Flöde saab 8v..

Diskussioner för erfaret folk
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Flöde saab 8v..

Inlägg av wuffee »

Ja, vad kan man vänta sig för flöde ur en sådan med 42mm ventil eller kanske med 44mm?
Ryckten gör gällande att de inte ska gå att komma över 200cfm.. Å de tycker jag känns konstigt när man passerar 200-210cfm med std ventil på en volvo 530.. Är saaben så mycket sämre?
Highspeed har ju bromsat 230+ ur en 2150 saab.. Men den siffran köper jag iiiinte..

Edit: vi maxade ut en org topp på hiskeliga 140cfm ;)

Mvh
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
kickmaier
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jan 18, 2012 10:24 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av kickmaier »

Saab toppar är inte så dåliga som många tror här är lite flödes data på några folkrace toppar till Saab som jag har gjort.

42 mm =212,74 Cfm
42 mm med svets =227,14 Cfm
44 mm med svets =233,08 Cfm
46 mm med svets =238,80 Cfm

Det går säkert att få mer flöde om man portar mer.
Har bromsat en folkrace motor med 94,00 mm borr 2,4 liter med weber 45 och orginal grenrör den gav
219 hk vid 5794 Rpm och 292,5 Nm vid 4487 Rpm det var bara 36 mm halsringar med större så hade det blivit mer effekt den bromsades av highspeed,I den toppen satt det 44-37 ventiler utan svets.
Jag ska hjälpa en kompis Kenny som har flödes bänken som jag gör flödes tester i att bygga en Saab motor till att köra back tävlingar med . Vi har gjort en riktigt frän insugskanal som flödar hela 262 Cfm vid 16 mm med 44 ventil så det går att fart på gamla Saabar också.
Det finns en Saab topp som flödar riktigt bra orginal den har 10 mm pinnbult till grenröret annat förbränningsrum ( större runt insugsventilen) bättre ventilsäten och är till äldre Saab motorer den flödar 167 Cfm vid 14 mm lyft.

MVH Henry
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har efter 10 timmars forskning på två toppar inte kommit över 210cfm med 46mm ventil.

Sen är det upp till betraktaren att avgöra vad som är vettiga siffror i sammanhanget ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
kickmaier
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jan 18, 2012 10:24 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av kickmaier »

210 Cfm är inte dåligt i en Saab topp med 46 mm ventil.
Jag flödade en Saab topp som jag gjorde för några år sen för att se hur dom flödade då med mitt gamla mira stål och portning och den flödade inte mer än 192 Cfm med 46 mm ventil den toppen tog mer än 10 timmar att göra till en 2150 rallycross motor.I dag med nytt tänkande och nytt mira stål så flödar en sån topp 224 Cfm med 46 ventil det var den senaste toppen jag portade.Sen så finns det flöde att hämta med utformning av förbränningsrum och ventil.

MVH Henry
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av phixit »

inte rätt snittsen för Saab toppar helt enkelt ;-)
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Flöde saab 8v..

Inlägg av wuffee »

46mm ventil måste ju ligga väldigt slimmat mot fb rums kanten? Svetsar du typ hjärtformat då? Jag har ju svårt att förstå att de är möjligt att flöda 262cfm med 44 ventil.. Men konstigare sakr har jju hänt ;).. Men ett jäkla varv på den motorn så är de väl 230-240hk på 2 liter eller?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Erland Cox »

Jag har gjort en folkrace topp till SAAB ihop med grabben.
Han tränar på portning så det är bra objekt men han är duktig.
Vissa tar alltid för mycket och då går det inte att fixa till men han tar alltid så det finns material kvar.
Den toppen ska gå med ett K-jet sprut så den är portad under ventilerna och ska ha 44-35 ventiler.
Kammen lyfte lite över 12mm så ca 12mm med spel så stor kanal är inte lönt.
In och ut är kanalerna bara putsade sen är hyllorna och styrningarna tillsnyggade.
Jag ska fräsa säten på den idag och kan flöda den sen men några 200 CFM tror jag inte på och det skulle förvåna mig mycket.
240 CFM som Kickmaier får ut kräver en kanalarea motsvarande över 42mm och med en 46mm:s ventil krävs det ett lyft på ventilen på mins 15mm och vilken folkrace motor har det?
Återkommer med flöde och mått på mina kanaler.
Anser att det inte är lönt att diskutera flödet om man inte samtidigt berättar vad kammen lyfter och hur stor kanalarea man har.
Rätt rejält portade 530 toppar med 46-38 ventiler flödar under 200CFM här.
En bra portad Cheva 292 "turbo" topp flödade 245 CFM med 2,02" ventil.
En 531 med 43mm kanalarea flödar 10 CFM mer men en SAAB topp är inte i närheten.
Om man inte kan trolla förstås.

Erland
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Karl V »

Jag måste bara fråga en väldigt grundläggande och på gränsen till dum fråga:
Använder alla ett undertryck på 28 tum vattenpelare när de flödar topparna eller räknar om till 28 tum?

