Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: sön jan 13, 2013 10:27 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det beror på en massa olika saker som t.ex. ventilstorleken.
På en Volvo med 46-38 och väldigt tvär sväng under ventilen kör jag 90% under ventilen och minsta arean i svängen.
jag höjer inte taket i kanalen alls utan bara breddar porten.
Höjer man kanalen kan man få återcirkulation, d,v.s att gaserna går inåt i botten.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: mån jan 14, 2013 8:03 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Inlägg: 104
Ort: Luleå
Erland Cox skrev:
Det man vill ha på insug är en så stor radie som möjligt som precis når till 90 grader innan nedersta vinkeln i sätet.
B20 är faktiskt bättre än 531 eftersom 531 går rakt ner alldeles för långt.

Erland


Hur menar du? Flödestesterna du gjorde med rörböjar visade ju att det flödade bättre med ett långt rör före och efter böjen, än inget rör alls. Om kanalen går rakt ner en bit innan sätet borde väl vara en fördel?

_________________
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: mån jan 14, 2013 7:05 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det går inte att vinna nåt utan att förlora något annat och om jag får välja mellan längre radie
eller mindre radie med raksträcka innan ventilen så väljer jag definitivt större radie.
Testen jag gjorde var med samma radie men större radie flödar ännu bättre.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: mån jan 14, 2013 9:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Har några nya bilder på kanaler och förbränningsrum, nu börjar insugssidan bli färdig. Avgassidan ska göras klart, sen ska ventilsäten fräsas med sprillans nya neway som är på väg från usa.

Bild

Bild

Bild

Förbränningsrum
Bild

Jag ska även plasta långsidan en del då den svänger ut onödigt mkt. Behöver man "ankra" plasten nånting eller sitter den kvar bra ändå?

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: mån jan 14, 2013 9:32 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Slipa med grovt slippapper och plasta direkt efter.
Rör inte och tvätta inte ytan.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: mån jan 14, 2013 9:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Okok, är det för att den ska ligga mot ren metall? inga flottiga fingeravtryck osv :)

Jag kommer använda JB weld industro. Belzona 1111 ska vara bra också har jag hört.

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis jan 15, 2013 5:34 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
JB Weld är en klassiker och funkar bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Gött

Idag har jag varit och flödat den toppen ovan hos PPR Micke i Kungälv. Det är en vw luftkyld originaltopp med gjutnummer 043, portad av mig.

25" vattenpelare (resten av siffror, luftfuktighet, atmosfärstryck, temperatur osv har jag inte i huvudet)
Ingenting gjort åt ventilsäte (ännu, väntar på neway fräsar).
35,5mm insugsventil, backcut och undercut skaft.

Resultat:
Bild

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: tis jan 15, 2013 11:51 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Överför man ventilarean till 44mm ventil så är det 200 CFM, inte dåligt.
Och flödet ökar fortfarande.
När du gör insuget får du kolla så det inte drar ner flödet för mycket.
Får man till övergången och vinklarna bra med ett Weber insug som konar upp så tar det inget flöde.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons jan 16, 2013 12:00 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Tackar :D sen får man ju tänka på att det är 25" vattenpelare som man brukar köra på vw, annars är det väl 28" som är det vanliga?

Nej precis, vi körde faktiskt med insug, men tog inte med det här då de ej är bearbetade. Flödet sjönk med 1cfm på 2mm, 3 på, 4 på 6, 5 på 8, ungefär.

Så det kommer ny flödning sen med bearbetade insug.

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons jan 16, 2013 1:32 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
25 till 28" är 5,8% skillnad, 211 CFM motsvarande 44mm vid 28".
Dom har rätt fint fall i kanalen VW topparna men att få till bra insug är inte så lätt.
Man skulle haft Weber DCOE utifrån så hade det blivit en rejält bred motor.
Eller bakhjulen är i vägen?

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: ons jan 16, 2013 7:29 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Allright, känns helt ok :) det kan variera mkt mellan olika gjutningar, denna är en av de bättre av originaltoppar. Sen finns 041 som är vw motorsport, 044 som är cb eftermarknad.

Det finns många olika insug framförallt till ida förgasarna, bäst är om man inte bara kan ta bort material, utan även lägga till.

Dcoe skulle inte få plats utåt, det är rakt ut i hjulhusen som du säger..

Peter

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: fre jan 18, 2013 7:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Erland!

Vad säger du om ytfinish i insug? Gäller samma teori som i kanal i toppen? Tänkte att i detta fall borde det vara samma eftersom förgasarna sitter innan, tjockt ytskikt vill man ju inte ha i insugen heller..

Har börjat fila på dem nu iaf, bra mkt segare än att fila i topplock.

Bild

Bild

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: fre jan 18, 2013 8:38 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det är annan legering i insugen som kan kleta i filarna.
Doppa filen i motorolja och spinn av den i kanalen så släpper aluminiumet när du kör.
Filad yta i insugen också.
Jag hackade till en redan portad topp och insug till min PV.
Ska bli kul att se om det märks nån skillnad men jag hade ganska grovt innan också.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytfinish vid portning
InläggPostat: fre jan 18, 2013 9:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Jodu, det är stor skillnad. Men inte kletar den tycker jag, hyvlar på bra. Jag har en annan större roterande fil till insugen än till topparna iofs. Så det kan ju göra skillnad, men materialet känns bra mkt hårdare.

Tänkte jag skulle få ordning på kompressorn snart så man kan köra luftdrivet, å andra sidan låter det som fan.

Alltid kul att testa för att se om det gör någon skillnad. Jag har ju flödat och lagt upp resultat. Jag ska nu plasta lite och se skillnad, sen med filat insug och se vad det leder till. Men jag tror att fixat ventilsäte kan göra större skillnad faktiskt.. för nu är det inte bra.

Peter

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Caddyman och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010