Sida 8 av 10

Re: Ytfinish vid portning

Postat: mån jan 21, 2013 10:30 am
av MrPete
Nu känner jag mig ganska nöjd med insuget. Det går som en kona hela vägen ner mot toppen, från förgasarens diameter till insugskanalen i toppen. Nu svänger det inte lika mkt som innan heller.

Ytan ser väl ok ut?
Bild

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör jan 26, 2013 6:05 pm
av MrPete
En liten fråga.. om man plastat sen slipat, men upptäcker att det behövs lite mer plast. Fäster den då eller får man ta bort allt och lägga nytt? Det var lite rinnigare än jag hade väntat mig.. Trodde det skulle vara mer åt lera än "såsigt".

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör jan 26, 2013 7:50 pm
av Erland Cox
Slipa med grovt papper och plasta ett lager till. det funkar.

Erland

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör jan 26, 2013 8:50 pm
av MrPete
Allright, skönt att veta.. skulle inte vara kul att få ner en bit plast i cylindern om det inte skulle sitta, eller göra om allt.

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis mar 19, 2013 2:29 pm
av MrPete
Så här blev det i mina 043-toppar till slut. 35,5mm insugsventil. Säten i 15, 30, 45, 70 grader, säte 90% av ventil. Flödesmätning är gjort i 25" vattenpelare hos PPR-Micke.

Bild

Bild

Re: Ytfinish vid portning

Postat: ons apr 17, 2013 5:42 pm
av Niklas Sandström
Tog några bilder genom insuget på en standard version av min nya motor, det är ju en ganska grov CNC bearbetad yta original i toppen. Finns det någon tanke bakom det?

Bild
Bild

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tor apr 18, 2013 2:06 am
av Erland Cox
Jag tror inte det men det ser bra ut.

Erland

Re: Ytfinish vid portning

Postat: sön jan 01, 2017 12:16 pm
av Kulan
Hej väcker en gammal tråd, förbränningsrummet. Hur är det med polering där?? Känns som att en grov yta gör att det kan sätta sig sot, isolera bort motorns kylsystems verkan och orsaka att motorn blir mer spikkänslig,
Och en polerad yta gör att förbränningsrummet håller sig kallare och man kan kräma på lite mer tändning = högre verkningsgrad.
Eller är jag ute och cyklar??

Mvh Kulan

Re: Ytfinish vid portning

Postat: mån jan 02, 2017 10:10 pm
av Erland Cox
Sot ska funka som isolering om det inte sitter ett tjockt lager.
jag kör grov yta även i förbränningsrummet.

Erland

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis jan 03, 2017 1:12 am
av Kulan
Ok, är det nåt du provat dig fram till eller läst av nån man kan lita på??
Hur menar du med "sot ska fungera som isolering om det inte sitter ett tjockt lager"
Menar du att sotet skyddar mot topplockets värme och att inkommande bränsleblandning kyler ner yttersta lagret av sotet och därmed hela processen och på så sätt förhindrar spikning?
Men om det sitter ett tjockt lager så bildas det glödning??
Om inte, hur tänkte du då??

Mvh kulan

Re: Ytfinish vid portning

Postat: ons jan 04, 2017 4:23 am
av Erland Cox
Förr blästrade man förbränningsrummen på drag racing bilar och målade dom med VHT headersfärg.
För att sotet skulle fastna och isolera, står bl.a. i Jenkins bok the Chevrolet racing engine.
Antar att det bara var ett tunt lager.

Erland.

Re: Ytfinish vid portning

Postat: ons jan 04, 2017 12:51 pm
av Kulan
Ok tack för mycket bra svar :-)

Re: Ytfinish vid portning

Postat: fre apr 21, 2017 6:26 pm
av norrback
På tal om ytfinish.

Var köper ni ere långa slipstift med 6mm skaft idag, både för aluminium och för järn? Har haft ett "kort" uppehåll på 3 år men ska fortsätta nu :whistle: ...



/Andre'

Re: Ytfinish vid portning

Postat: fre apr 21, 2017 7:03 pm
av Erland Cox
Joni Lyyski köpte nåt alustift som ser bra ut från Kina.

Erland

Re: Ytfinish vid portning

Postat: fre apr 21, 2017 9:37 pm
av jre