En flödessiffra är ju inte värt mycket utan att ha med tryckdifferansen, 28 tum är ju nästan underförstått men då det skiljer en del i siffrorna så är frågan motiverad tycker jag.

/Karl
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag kör 28"
Jag räknar mina lyft till max 16mm
Allt annat är ju irrellevant då det inte är vippor eller liknande så man kommer i närheten.
Som Erland säger är det kammen som avgör.

Jag skall snart göra en rc topp till saab, kan ju föröka lägga ut lite uppgifter och visa hur jag gör när jag tar fram toppen.
Det är många variabler att tänka på, men givetvis har flödet en stor roll:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Kenny Ringheim »

jo jag mäter med vid 28 tum vatten med en sådan http://www.swema.se/instrument.php?p=Swema 3000md&k=Universallogger
fungerar enligt tillverkaren som den ska senast kallibrerad jan 2013 kenny och den toppen ska sitta på en 2350 botten
Mera flöde är aldrig fel
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Erland Cox »

OK, nu är det här en topp som ska passa mot ett original insug och mot 89mm:s cylinder.
Med 44 mm:s ventil med 39mm under ventilen och en kanal som är 35mm hög och 33mm bred.
Det motsvarar ca 37,5 mm rund kanal och med ventilskaftsarean bortdragen är kanalen motsvarande 38,2mm under ventilen.
Ganska jämn area hela vägen. 180 CFM vid 12mm och 186 CFM vid 16mm. Det blir 288 fps.
En 405 eller 531 som är tillsnyggad på samma sätt flödar runt 200 CFM vid 16mm med samma storlek under ventilen.
En 531 med 46mm:s ventil och 41,4mm under ventilen flödar runt 230 CFM.
Så jag antar att genom att gå upp till 46 mm och ta upp kanalen på SAAB toppen så kan jag kanske komma upp i de 210 CFM som Tommy får ut. Inte dåligt med tanke på att det är en låg kanal och bara 89mm i cylinderdiameter.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av norrback »

Kenny Ringheim skrev:jo jag mäter med vid 28 tum vatten med en sådan http://www.swema.se/instrument.php?p=Swema 3000md&k=Universallogger
fungerar enligt tillverkaren som den ska senast kallibrerad jan 2013 kenny och den toppen ska sitta på en 2350 botten
Du mäter med ett pitotrör inne i ett mätrör? Hur stort mätrör?

Om man mäter med ett enda pitotrör mitt inne i ett mät rör så kommer det att visa fel eftersom hastighetsprofiel i mätröret inte är jämn, man behöver otroligt långt mätrör för att hastighetsprofilen skall jämna ut sej, jag har 7x diametern åt båda hållen från mät stället och plenum på båda sidorna, och ändå har jag inte jämn hastighetsprofil vid mät stället. Altså du har olika hastighet mitt i röret jämfört med 20mm till sidan. Man måste ha ett averaging pitot och kalibrera det mot just det mätröret man har.

Jag har i min flödesbänkt 4st mätpunkter i mätröret.

exempel:
http://www.flowperformance.com/images/t ... lement.gif

/Andre'
power
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Kenny Ringheim »

mätröret är 102 mm använder 4 mätpungter i det 10 gånger diametern åt bådahållen .har även så jag kanmäta med varmtrådsgivaren som går att ansluta till mätistrumentet o då kann jag använda log funktionen o logga exempellt 1 min o få ut jenomsnitet på den minuten har även en swema 233 som jag kan ansluta på luften som komer ut efter luftpumpen o då jag testat alla 3 metoderna mot varan så holler det sig inom 3% i avikelser mot varan tillvis del beroende på temp höjningen efter fläkten instrumentet har inbyggd barometer o räknar efter rådande luft tryck o temp då jag har en tempgivare monterad i mätröret för korekt temp .jag vill inte på stå att jag är nån expert men mittyrke är luftinjusterare och jobbat med ventilation inan jag börja med luftinjustering och problemlösning i inomhusklimat .har fört diskution om hur man mäter mest korekt med personal från karolinskainstetutets luftlabb som har en sb godkänd mät rigg där jag även kalibrerade mitt hämma byggdamät rör som har4 mät pungter. saab toppen som flödade över 260 cfm har en ineradie på 20.5 så kanalen är betydligt högre en orginal.rätt lik en lös svetsböj i utformningen då man får lägga till matrial i 2.4 klassen i backe/rallycross och folkrace.
Mera flöde är aldrig fel
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av Kenny Ringheim »

erland . använd en cylinder med 90mm borr nästa gång du testar blir stort spel om du har kolvar på 89 då det är 90 std på saab motorn .ja vet det är inte lätt att skriva rätt män märesultaten blir inte rätt med fel cylinder diameter under toppen .
Mera flöde är aldrig fel
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Flöde saab 8v..

Inlägg av loop »

Jag trodde att man nästan alltid använde 212blocken med 93mm borr då man byggde tävlingsmotorer?
Skriv svar