Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 11:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 147 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: sön aug 13, 2017 11:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 440
Ort: Kalix
Allt i F1 är inte iofs för bästa effekt i motorn. Det där röret är från "blown difusor" tiden så dom använde avgaserna till aerodynamiken. Speciellt under motorbroms använde dom motorstyrningen för att cirkulera mer luft igenom motorn för att förbättra downforce.

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: mån aug 14, 2017 9:49 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 205
Att merge kopplingen skjuts på beror till största delen på att man vill ha en flexibel koppling som gör att rören inte spricker då dom expanderar av värmen, sedan är det ju definitivt enklare att få dit kopplingen om man slipper svetsa fast den. Spenderade en halv dag hos firman som tillverkade grenrören till McLaren, det är helt sanslösa konstverk dessa grenrör och dom tillverkas helt för hand. Man filar in bitarna mot varandra, enligt dom själva så gick det inte att maskinbearbeta delarna till rätt precision, man kan grovbearbeta delarna till en merge med hjälp av mallar, men för att få till perfekt passning så måste man handfila in bitarna mot varandra. Samma sak sa Jack Burn på Burns i LA. Man kanske har kommit längre nu med hjälp av NC maskiner...!
I de fall det går så orbital svetsar man rören, men merparten hand svetsas. Har aldrig sett så många bockverktyg på ett och samma ställe, det låg radiemallar från golv till tak... dom klarade av att bocka alla rördimensioner och radier man kan önska sig, ett himmelrike för den som gillar att bygga grenrör. Har för mig att det tog en vecka per grenrör i tillverkning, dom grenrör jag höll i var 5:1 rör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 15, 2017 6:45 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 99
Är roligt att skåda såntdär riktigt extremt precitionshantverk :-)

Ja jag sku tro man kommit så långt i utvecklingen att precitionen duger från en CNC maskin, personligen gjort gjutformar till komposit i en sån, men dom kanske ville bevara hantverket. 100% fine by me. En fröjd att se.

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 15, 2017 10:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 568
Ort: Lindome
Har kört CNC sedan tidigt 80 tal, att köra inom 5 hundradelar var inte något problem, däremot körde man inte lagerlägen på den tiden.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis aug 15, 2017 11:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja jag har kört nc maskiner ett tag också.
Ett tag körde jag hundratals 20h6 passningar, det är en tolerans som blir 13 tusendels millimeter 'bred'.
inga som helst bekymmer med moderna nc maskiner.
En annan SMT jag körde som var från 1982 hade repeterbarhet på några tusendelar den också.

Så en nc trådgnist tror jag skulle fixa rören som en dans.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons aug 16, 2017 1:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 440
Ort: Kalix
Good Fabrications i England tillverkar nog grenrör till dom flesta i F1 https://www.youtube.com/channel/UCE7CR_ ... DsPZmQ0eJg

Dom jag har är från en Cosworth 2,4l V8 2010 och är gjorda i 0.7mm Inconel och flänsarna ser ut att vara 3D printade.

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons aug 16, 2017 9:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 741
Ort: Bollnäs
Kadett4wd skrev:
ja jag har kört nc maskiner ett tag också.
Ett tag körde jag hundratals 20h6 passningar, det är en tolerans som blir 13 tusendels millimeter 'bred'.
inga som helst bekymmer med moderna nc maskiner.
En annan SMT jag körde som var från 1982 hade repeterbarhet på några tusendelar den också.

Så en nc trådgnist tror jag skulle fixa rören som en dans.


Oavsett hur gammal nc styrd maskin utan glapp fixar nog toleransen, handlar nog mer om storlek på serier och precisionen i ämnet(röret) som gör att dom fixar det manuellt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons aug 16, 2017 10:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
inte riktigt, äldre maskiner har lite sämre repeterbarhet.
men, det blir riktigt gamla maskiner det ;)

Äldre maskiner från tiden då det användes hålremsor och före.
De har inte lika sofistikerad felkontroll på positioneringar som modernare har.
Men, nog duger de åt att kapa rör på hundradels millimetern =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons aug 16, 2017 8:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Inlägg: 276
Ort: Skaftö
Precisionsmaskiner har skalor monterade för att kompensera både glapp och värme.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tor aug 17, 2017 12:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 741
Ort: Bollnäs
Patrick, ja men att bearbetad av lite rör borde de klara av ändå med tillräckligt hög precision, det handlar väll mer om att det drar iväg med antalet förflyttningar? Oavsett så var poängen att ett rör och allra helst ett bockat inte har sån precision i sig så problemet är att få det på "rätt" plats varje gång än maskinens precision i sig?

En bekant har en liten IBM? maskin med glas skalor som från början stått i schweiz och tillverkat klockdelar, blir väll liksom closed loop på alla rörelser? motför en dekoder som håller reda på hur mycket motorerna förflyttar sig som jag förstått det? Gullig maskin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tor aug 17, 2017 1:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ja så länge repeterbarheten är mindre än bearbetningens toleransfönster så går det bra.
Gamla SMT maskin jag körde hade bara enkla pulsgivare på skruvarna för att hålla reda på var de var.
Typ såna här:

Bild

Maskin jag kör nu har ju skalor som är trycksatta med luft för skit inte ska komma in.
Den har ett felkontrolleringssystem som arbetar mot värme och ev vändglapp som Gren nämnde.
Gamla SMT maskin som sagt hade det inte, men den körde jag ändå små toleranser i, och maskin var väldigt okänslig för tempratur.
Jag har varit inne och programmerat om felkontrollen i min maskin(siemens styrsystem) jag kör nu så att det ska vara noggrannare då det uppstått glapp i en låsningsmekanism(C-axeln)
För att klara detta fick jag ändra en jäkla massa parametrar som acceleration/retardation,hastighet,bromskraft,frekvens.
Det liknar faktiskt P.I.D loopar som är i bilars styrsystem ;)

De gjorde bättre maskiner förr ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: fre aug 18, 2017 7:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Inlägg: 276
Ort: Skaftö
Orsken till att det gjordes bättre maskiner förr är att nu är det lättare att kompensera elektroniskt. Hade reperatör som justerade in fräsen för slitaget på X-axeln gick att kompensera varje varv på kulskruven som var 6mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 147 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010