Marinvev b20
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Marinvev b20
Tjenare
Vad är det för slaglängd på en vanlig b20?
Kan få tag på en Pentavev med 86mm slaglängd, är dessa något att ha?
Går det att använda b21et kolvar om man svarvar ner dem?
Hälsningar Mattias
Vad är det för slaglängd på en vanlig b20?
Kan få tag på en Pentavev med 86mm slaglängd, är dessa något att ha?
Går det att använda b21et kolvar om man svarvar ner dem?
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
jaså det finns penta vev till b20... är det metriska måtten på den ? eller dom gamla? som sagt 80mm slag org. på alla volvo "redblocks" iaf. med det slaget, så skulle det ju va utmärkt med bubblakolvarna.. finns ju med 6.4mm och 11.5mm lägre komphöjd. billigast är att köpa dessa kolvar på VW Custom Speedparts. kostar runt 500kr st. är det dom gamla måtten på veven (54.1mm tappar), så är det ju bara att bulta på kolvarna på dom gamla stakarna..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Pentavev
Tjenare
Satt 86vev på både b20,(b21?) och b23 marin. Jobbar på Volvo penta så jag ska nog gå å byta till mig en för en vetelängd. Har ingen aning om de fortfarande går att köpa ute i handeln.
Man borde väl få strax under 2,3 liter med en b20 borrad till 92mm och med marinvev, inte illa.
Vet dock inget om kvalitet och mått på dem, men många rallykilllar körde väl med den veven på 70talet så det borde väl duga till gatåka.
/Mattias
Satt 86vev på både b20,(b21?) och b23 marin. Jobbar på Volvo penta så jag ska nog gå å byta till mig en för en vetelängd. Har ingen aning om de fortfarande går att köpa ute i handeln.
Man borde väl få strax under 2,3 liter med en b20 borrad till 92mm och med marinvev, inte illa.
Vet dock inget om kvalitet och mått på dem, men många rallykilllar körde väl med den veven på 70talet så det borde väl duga till gatåka.
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
klart! vad dum jag är.. med andra ord den 8-bultade veven.. skulle va fint att bygga b20 med sån vev, m-stakar med 22mm bussning och smidda 92mm mahle kolvar med 39.6 i komphöjd... detta skulle ju innebära att man får en volym på 2287cm3.. om man inte palanar av blocket eller toppen och kör med e-topp (det är väl 10,5:1 även i b20?), så borde kompet hamna på ca 8,2:1.. kolvarna kommer ju sluta 3.4mm från block-toppen...
Föressten.. en tanke bara.. borde inte en b36-topp passa på b20? i så fall skulle man ju kunna bygga en b23 crossflowmotor av en gammal b20..
Föressten.. en tanke bara.. borde inte en b36-topp passa på b20? i så fall skulle man ju kunna bygga en b23 crossflowmotor av en gammal b20..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Vet inte om Pentas b20 vevar följde personvagnars och blev 8bultade -74 men jag tänkte köra med M-stakar så ska försöka ragga tag på en 8-bultad vev. Har du 164:an i Gbg, marmander? Riktigt fet. Finns ont om folk som turbokonverterar gamla volvospisar i dessa trakter.
Vad är b36 för någon motor?
Hälsningar Mattias
Vad är b36 för någon motor?
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
- Ort: Umeå
den satt i nån slags lastbil volvo trygge eller något sådant, mins inte redigt en nätpolare har en sådan i en ombyggd 242a och dom är väldigt sällsynta och det finns inga reservdelar tyvärr... det var tänkt att dom skulle sitta i amazon när dom kom men motorn var för tung så det blev inte så, tyvärr skulle ja vilja säga, hade fan inte vart fel att trimma volvo v8a..... även renault V6an var V8 från början och fanns i nån renault, men pga sveriges miljöskatter så ville volvo ha en 6a istället och den kapades ner och detta medförde att motorn blev dålig..... finns ju inget ljud som slår en V motor, vet inte om topparna passar men det tror ja inte man vill ju veta lite mer om dessa vevar, dom är ju ovanliga
B36:an har inte så mycket gemensamt med Volvos B18 så det är inte två "ihopsatta" b18 motorer som många tror, det som är lika är borr och slag och ett fåtal andra delar.
