Marinvev b20

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är du säker på att det inte finns amazonkungen?
det jag vet är att det finns marinvev till både b230 och b234 motorn = olika ramlagerstorlekar, men har även hört talas om B21/23 marinvevar många gånger, men det är möjligt dom inte tillverkas/säljs nu för tiden eller endast gjordes i ett fåtal exemplar.. dessa skulle isåfall även passa B20 motorn..
1800skold nu när du vet måtten på vevarna kunde du kanske kolla upp detta där du jobbar, dom borde ju veta om dom säljer vevaxlar, finns nog många här, åtminstone jag, som är intresserade av att veta!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ja, jag är nästan helt säker på att det finns marinvev till b23... kul att ni har lust att komma.. jag hör av mig när b30`n är igång!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Marinvev

Inlägg av jonny »

Marinvevaxel finns bara till B230 , både till lågfriktion och från -89 och framåt med 86 mm slag .
Möjligheten finns att excenterslipa en orginalvev och använda B230 vevstakar , blir strax under 85 mm i slag .
Ytterligare ett alternativ är att låta någon stroka en vevaxel , eller ännu dyrare : nytillverkad vevaxel i stål med önskad slaglängd .
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Det funkar bra med marinvev i b20 har en folkrace 1500 med en sådan motor 86slag 93borr bara att svarva en hylsa för ett packboxen ska passa för det är olika diametrar på remskivs sidan
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är fortfarande skeptisk till att det inte finns men jag har inte sett någon själv så jag VET inte..

jonny: vad är skillnaden mellan att excenterslipa och att stroka en vevaxel, påsvetsat material innan slipning eller vad?

gren: vilken vevaxel har du i b20 motorn, den till nyare B230 blocket?
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Vet inte vad motorn heter i pentas beteckning men det är en 23vev med dubbla motvikter.En exenter slipad är om man slipar om 23ans vev till 230´ns stakar och förskjuter detta kostar ca: 2000 och då får man 85 mm slag. använt 230 turbo kolvar och plana dom till du får rätt komp höjd
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm 23 vev med dubbla motvikter hör ju inte heller till vanligheterna
ang excenterslipa/stroka så trodde jag det var exakt samma sak men som amazonkungen skrev lät det som 2 olika saker..
nån borde ju ha koll på marinvevarna, 1800skold vart jobbar du eg?
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

När du strokar så ökar du slaglängden, excenterslipning är ett sätt att åstakomma detta. Lägga på material på vevtapparna är ett annat, du kan då behålla samma dimensioner på vevtappen.
Skriv svar