Sida 9 av 10

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör apr 22, 2017 2:18 pm
av mr.b
norrback skrev:...Har haft ett "kort" uppehåll på 3 år men ska fortsätta nu :whistle: ...



/Andre'
:thumbright:

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör apr 22, 2017 10:24 pm
av Jens Gustavsson
kul att du slipar vidare gillar alla fina toppar du visa upp och beräkningarna bakom dom :thumbright:

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör aug 05, 2017 9:26 am
av Kulan
Väcker upp denna tråd igen,

Jag läste igenom tråden "Grenrör 4-1 eller 4-2-1 vara eller inte vara" och undrar.

När man bygger ett grenrör för en motor, hur ska det göras på bästa sätt?? (I denna tråden håller vi oss helt klart bara till ytfinich). I praktiken blir det ju inte så extremt vackert där inne i rören vid just svetsfogarna, med migsvets så sticker det ju in tråd med nån cm, "gropar och hopp" osv. Jag satt där och tänkte "ska man kapa upp just bredvid svetsen så jag får slipa till svetsfogarna" jag lät bli av ren lättja. Men frågan kvarstår ju, gjorde jag rätt??

I en topp ska man ju lämna ytan så grov som filen klarar av, visst var som dom flesta överens om det??

Gäller det även svetsfogarna i ett X-rör att man kan gott ha en ful svetsfog i grenröret så länge formen på grenröret inte ändras?? Eller är det nån annan regel som gäller här men inte i toppen?? Gör avgaserna från förbränningen något med luften / gasflödet så det är nån annan regel som gäller här eller är det "gas som gas"?? Eller ska man kapa upp exröret vid några avgörande svetsfogar och iallafall rensa från det värsta imperfektionerna?? Eller har det sån liten inverkan pga avgaserna och sot lägger lix igen det "så vill du ha snyggt så behövs det bara på utsidan för att man ska njuta av det fina jobbet" om man vill vara petig. Så det helt enkelt kvittar på svenska.

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör aug 05, 2017 10:25 am
av Oskar Johansson
Men om du kapar de så måste du väl svetsa igen?

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör aug 05, 2017 6:45 pm
av Kulan
Nja man kan ju sätta en annan typ av skarv om rören är raka,

Re: Ytfinish vid portning

Postat: lör aug 05, 2017 7:15 pm
av Oskar Johansson
Kan man inte skippa svetsen och bara sätta skarven isf :)

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis aug 08, 2017 6:27 am
av Kulan
nu tänkte jag i det bästa av världar. Sen hur man löser det praktiskt kommer sen, men om man vill punkta ihop grenröret gör å se så det passar i bilen, helsvetsar dom ställen som går, lägger en plåt över skarven och därigenom får svetsa på "hela" utan risk för ojämnheter,

Men det jag tänkte var t.ex skarven som 4-2-1 rören, skarven mellan dom 4-2 rören är ju svårt att komma åt utan att göra åverkan på röret, på "4" sektionen på b230 motorns exrör tänkte jag mitt på "rakan" ner mot skarven kanske det går göra nån form av skarv, typ hylsa likt när man monterar ihop avgassystem under bilen, och kan därigenom finjustera skarven man inte kommer åt, men jag vet int, det kanske är meningslöst?? :-) det gör ju kanter inne i röret. Är ju int helt problemfritt det heller (kanske ännu värre än porerna) :-)

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis aug 08, 2017 9:20 am
av Oskar Johansson
Skulle nog säga att man kan lägga pengarna på att få det tig svetsat med rotgas om det är så viktigt :)

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis aug 08, 2017 9:39 am
av Kadett4wd

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis aug 08, 2017 10:18 am
av JLundin
:D :D :D :D :D :D

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis aug 08, 2017 1:04 pm
av Jens Gustavsson
det blir dock annorlunda då litereffekterna och overlapp arian/flödet ökar då kan det bli löjligt känsligt små skillnader på grenröret.

Re: Ytfinish vid portning

Postat: tis aug 08, 2017 2:31 pm
av Kadett4wd
ja formel 1 motorerna var rätt kräsna innan de fick turbo.

Re: Ytfinish vid portning

Postat: ons aug 09, 2017 6:35 pm
av Kulan
Är det så man ska sträva efter en blankpolerad yta eller är det som i toppen?? Gärna få vara lite gropigt och allmänt grov yta?? Hur fungerade formel 1 rören?? Kan du utveckla "rätt känsliga"?? :-)

Re: Ytfinish vid portning

Postat: sön aug 13, 2017 8:28 am
av Niklas Sandström
Från en Cosworth CA. Gjorda i inconel och svetsade med rotgas av nån som vet vad han gör så i princip helt släta på insidan. Tre stegs dimensionsökning

Bild
Bild

Re: Ytfinish vid portning

Postat: sön aug 13, 2017 9:41 am
av Kulan
Snyggt som fasen var det iaf. När man monterar collectorn på det viset, är det pga detta vi just pratat om elker varför görs det så isf?? Är då grymt snyggt iaf. *emoijin med hjärtan för ögonen*