Ytfinish vid portning

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Det beror på en massa olika saker som t.ex. ventilstorleken.
På en Volvo med 46-38 och väldigt tvär sväng under ventilen kör jag 90% under ventilen och minsta arean i svängen.
jag höjer inte taket i kanalen alls utan bara breddar porten.
Höjer man kanalen kan man få återcirkulation, d,v.s att gaserna går inåt i botten.

Erland
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Jakesta »

Erland Cox skrev: Det man vill ha på insug är en så stor radie som möjligt som precis når till 90 grader innan nedersta vinkeln i sätet.
B20 är faktiskt bättre än 531 eftersom 531 går rakt ner alldeles för långt.

Erland
Hur menar du? Flödestesterna du gjorde med rörböjar visade ju att det flödade bättre med ett långt rör före och efter böjen, än inget rör alls. Om kanalen går rakt ner en bit innan sätet borde väl vara en fördel?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Det går inte att vinna nåt utan att förlora något annat och om jag får välja mellan längre radie
eller mindre radie med raksträcka innan ventilen så väljer jag definitivt större radie.
Testen jag gjorde var med samma radie men större radie flödar ännu bättre.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Har några nya bilder på kanaler och förbränningsrum, nu börjar insugssidan bli färdig. Avgassidan ska göras klart, sen ska ventilsäten fräsas med sprillans nya neway som är på väg från usa.

Bild

Bild

Bild

Förbränningsrum
Bild

Jag ska även plasta långsidan en del då den svänger ut onödigt mkt. Behöver man "ankra" plasten nånting eller sitter den kvar bra ändå?
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Slipa med grovt slippapper och plasta direkt efter.
Rör inte och tvätta inte ytan.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Okok, är det för att den ska ligga mot ren metall? inga flottiga fingeravtryck osv :)

Jag kommer använda JB weld industro. Belzona 1111 ska vara bra också har jag hört.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

JB Weld är en klassiker och funkar bra.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Gött

Idag har jag varit och flödat den toppen ovan hos PPR Micke i Kungälv. Det är en vw luftkyld originaltopp med gjutnummer 043, portad av mig.

25" vattenpelare (resten av siffror, luftfuktighet, atmosfärstryck, temperatur osv har jag inte i huvudet)
Ingenting gjort åt ventilsäte (ännu, väntar på neway fräsar).
35,5mm insugsventil, backcut och undercut skaft.

Resultat:
Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Överför man ventilarean till 44mm ventil så är det 200 CFM, inte dåligt.
Och flödet ökar fortfarande.
När du gör insuget får du kolla så det inte drar ner flödet för mycket.
Får man till övergången och vinklarna bra med ett Weber insug som konar upp så tar det inget flöde.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Tackar :D sen får man ju tänka på att det är 25" vattenpelare som man brukar köra på vw, annars är det väl 28" som är det vanliga?

Nej precis, vi körde faktiskt med insug, men tog inte med det här då de ej är bearbetade. Flödet sjönk med 1cfm på 2mm, 3 på, 4 på 6, 5 på 8, ungefär.

Så det kommer ny flödning sen med bearbetade insug.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

25 till 28" är 5,8% skillnad, 211 CFM motsvarande 44mm vid 28".
Dom har rätt fint fall i kanalen VW topparna men att få till bra insug är inte så lätt.
Man skulle haft Weber DCOE utifrån så hade det blivit en rejält bred motor.
Eller bakhjulen är i vägen?

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Allright, känns helt ok :) det kan variera mkt mellan olika gjutningar, denna är en av de bättre av originaltoppar. Sen finns 041 som är vw motorsport, 044 som är cb eftermarknad.

Det finns många olika insug framförallt till ida förgasarna, bäst är om man inte bara kan ta bort material, utan även lägga till.

Dcoe skulle inte få plats utåt, det är rakt ut i hjulhusen som du säger..

Peter
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Erland!

Vad säger du om ytfinish i insug? Gäller samma teori som i kanal i toppen? Tänkte att i detta fall borde det vara samma eftersom förgasarna sitter innan, tjockt ytskikt vill man ju inte ha i insugen heller..

Har börjat fila på dem nu iaf, bra mkt segare än att fila i topplock.

Bild

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av Erland Cox »

Det är annan legering i insugen som kan kleta i filarna.
Doppa filen i motorolja och spinn av den i kanalen så släpper aluminiumet när du kör.
Filad yta i insugen också.
Jag hackade till en redan portad topp och insug till min PV.
Ska bli kul att se om det märks nån skillnad men jag hade ganska grovt innan också.

Erland
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ytfinish vid portning

Inlägg av MrPete »

Jodu, det är stor skillnad. Men inte kletar den tycker jag, hyvlar på bra. Jag har en annan större roterande fil till insugen än till topparna iofs. Så det kan ju göra skillnad, men materialet känns bra mkt hårdare.

Tänkte jag skulle få ordning på kompressorn snart så man kan köra luftdrivet, å andra sidan låter det som fan.

Alltid kul att testa för att se om det gör någon skillnad. Jag har ju flödat och lagt upp resultat. Jag ska nu plasta lite och se skillnad, sen med filat insug och se vad det leder till. Men jag tror att fixat ventilsäte kan göra större skillnad faktiskt.. för nu är det inte bra.

Peter
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Skriv svar