Ytfinish vid portning

Diskussioner för erfaret folk
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Anders_Karlsson »

Kan ju nämna att motorn har gått problemfritt tre säsonger nu, kör lite trackdays och konbana så inget extremt. Standard motorstyrning för tillfället, så den är ganska tam.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Tommy Luhr »

Man ändrar ju kanalstorleken ytterst lite när man testar olika ytfinisch.
Så blir det för mig.
Man får porta till typ 1mm rätt i grovportning, sen tar ytfinischen bort så mycket så att det slutgiltiga blir nästan bra direkt.
Det kan inte vara något sådant som också påverkar testerna?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

testa kulbomba ifall ni har möjligheter.

det 'masserar' befintlig yta, mao en väldigt liten areaskillnad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Kulbombning blir för fin yta och fila med en normal aluminiumfil också.
Larry använder en fil han böjt lite så den vibrerar och gör grövre märken.

Erlan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

har du testat?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Testat vad. Jag har sett kulbombade ytor sen måste man i så fall komma åt i rät vinkel.
Det blir väldigt svårt i en kanal.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

ja provat kulbombad kanal såklart.
Jag har provat, det funkar.
det gav resultat i bromsbänken.

Bara fantasin sätter stopp ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av turbodart »

Tommy Luhr skrev:Man ändrar ju kanalstorleken ytterst lite när man testar olika ytfinisch.
Så blir det för mig.
Det kan inte vara något sådant som också påverkar testerna?
larry sier han er klar over dette,
men han tok en test: glatt yta = x hk,
sen rugga han upp ytan = +17hk,
sen tok han av ,og slipte glatt igjen, ny test = -17hk
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Tommy Luhr »

Turbodart: Mycket intressant! Tyvärr var länken delvis nere och när den funkade läste jag aldrig klart :(
Skall göra en egen motor med lite grövre kanaler får vi se.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

turbodart skrev:
Tommy Luhr skrev:Man ändrar ju kanalstorleken ytterst lite när man testar olika ytfinisch.
Så blir det för mig.
Det kan inte vara något sådant som också påverkar testerna?
larry sier han er klar over dette,
men han tok en test: glatt yta = x hk,
sen rugga han upp ytan = +17hk,
sen tok han av ,og slipte glatt igjen, ny test = -17hk

ja och detta med ytan av karbidstiften,, inte nå golfbollsyta som jag förstod.

Rolig grej, jag labbade med detta för 27år sedan *S*
Då i zundappen.
Jag ville se skillnaden mellan polerat i kanalerna mot grov yta.
Så jag målade alla kanaler i cylindern med färg i flera lager tills det blev blankt.
Och bara med den ändringen vill jag minnas att motorn blev märkbart tunnare i registret, alltså mindre ork längre ned.
Jag blästrade bort färgen och moppen var lika 'snabb' som innan.

på senare tid har jag testat stålkulebomba kanaler, med märkbar förbättring enligt Gtech.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av möller »

Du har inte nån bild på hur ytan blir med kulbombningen?
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av norrback »

Kadett4wd skrev: Rolig grej, jag labbade med detta för 27år sedan *S*

oj, då va jag bara 3 år :thumbright:

/Andre'
power
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MGP »

Jag var inte födt :D
MG Performance
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:ja provat kulbombad kanal såklart.
Jag har provat, det funkar.
det gav resultat i bromsbänken.

Bara fantasin sätter stopp ;)

Har du nån bild av den ytfinishen?
Testade du först oblästrad i bänk och sen var ända ändringen kulblästrad kanal?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

ingen bild tyvärr, men som på en verdistake av lite äldre årsmodell ifall ni minns dem.
Något grövre faktiskt.
Nyare stakar har lite finare yta.

Jag har 'verifierat' vid två tillfällen, men gjort desto fler.
ett på gamle 2.1liters 8v maskin jag byggde som jag inte vet effekten på mer än vad Gtech sade.
Det var en sugmotor, vid toppeffekt skulle det gett enligt gtech runt 5-6hk, det är kanske 2-3%
vid vridmax något mer, minns inte de siffrorna.
detta var runt -03-04.

På senare tid har jag testat på Audi´s, och det ger en hel del mos faktiskt då turbon spoolar, samt förbättrar spool så det sker lite tidigare.
hur menar jag med förbättra vid spool, jo turbon surgar mindre. motorn tar emot maten lite bättre.
Jag har inte verifierat i bromsbänk i ett A-B-A test, men på olika maskiner med likadan setup och likadan portning, enda som skiljer är just kulbombningen.
Och skillnaden är så stor att det måste bero på detta.

Martinssons topp(general lee audin) som sitter där nu exempelvis är inte kulbombad då det var en bråttomtopp.
Men jag lämnade en MYCKET grov yta med karbidstiftet(nästan så jag skämdes).
Och den lille 2.2 motorn andas som om det vore en 2.6liters audimotor.
På 2.5bars laddtryck orkar den med 836hk på hjulen i dynapack och skriker efter större turbo.
beroende på drivlineförlust så kan ni iallafall se att grov yta i kanalerna inte alls är nåt negativt.

Som vissa räknar så är det runt 15-17% förlust på Audis i drivlinan.
Men jag vet inte,, det blir stora siffror då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar