Ytfinish vid portning

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

turbodart skrev:hur stor betydelse har dette? kan det kompensere for epoxy til en viss grad?
f.eks. om kanalen er for stor i svingen, vil det kunne gi en gevinst å polere kanalen der for å få "tykkere" ytskikt/mindre kanal?

Det ökar för det mesta flödet på flödesbänken om man drar smärgelduk genom kanalen så att korta radien poleras.
Men ibland blir flödet högre med en filad yta. Många gånger minskar flödet om man tar bort kanten på understa
sätesvinkeln mot kanalen. Man får prova i flödesbänken på varje topp.
Sen tror jag att den filade ytan alltid ger bättre effekt oavsett vad flödesbänken visar men för att vara säker
får man bromsa med en filad yta och sen polera där man tror det hjälper för att sen bromsa igen.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jens Gustavsson »

undra hur det blir i inner radien på typ en 531 eller B20mm om man har en grov yta där så tappar man ju rätt mycket flöde kan man skita i det grova där eller är det kanske viktigast där för bränslet?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Det är inte för bränslets skull utan för ytskiktets skull.
Om kanalen går upp i area i svängen mot grytan så ökar trycket i kanalen och chansen för flödesseparation ökar.
Då är det viktigt med filad yta, jag har tjänat 10CFM på vissa toppar bara på att ha det i svängen och ovanför sätet.
Det har nog varit uppe i nån annan tråd för länge sen.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok jag har då fått mer flöde oftast om kanalen är polerad i inner radien där hastigheten är som högst vad jag minns??
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror att en sandpapprad yta med ränderna 90 grader mot flödesriktningen
bromsar flödet på ett annat sätt än en filad yta med en massa små gropar.
Det är bara ytskiktet som är i kontakt med själva ytan, inte flödet.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har portat ett insug nu som ska dynas på onsdag med denna metod. synd jag inte har nått referens insug.
bild kommer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Du får bromsa, plocka av det, putsa med 60 papper och bromsa igen.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jens Gustavsson »

om det finns lite tid över ska jag göra det. jag portade sen slipade jag med en stort slipstift så ytan vart jämn och fin sen körde jag bara med en grov lång pinne runt runt med väldigt lite tryck så att den fick ett lite prickig yta.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Sen kommer nästa problem. Vi vet att ett insug som ser ut så fungerar bra, ja t.o.m. bättre än ett som är slipat med 60 papper.
Men det som är slipat med 60 papper ser ju bättre ut och hur övertygar man kunden?
Det var lite därför jag startade tråden, för att få folk att acceptera finishen.
Jag hatar att göra saker som blir sämre bara för att det ska se snyggt ut.
Hade varit kul om du gjorde test med olika ytor på insuget.


Erland
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Anders_Karlsson »

Så här ser det ut i mina insugskanaler på Opelsexan.

Bild

Bild

Hittade ingen vettig bild inifrån förbränningsrummet, men på den här ser man lite av grytan iaf.

Bild

Och ja, tändstiftsgängan är kass, men det gick bra att renovera den med Biltemas grejer!

Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Det ser bra ut. Om du ska slipa i kanalen så var försiktig med den stora bullen vid styrningen.
Det är ventilfjäderbrunnen och den är inte jättetjock.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

hi Larry just wondering what your take is on ssr finishes on intake ports,
i was taught by a very experienced head porter here in oz to make it very smooth and have a nice segmented seat to shear the fuel,
and keep the rest of the port as textured as possible. whats your opinion on this? cheers.


all my previous Port work had smooth SSR finish,
but now i've had great TQ and HP gains with very rough finish everywhere.

i have not yet tested a smooth SSR along with very rough finish everywhere else

i know very rough works , i'm at probably 15+ engines so far in my tests
all 15+ have gained , its been 100% so far
its ugly, but it makes HP


Bild

great find .... somebody caught on !
that looks like it would be the best finish to use ?

i'm trying to accomplish the same finish ..but with a chipped up Burr
noway i can achieve something as great as that picture
but maybe nearly as effective ?


we just made the highest HP + highest RPM point of Peak HP
on a 647cid 16:1+ CR engine with a 14deg Head by using my newer very rough carbide finish especially in the Chamber.
...and this was also going to be using NOS later on.

can't wait to redo the 11deg Heads , they will be even better !

i know from the 16+CR NPS engines w/NOS
it likes the chambers very rough finish.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den ons okt 17, 2012 8:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Anders_Karlsson »

Motorn är ihopskruvad sen fyra år tillbaka, jag har inga planer på att porta denna toppen mer. Kollar man på sista bilden så ser man små sprickor mellan ventilsätena, det verkar inte vara nåt som påverkar hållbarheten men man stör sig på att de finns där. Har en annan topp som är friskare, den kanske jag gräver lite mer i.

En grej som gör väldigt stor skillnad är att matchporta urtaget för spridaren, original är det skitdålig passform mellan delarna. Spridaren pinkar rakt in i en vägg.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Alla toppar med M14 tändstiftsgänga och sätena nära brukar spricka.
Det gör inget så länge sprickan inte går in i porten under sätet.
Jag har t.o.m. bytt säte i en topp med en spricka mot tändstiftshålet utan att svetsa och den fungerar bra.

Erland
Skriv svar