Ytfinish vid portning

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
mr.b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jan 17, 2007 4:47 pm
Ort: Jakobstad FIN

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av mr.b »

norrback skrev:...Har haft ett "kort" uppehåll på 3 år men ska fortsätta nu :whistle: ...



/Andre'
:thumbright:
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring .95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att du slipar vidare gillar alla fina toppar du visa upp och beräkningarna bakom dom :thumbright:
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kulan »

Väcker upp denna tråd igen,

Jag läste igenom tråden "Grenrör 4-1 eller 4-2-1 vara eller inte vara" och undrar.

När man bygger ett grenrör för en motor, hur ska det göras på bästa sätt?? (I denna tråden håller vi oss helt klart bara till ytfinich). I praktiken blir det ju inte så extremt vackert där inne i rören vid just svetsfogarna, med migsvets så sticker det ju in tråd med nån cm, "gropar och hopp" osv. Jag satt där och tänkte "ska man kapa upp just bredvid svetsen så jag får slipa till svetsfogarna" jag lät bli av ren lättja. Men frågan kvarstår ju, gjorde jag rätt??

I en topp ska man ju lämna ytan så grov som filen klarar av, visst var som dom flesta överens om det??

Gäller det även svetsfogarna i ett X-rör att man kan gott ha en ful svetsfog i grenröret så länge formen på grenröret inte ändras?? Eller är det nån annan regel som gäller här men inte i toppen?? Gör avgaserna från förbränningen något med luften / gasflödet så det är nån annan regel som gäller här eller är det "gas som gas"?? Eller ska man kapa upp exröret vid några avgörande svetsfogar och iallafall rensa från det värsta imperfektionerna?? Eller har det sån liten inverkan pga avgaserna och sot lägger lix igen det "så vill du ha snyggt så behövs det bara på utsidan för att man ska njuta av det fina jobbet" om man vill vara petig. Så det helt enkelt kvittar på svenska.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Oskar Johansson »

Men om du kapar de så måste du väl svetsa igen?
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kulan »

Nja man kan ju sätta en annan typ av skarv om rören är raka,
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Oskar Johansson »

Kan man inte skippa svetsen och bara sätta skarven isf :)
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kulan »

nu tänkte jag i det bästa av världar. Sen hur man löser det praktiskt kommer sen, men om man vill punkta ihop grenröret gör å se så det passar i bilen, helsvetsar dom ställen som går, lägger en plåt över skarven och därigenom får svetsa på "hela" utan risk för ojämnheter,

Men det jag tänkte var t.ex skarven som 4-2-1 rören, skarven mellan dom 4-2 rören är ju svårt att komma åt utan att göra åverkan på röret, på "4" sektionen på b230 motorns exrör tänkte jag mitt på "rakan" ner mot skarven kanske det går göra nån form av skarv, typ hylsa likt när man monterar ihop avgassystem under bilen, och kan därigenom finjustera skarven man inte kommer åt, men jag vet int, det kanske är meningslöst?? :-) det gör ju kanter inne i röret. Är ju int helt problemfritt det heller (kanske ännu värre än porerna) :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Oskar Johansson »

Skulle nog säga att man kan lägga pengarna på att få det tig svetsat med rotgas om det är så viktigt :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av JLundin »

:D :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir dock annorlunda då litereffekterna och overlapp arian/flödet ökar då kan det bli löjligt känsligt små skillnader på grenröret.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

ja formel 1 motorerna var rätt kräsna innan de fick turbo.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kulan »

Är det så man ska sträva efter en blankpolerad yta eller är det som i toppen?? Gärna få vara lite gropigt och allmänt grov yta?? Hur fungerade formel 1 rören?? Kan du utveckla "rätt känsliga"?? :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Niklas Sandström »

Från en Cosworth CA. Gjorda i inconel och svetsade med rotgas av nån som vet vad han gör så i princip helt släta på insidan. Tre stegs dimensionsökning

Bild
Bild
/ Niklas Sandström
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kulan »

Snyggt som fasen var det iaf. När man monterar collectorn på det viset, är det pga detta vi just pratat om elker varför görs det så isf?? Är då grymt snyggt iaf. *emoijin med hjärtan för ögonen*
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar