2017 6:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 57
Nja man kan ju sätta en annan typ av skarv om rören är raka,

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: lör aug 05, 2017 7:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 388
Ort: Växjö
Kan man inte skippa svetsen och bara sätta skarven isf :)

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 08, 2017 6:27 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 57
nu tänkte jag i det bästa av världar. Sen hur man löser det praktiskt kommer sen, men om man vill punkta ihop grenröret gör å se så det passar i bilen, helsvetsar dom ställen som går, lägger en plåt över skarven och därigenom får svetsa på "hela" utan risk för ojämnheter,

Men det jag tänkte var t.ex skarven som 4-2-1 rören, skarven mellan dom 4-2 rören är ju svårt att komma åt utan att göra åverkan på röret, på "4" sektionen på b230 motorns exrör tänkte jag mitt på "rakan" ner mot skarven kanske det går göra nån form av skarv, typ hylsa likt när man monterar ihop avgassystem under bilen, och kan därigenom finjustera skarven man inte kommer åt, men jag vet int, det kanske är meningslöst?? :-) det gör ju kanter inne i röret. Är ju int helt problemfritt det heller (kanske ännu värre än porerna) :-)

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 08, 2017 9:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 388
Ort: Växjö
Skulle nog säga att man kan lägga pengarna på att få det tig svetsat med rotgas om det är så viktigt :)

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 08, 2017 9:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 08, 2017 10:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 172
:D :D :D :D :D :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 08, 2017 1:04 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
det blir dock annorlunda då litereffekterna och overlapp arian/flödet ökar då kan det bli löjligt känsligt små skillnader på grenröret.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 08, 2017 2:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
ja formel 1 motorerna var rätt kräsna innan de fick turbo.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons aug 09, 2017 6:35 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 57
Är det så man ska sträva efter en blankpolerad yta eller är det som i toppen?? Gärna få vara lite gropigt och allmänt grov yta?? Hur fungerade formel 1 rören?? Kan du utveckla "rätt känsliga"?? :-)

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: sön aug 13, 2017 8:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 430
Ort: Kalix
Från en Cosworth CA. Gjorda i inconel och svetsade med rotgas av nån som vet vad han gör så i princip helt släta på insidan. Tre stegs dimensionsökning

Bild
Bild

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: sön aug 13, 2017 9:41 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 57
Snyggt som fasen var det iaf. När man monterar collectorn på det viset, är det pga detta vi just pratat om elker varför görs det så isf?? Är då grymt snyggt iaf. *emoijin med hjärtan för ögonen*

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 147 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MassaRosti och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010