Ytfinish vid portning
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Ytfinish vid portning
Kan ju nämna att motorn har gått problemfritt tre säsonger nu, kör lite trackdays och konbana så inget extremt. Standard motorstyrning för tillfället, så den är ganska tam.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Man ändrar ju kanalstorleken ytterst lite när man testar olika ytfinisch.
Så blir det för mig.
Man får porta till typ 1mm rätt i grovportning, sen tar ytfinischen bort så mycket så att det slutgiltiga blir nästan bra direkt.
Det kan inte vara något sådant som också påverkar testerna?
Så blir det för mig.
Man får porta till typ 1mm rätt i grovportning, sen tar ytfinischen bort så mycket så att det slutgiltiga blir nästan bra direkt.
Det kan inte vara något sådant som också påverkar testerna?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
testa kulbomba ifall ni har möjligheter.
det 'masserar' befintlig yta, mao en väldigt liten areaskillnad.
det 'masserar' befintlig yta, mao en väldigt liten areaskillnad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Kulbombning blir för fin yta och fila med en normal aluminiumfil också.
Larry använder en fil han böjt lite så den vibrerar och gör grövre märken.
Erlan
Larry använder en fil han böjt lite så den vibrerar och gör grövre märken.
Erlan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
har du testat?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Testat vad. Jag har sett kulbombade ytor sen måste man i så fall komma åt i rät vinkel.
Det blir väldigt svårt i en kanal.
Erland
Det blir väldigt svårt i en kanal.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
ja provat kulbombad kanal såklart.
Jag har provat, det funkar.
det gav resultat i bromsbänken.
Bara fantasin sätter stopp
Jag har provat, det funkar.
det gav resultat i bromsbänken.
Bara fantasin sätter stopp
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Ytfinish vid portning
larry sier han er klar over dette,Tommy Luhr skrev:Man ändrar ju kanalstorleken ytterst lite när man testar olika ytfinisch.
Så blir det för mig.
Det kan inte vara något sådant som också påverkar testerna?
men han tok en test: glatt yta = x hk,
sen rugga han upp ytan = +17hk,
sen tok han av ,og slipte glatt igjen, ny test = -17hk
Daniel Krüger
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Turbodart: Mycket intressant! Tyvärr var länken delvis nere och när den funkade läste jag aldrig klart
Skall göra en egen motor med lite grövre kanaler får vi se.
Skall göra en egen motor med lite grövre kanaler får vi se.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
turbodart skrev:larry sier han er klar over dette,Tommy Luhr skrev:Man ändrar ju kanalstorleken ytterst lite när man testar olika ytfinisch.
Så blir det för mig.
Det kan inte vara något sådant som också påverkar testerna?
men han tok en test: glatt yta = x hk,
sen rugga han upp ytan = +17hk,
sen tok han av ,og slipte glatt igjen, ny test = -17hk
ja och detta med ytan av karbidstiften,, inte nå golfbollsyta som jag förstod.
Rolig grej, jag labbade med detta för 27år sedan *S*
Då i zundappen.
Jag ville se skillnaden mellan polerat i kanalerna mot grov yta.
Så jag målade alla kanaler i cylindern med färg i flera lager tills det blev blankt.
Och bara med den ändringen vill jag minnas att motorn blev märkbart tunnare i registret, alltså mindre ork längre ned.
Jag blästrade bort färgen och moppen var lika 'snabb' som innan.
på senare tid har jag testat stålkulebomba kanaler, med märkbar förbättring enligt Gtech.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- möller
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Du har inte nån bild på hur ytan blir med kulbombningen?
Jimmie Arhammer
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Kadett4wd skrev: Rolig grej, jag labbade med detta för 27år sedan *S*
oj, då va jag bara 3 år
/Andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Kadett4wd skrev:ja provat kulbombad kanal såklart.
Jag har provat, det funkar.
det gav resultat i bromsbänken.
Bara fantasin sätter stopp
Har du nån bild av den ytfinishen?
Testade du först oblästrad i bänk och sen var ända ändringen kulblästrad kanal?
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
ingen bild tyvärr, men som på en verdistake av lite äldre årsmodell ifall ni minns dem.
Något grövre faktiskt.
Nyare stakar har lite finare yta.
Jag har 'verifierat' vid två tillfällen, men gjort desto fler.
ett på gamle 2.1liters 8v maskin jag byggde som jag inte vet effekten på mer än vad Gtech sade.
Det var en sugmotor, vid toppeffekt skulle det gett enligt gtech runt 5-6hk, det är kanske 2-3%
vid vridmax något mer, minns inte de siffrorna.
detta var runt -03-04.
På senare tid har jag testat på Audi´s, och det ger en hel del mos faktiskt då turbon spoolar, samt förbättrar spool så det sker lite tidigare.
hur menar jag med förbättra vid spool, jo turbon surgar mindre. motorn tar emot maten lite bättre.
Jag har inte verifierat i bromsbänk i ett A-B-A test, men på olika maskiner med likadan setup och likadan portning, enda som skiljer är just kulbombningen.
Och skillnaden är så stor att det måste bero på detta.
Martinssons topp(general lee audin) som sitter där nu exempelvis är inte kulbombad då det var en bråttomtopp.
Men jag lämnade en MYCKET grov yta med karbidstiftet(nästan så jag skämdes).
Och den lille 2.2 motorn andas som om det vore en 2.6liters audimotor.
På 2.5bars laddtryck orkar den med 836hk på hjulen i dynapack och skriker efter större turbo.
beroende på drivlineförlust så kan ni iallafall se att grov yta i kanalerna inte alls är nåt negativt.
Som vissa räknar så är det runt 15-17% förlust på Audis i drivlinan.
Men jag vet inte,, det blir stora siffror då.
Något grövre faktiskt.
Nyare stakar har lite finare yta.
Jag har 'verifierat' vid två tillfällen, men gjort desto fler.
ett på gamle 2.1liters 8v maskin jag byggde som jag inte vet effekten på mer än vad Gtech sade.
Det var en sugmotor, vid toppeffekt skulle det gett enligt gtech runt 5-6hk, det är kanske 2-3%
vid vridmax något mer, minns inte de siffrorna.
detta var runt -03-04.
På senare tid har jag testat på Audi´s, och det ger en hel del mos faktiskt då turbon spoolar, samt förbättrar spool så det sker lite tidigare.
hur menar jag med förbättra vid spool, jo turbon surgar mindre. motorn tar emot maten lite bättre.
Jag har inte verifierat i bromsbänk i ett A-B-A test, men på olika maskiner med likadan setup och likadan portning, enda som skiljer är just kulbombningen.
Och skillnaden är så stor att det måste bero på detta.
Martinssons topp(general lee audin) som sitter där nu exempelvis är inte kulbombad då det var en bråttomtopp.
Men jag lämnade en MYCKET grov yta med karbidstiftet(nästan så jag skämdes).
Och den lille 2.2 motorn andas som om det vore en 2.6liters audimotor.
På 2.5bars laddtryck orkar den med 836hk på hjulen i dynapack och skriker efter större turbo.
beroende på drivlineförlust så kan ni iallafall se att grov yta i kanalerna inte alls är nåt negativt.
Som vissa räknar så är det runt 15-17% förlust på Audis i drivlinan.
Men jag vet inte,, det blir stora siffror då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!