Flöde saab 8v..

Diskussioner för erfaret folk
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av phixit »

Går utan problem att borra dom vanliga blocken till 94mm, har sett 95mm med turbo i en B204
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Erland Cox »

Kenny Ringheim skrev:erland . använd en cylinder med 90mm borr nästa gång du testar blir stort spel om du har kolvar på 89 då det är 90 std på saab motorn .ja vet det är inte lätt att skriva rätt män märesultaten blir inte rätt med fel cylinder diameter under toppen .
Jag vet inte vad det ska vara för cylinderdiameter på den här, jag portade bara efter packningen.
Får ha rätt uppgifter innan jag lämnar ut den.
0,5mm i sidan gör nog inte så mycket.

Man behöver inte flera mätpunkter. Vid fullt utbildad turbulent strömning motsvarar V medel Vmax X 0,82.

Bild

Sen får man ju kalibrera mot något som t.ex. en flödesplatta.
Vattenpelare ljuger aldrig men elektronik litar jag inte på.
Tommy, du fick väl andra värden när du bytte till en annan flow quick?

Jag har en Ström RC topp till SAAB som jag sågade upp när jag gjorde en RC topp för säker 15 år sen.
Där finns en hel cylinder som jag kan maxa till 94mm borr.
Jag kan se hur mycket man kan få ut med 46 ventil om jag portar tills det blir tunnare än det går att köra med.
Om jag lägger till modellera i kanalen och förbränningsrummet blir det som en plastad och svetsad topp.
Jag har nån sån flödesleksak på en 531 med 48 ventil och den flödar 273 CFM vid 16mm.
Då skulle SAAB toppen med 46mm:s ventil kunna flöda 250 CFM.

Erland

Erland
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Kenny Ringheim »

jag ska försöka att lägga in ett par bilder så du får se hur jag har flyttat kanalen över kant sticker upp lite över tätytan till ventilkåpan .jag vet att 0,5 mm inte blir någon störe skilnad på mät resultatet retas lite bara.jag litar inte heler fult ut på elektroniken så jag har u-rör siter på väggen för säkerhets skull både till trycket i lådan under toppen och även en skala till flödes avläsning att aparaten räknar ret räknar ja med då jag utgår från att miniräknare med räknar rätt att jag byggt med 4 mätpunkter beror på att det bland anat står med i manualen hur många pungter som behövs för att uppfylla visa normer då man ska kuna dockumentera hur man mätit ett flöde på en pungt i ett kanal system upp till 125mm 4 pungter 160mm 5 pungter sen 7,9,12 osv vart efter kanalerna blir större då det följer en standard som fins så tyckte ja att lika bra att göra så så att det karnse kan bli bra referns att hänvisa till då jag har planer på att få min bänk sp godskänd (statensprovningsanstalt) då får man ett sånt litet fint klistermerke att klistra dit på den.
Mera flöde är aldrig fel
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Tommy Luhr »

Jo jag hade lite fel men det är fixat för längesedan.
Den nya maskinen går lika bra som den gamla.
273cfm på 16mm. Det är fan så bra det.
Riktigt bra är det.
Vad har du för minsta area på den nu?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Erland Cox »

Den är stor, jag ska försöka mäta arean.
Det är en skrotad RC topp jag har testat på och inget som går att köra med.
Jag gjorde en hög kanal också men det går inte att höja vid korta radien eftersom man går genom taket där uppe.
Exakt samma flöde så om en uträtad kanal ger mer effekt så beror det på våtflöde och inte på torrflödet.
Den flödar 261 vid 14 och 276 vid 18mm så med ännu större kanal hade flödet blivit ännu bättre.

Erland
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Misse »

phixit skrev:Går utan problem att borra dom vanliga blocken till 94mm, har sett 95mm med turbo i en B204
Hur långt kan man då inte borra 93-blocken? 97-98 på en sugis..? Antar att de har samma väggtjocklek som de vanliga..??



