Ytfinish vid portning

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av j björk »

Jag har ett par toppar ligger som jag tror ska vara sprickfria.
Kan kolla om det finns intresse?
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

pm:at dig J Björk.

Om jag ska börja om så blir det 3:e paret toppar som portas.. haha.. de förra gick inte att laga vid kassa pinnbultar till avgas..
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Pacman »

Går de inte att svetsa i då? Eller det kanske är för mycket magnesium i den legeringen för att det ska bli bra?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Kollar upp det nu. Vet att många svetsar i 044:or som är eftermarknadstoppar. Men vet inte hur det är med original.. Blocket går ju knappt att svetsa iaf, då det är just magnesium..

Hur som finns det ju risk att materialet blir mjukt.. Hade gärna fyllt ut förbränningsrum och designat om det och fått mindre volym. Saknar dock svets för det..
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

MrPete skrev:Ja det var en tjusig insugskanal.

Så Erland. Jag kommer att ha runt 10-11mm lyft (flödesökningen är väldigt liten efter 10-11mm i denna toppen), insugsventilen är 35,5mm

Vilket innebär att lyftet är ganska exakt 30% av ventildiametern, right?

Då skall jag ha 31,9mm under ventilen.

Sätesvinklar kommer jag inte göra själv, men det finns några alternativ.. som är beroende av vilka fräsar det finns..

Bild
Helst så ska vinkeln mellan reducering 1 och 2 vara samma som vinkeln mellan reducering 2 och sätet.
Med 90% blir du tvungen att ha ganska branta vinklar om du ska ha åtminstone 1,5mm breda reduceringar.
jag har kört 45-65-85 ibland och det funkar bra.
Här finns en Excelfil att leka med sätesvinklar i: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... nklar.xlsx

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Okok, ja jag hade inte tänkt använda alla de vinklarna.. skulle väl gå om man har 80% diameter kanske.. Gäller 1,5mm samtliga vinklar eller bara tätningsytan?

Sen hade jag tänkt ha en 15-30 grader börjar precis utanför sätet i själva förbränningsrummet för att få bort kanten mellan alu och sätesring. Sen 45, 60-80 sista biten.. ?

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

man kan gå ner i sätesbredd men jag brukar använda mig av 1,3mm till de flesta toppar.
Kör man smalare säte så slits ventilerna så fort.
Reduceringsvinklarna ska helst vara 2mm breda under sätet men ner till 1,5mm går.
Med 88% brukar 45-60-75 fungera bra.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Allright

Men du menar att det inte behövs någon vinkel till alls ovanför 45graders mot förbränningsrummet? Har hört att en till vinkel gör mkt för flödet nämligen
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Det är bra med en vinkel ovanför om det finns plats. 30 grader blir bra.
Ibland som på Volvo så blir flödet sämre på avgas om man sänker ventilen eftersom radien på svängen under ventilen är så liten.
Sänker man avgassätet minsta lilla så påverkar det flödet och med ett platt förbränningsrum gör toppvinkeln på insug ingen större skillnad.
Helst skulle förbränningsrummet konat upp efter ventilen på insug och man skulle haft en 2 till 2,5mm lång 40 graders vinkel först.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Som jag tänkte ungefär då.

Men det borde kunna avhjälpas genom att sätta i 1mm större ventil, så den inte hamnar för långt ner i sätet.. ?

Så man skulle göra ungefär så här då, som JPM gjort i sin mouse motor.. 1604cc på 194hk.

Bild

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

En sak som jag nog fått honom att sluta med och som alla Folka trimmare verkar göra är att försöka böja tillbaka kanalen så att den är riktad mot stiftet.
Kanalen kommer in från motsatt sida mot vad man är van vid men man ska böja den mindre och istället rikta den något mot klämspaltssidan.
Att svetsa om förbränningsrummet gör det mycket trevligare men det behöver svetsas på båda sidorna och in mellan ventilerna också.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Mot stiftet? Du menar att förstärka böjen i kanalen? Jag har försökt räta ut den så mkt det går och knappt tagit nånting alls på långsidan, där hade jag snarare tänkt plasta lite för att behålla diametern genom kanalen då jag slätat ut korta radien ganska mkt. Hade det funnits mer material att ta av hade jag kunnat räta ut den mer, men det är ganska tunt ungefär mitt i kanalen. Öppningen har jag gjort lite oval för att få den uträtat och något omriktad i inloppet i toppen.

Jag har försökt eftersträva att man kan se så mkt som möjligt av ventiltallriken genom inloppet utan att förstora kanaldiametern, där det går för mkt utanför den tänkta linjen ska jag lägga JB weld, för som det är nu böjer den långa radien ut mer än den korta.. lite som en banan, som är tjockare på mitten.

Svetsninig av förbränningsrum vore trevligt ja o jag hade nog också lagt igen mer för att kunna ge hela förbränningsrummet lite mer hemisfärisk form än ett badkar. Kanske forma om squish så att det skapas en virvel i hela förbränningsrummet.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MGP »

jag gjorde en 531 topp for litt sedan, 44mm ventil på innsug, 88% i säte, 1.3mm sätes bredd, då gikk d fint med 30-45-60-75 grader.

Bild

/MGP
MG Performance
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Det ser bra ut Tosk. På avgas kör jag bara 75 grader under.
Stor area under ventilen och mindre i svängen ökar flödet på dessa låga kanalerna.

Det man vill ha på insug är en så stor radie som möjligt som precis når till 90 grader innan nedersta vinkeln i sätet.
B20 är faktiskt bättre än 531 eftersom 531 går rakt ner alldeles för långt.

Erland
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av crillevolvo »

Erland Cox skrev:Ser fint ut Patrik!

Mr Pete, storleken under ventilen beror på ventilstorleken och ventillyftet.
Runt 0,25 X ventildiametern i lyft så är 88% av ventildiametern lämpligt.
Lyfter man runt 30% är 90% bättre och vid ännu högre lyft ännu större diameter under sätet.
Sätesvinklarna styr luften runt ventilen så vinklarna blir beroende av lyftet men även av hur stor kanal man behöver.

Erland

hej vad gäller för avgasventiler då?? tänker på storlek under ventil men även vart ska minsta diameter ligga?
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Skriv svar