Ytfinish vid portning

Diskussioner för erfaret folk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Pacman »

Kan man inte förvärma bränslet med en bränslevärmare som man gör på dieslar då? Borde ju minska problemen tills att man får driftstemp i maskin.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

jo.
Det finns juh till och med eldrivna värmeelement att sätta i insugen.
funkar bäst på förgasarmotorer eller monojetinsprutningar.
Men det värmer juh även luften om man monterar det i tryckröret eller liknande.

Det sitter en exempelvis i botten på insuget i VW 90hk motorn (8v)
ser ut som en spikmatta enkelt förklarat.
Med finurliga lösningar kan man juh styra luften genom en sådan då motorn är kall, men det är lite överkurs.
lite spjäll och vakumklockor med tempventiler,,
Annars kan man juh ta grejer från nån luftburk som har spjäll att suga luft vid grenröret eller liknande.

finns alltid lösningar för den idérike ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Pacman »

Nu snöade du in på att värma luften direkt. Jag menade bränslet.

Dieselmotorer har ofta värmeelement i filterhållaren till bränslefiltret...antagligen för att undvika få in kristaller i pumpen när det är minusgrader.
Borde gå att använda till att värma upp etanolen några grader så den kanske tänder lättare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

jo jag vet du menade det.. och jag ville bara påpeka det finns färdiga lösningar som kan göra samma arbete, kanske även bättre.
Med att värme bränslet finns också, iofs då kyla.. men man kan juh bygga om den.
I W202 mercan, som i min c36 sitter där en kammare att kyla bränslet.

varför menar jag då bättre?
jo,, varm bränsle som träffar kallt matrial blir inte så bra.

Jag har en tanke bakom ofta då jag skriver, orkar bara inte skriva hela harangen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av jonas w »

Pacman skrev:Nu snöade du in på att värma luften direkt. Jag menade bränslet.

Dieselmotorer har ofta värmeelement i filterhållaren till bränslefiltret...antagligen för att undvika få in kristaller i pumpen när det är minusgrader.
Borde gå att använda till att värma upp etanolen några grader så den kanske tänder lättare.

På en bensinare går det mesta bränslet tillbaka i returen, men det går ju att bygga om fuelrailen till ded-end och värma i railen med glödstift från en diesel.

Är nog bra om man sätter någon form av tempvakt så det inte blir för varmt.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har sett konstruktioner med glödstift efter spridaren i insuget.
Det för att få start på bilen.
Men att få start på den är inga problem. Dock att få en stabil drift och att inte bränslet faller ut på väggarna.
Vet inte hur det skall lösas.
Bara att konstatera att E85 är ett sämre bränsle här i sverige än vad bensin är. Fördelarna är ju att det inte ger ifrån sig koldioxid (har jag för mig) och att det är typ 104 oktan. Brukade vara billigare än bensin/mil men det vet jag inte om jag kan hålla med om nu.

Miljön och motorn mår bra av E85 men dock inte jag som användare som snabbt skall till posten på morgonen och skicka paket. Hostar mig fram vissa dagar:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av quattro »

Läser ni på några av dom etanolsidor som finns om bl.a. självkonvertering så ser ni att det är vanligt att värma bränslet i motorrummet. Ockh även luften med. På vintern krävs 4 ggr mer värme för att förånga etanolen så att motorn fungerar bra o inte drar för mycket bränsle.
Jag har till o med sett uppgifter på att luften helst skall vara 100-120 grader innan förgasarna eller spridarna för att förångningen skall bli tillräcklig.

En del drar bränsleröret i spiral runt kylarslangar. Sägs minska förbrukningen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

Bäst resultat tror jag man får av att helt enkelt höja kompressionen, men det blir motstridigt i en turbomaskin.
men med moderna förbränningsrum och säg 200hk per liter är det inte alls omöjligt att köra över 10-1 på E85.
Ofta idag är det till och med ca E88-E92 soppan EGENTLIGEN ligger på.
Utom på vintern då, då jag inte har kollat upp vad E75 brukar ha för exakthet.

Jag hade 11-1 som högst i maskin, men vart faktiskt lite feg, jag hittade inga nackdelar dock som eventuella motorskador, men fegade ur och sänkte en halv enhet.
Detta på en turbomaskin med squishen kvar(om än mindre i area) som jag laddade upp till 2.1bar på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Pacman »

Om vi släpper max effekt och tittar på effektivitet så är optimalt kompförh. för etanol 16:1 för en turbomotor, men då är det E100 som gäller. Det funkar inte om man har bensin med.
För metanol är det 19:1

Finns SAE-studier på det som visade att om man bygger en alkoholmotor optimalt så blir den bränslesnålare än en diesel.
Man kan även köra en dieselmotor på etanol, men då måste man upp över 25:1 i kompförh. och man kan inte köra mekan-pump pga smörjproblem. Med dagens commonrail-teknik funkar det däremot kalas!

Nu kom vi långt ifrån trådens ämne igen. Sorry.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Ska vi återgå till ämnet eller har tråden bytt inriktning? Kanske en tråddelning?

Jag har iaf tagit några bilder på en av mina toppar som jag håller på att porta, lite feedback hade varit trevligt! Tänk på att inget är helt färdigt, varken kanaler, förbränningsrum eller ventilsäten.

Topparna jag håller på med är sista originalgjutningen till bubbla, den kom -74, 35/30mm ventiler.

Bild

Bild

Här är en bild på (ungefär) hur kanalen ser ut. 34-35mm vid öppning, 29mm vid ventilsäte, funderar på att ta upp under ventilen, men hur mkt?
Bild

Ytfinishen har jag fått till med klotformad roterande fil, tyckte det blev för "fint" med sliprulle.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av loop »

Är det sprickor vid tändstiftet?
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Ja, det är sprickor. Men detta är lågbudgettoppar och sprickorna är inte djupa så det ska inte vara någon större fara. Finns knappt några originaltoppar kvar utan sprickor. Till nästa motor blir det nya 044:or.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Kadett4wd »

en topp jag gjort i dagarna tu..

Mercedes M113 topp.
BildBild

förfarande: Roterandefil för avverkning, karbidstift för att jämna till ytan, slutligen 'Flexhone' med WD40 i borrmaskin.

Edit: lade in en stdkanal som jämnförelse.
Senast redigerad av Kadett4wd den lör jan 12, 2013 9:45 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Ser fint ut Patrik!

Mr Pete, storleken under ventilen beror på ventilstorleken och ventillyftet.
Runt 0,25 X ventildiametern i lyft så är 88% av ventildiametern lämpligt.
Lyfter man runt 30% är 90% bättre och vid ännu högre lyft ännu större diameter under sätet.
Sätesvinklarna styr luften runt ventilen så vinklarna blir beroende av lyftet men även av hur stor kanal man behöver.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Ja det var en tjusig insugskanal.

Så Erland. Jag kommer att ha runt 10-11mm lyft (flödesökningen är väldigt liten efter 10-11mm i denna toppen), insugsventilen är 35,5mm

Vilket innebär att lyftet är ganska exakt 30% av ventildiametern, right?

Då skall jag ha 31,9mm under ventilen.

Sätesvinklar kommer jag inte göra själv, men det finns några alternativ.. som är beroende av vilka fräsar det finns..

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Skriv svar