'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av phixit »

Vet inte faktiskt, men om jag inte är helt fel ute så är 93mm blocket ett 90mm block som är borrat mer bara.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Erland Cox »

SAAB:en hade bättre avgasport än motsvarande 531 Volvo. På en 531 får jag ut 145 CFM med 35mm:s ventil vid 16mm.
På SAAB:en fick jag ut 156 CFM med 35mm:s ventil vid 16mm och 148 vid 12mm och det är riktigt bra.
På en 531 med 38mm:s ventil med 33,5mm under ventilen får jag ut 172 CFM som bäst.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av norrback »

Kenny Ringheim skrev:mätröret är 102 mm använder 4 mätpungter i det 10 gånger diametern åt bådahållen .har även så jag kanmäta med varmtrådsgivaren som går att ansluta till mätistrumentet o då kann jag använda log funktionen o logga exempellt 1 min o få ut jenomsnitet på den minuten har även en swema 233 som jag kan ansluta på luften som komer ut efter luftpumpen o då jag testat alla 3 metoderna mot varan så holler det sig inom 3% i avikelser mot varan tillvis del beroende på temp höjningen efter fläkten instrumentet har inbyggd barometer o räknar efter rådande luft tryck o temp då jag har en tempgivare monterad i mätröret för korekt temp .jag vill inte på stå att jag är nån expert men mittyrke är luftinjusterare och jobbat med ventilation inan jag börja med luftinjustering och problemlösning i inomhusklimat .har fört diskution om hur man mäter mest korekt med personal från karolinskainstetutets luftlabb som har en sb godkänd mät rigg där jag även kalibrerade mitt hämma byggdamät rör som har4 mät pungter. saab toppen som flödade över 260 cfm har en ineradie på 20.5 så kanalen är betydligt högre en orginal.rätt lik en lös svetsböj i utformningen då man får lägga till matrial i 2.4 klassen i backe/rallycross och folkrace.

låter bra! standarer är bra.

/Andre'
power
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Flöde saab 8v..

Inlägg av wuffee »

Hade varit väldigt uppskattat om du kunde meddela lite flöde rrån din folkrace topp erland..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Erland Cox »

Jag har inte hunnit göra en större kanal med 46 ventil än.
Detta är folkrace toppen som är 1mm bredare och högre i kanalen än original eftersom den ska ha ett K-jet insug.
Från 2 till 16mm vid 28" vattenpelare insug och avgas. 44-35 ventiler

48 - 38
90 - 71
126 - 104
157 - 124
180 - 138
180 - 148
186 - 153
186 - 156

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av nkro »

Ett jätte lyft.

Finns det några bilder Erland, Tommy Luhr, Kenny

Titta lite på grenrör du kört i pipe max Erland (B20 din sida). Arean verkar vara mindre än dom rör som går att köpa. Är det ngt du testat i praktiken. Eller har jag missat något.
Jag har för mig att diametern är 39mm dom flesta köpe rören är 42mm.

Niklas
Niklas
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av nkro »

Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Erland Cox »

nkro skrev:Ett jätte lyft.

Finns det några bilder Erland, Tommy Luhr, Kenny

Titta lite på grenrör du kört i pipe max Erland (B20 din sida). Arean verkar vara mindre än dom rör som går att köpa. Är det ngt du testat i praktiken. Eller har jag missat något.
Jag har för mig att diametern är 39mm dom flesta köpe rören är 42mm.

Niklas

Jag har testat på en Honda S2000 och på en Opel CX 20.
Provade ett 4:1 rör på min B20 med ganska tunna rör och en Merge kollektor och det funkade ganska bra.
Hondan blev bättre än det 4-2-1 grenröret den hade innan, i snitt mer än 10 hästar men så mycket som 70 på nåt varv långt ner.
Men ska man veta riktigt får man köra ordentliga jämförande tester.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av nkro »

Erland

Inga bilder på din RC topp från ström . Funderar på om ström använde flödesbänk.
Tror inte jag såg ngn när jag var där.
Niklas
Skriv svar