Förutom att topparna är av crossflowtyp, är vevstakarna längre och blocket har högre deckhöjd, det skiljer en del andra vitala delar mot B18 också.
Volvos B36AV V8 på 120 hästar vid 4000rpm och 260Nm vid 2200rpm är baserad på B8B V8:an som satt i deras prototyp Filip som det aldrig blev nått av tyvärr, motorn väger ca 235kg så den är inte lätt och var definitivt inget krutpaket.
Denna B36 V8 satt i en liten lastbil som hette Volvo L42/L420 Snabbe som kom 1956, jag minns att en del fortfarande användes en bit in på 70-talet men det var inte så många man såg.
Det fanns även en modell som hette L43/L430 Trygge som var lite tyngre och hadde kraftigare chassie, även den med B36 V8:an.
På 60-talet började V8:an ersättas av dieselmotorer från Ford och senare (1967) Perkins eftersom V8:an blev ganska dyr i drift och modellnamnet var då F82/F83 med Ford motorn och F82S/F83S med Perkins motorn, de senare hängde med fram till 1973 då modellen slutade tillverkas.
Man kunde dock fortfarande få V8:an ett tag in på 60-talet, för en del kunder ville ha "mycket" att åka med och brydde sig inte så mycket om bensinförbrukningen och då var modellnamnet F82B/F83B.
Många Jeepkillar satte B36 V8:an i Volvo "Suggan" (militärversionen RAPTG 915) istället för den sidventils 6:a som satt i dom original.
FORCE
Förutom att topparna är av crossflowtyp, är vevstakarna längre och blocket har högre deckhöjd, det skiljer en del andra vitala delar mot B18 också.
Volvos B36AV V8 på 120 hästar vid 4000rpm och 260Nm vid 2200rpm är baserad på B8B V8:an som satt i deras prototyp Filip som det aldrig blev nått av tyvärr, motorn väger ca 235kg så den är inte lätt och var definitivt inget krutpaket.
Denna B36 V8 satt i en liten lastbil som hette Volvo L42/L420 Snabbe som kom 1956, jag minns att en del fortfarande användes en bit in på 70-talet men det var inte så många man såg.
Det fanns även en modell som hette L43/L430 Trygge som var lite tyngre och hadde kraftigare chassie, även den med B36 V8:an.
På 60-talet började V8:an ersättas av dieselmotorer från Ford och senare (1967) Perkins eftersom V8:an blev ganska dyr i drift och modellnamnet var då F82/F83 med Ford motorn och F82S/F83S med Perkins motorn, de senare hängde med fram till 1973 då modellen slutade tillverkas.
Man kunde dock fortfarande få V8:an ett tag in på 60-talet, för en del kunder ville ha "mycket" att åka med och brydde sig inte så mycket om bensinförbrukningen och då var modellnamnet F82B/F83B.
Många Jeepkillar satte B36 V8:an i Volvo "Suggan" (militärversionen RAPTG 915) istället för den sidventils 6:a som satt i dom original.
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
164:an finns i skene (6mil utanför gbg 5mil från varberg 3.5mil från borås). komma på studiebesök? vänta till slutet på april i så fall.. då ska nog b30`n va i gång!1800skold skrev: Har du 164:an i Gbg, marmander? Riktigt fet. Finns ont om folk som turbokonverterar gamla volvospisar i dessa trakter.
Hälsningar Mattias
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:20 am
ang:vev!
Jag har kört med planade b21et kolvar,-höll inte!!,
men jag hadde 89,2mm slag så det blev ca 5 mm från kolvtopp till översta kolvring. 3 mil i 7500 rpm bilder fins på volvov2...
Det där med 8bultat =finns ej.(passar inte)marinveven fans till låg-friktionsmotorn.
Känns inte rätt att flytta ner förbränningsrummet till cyl..
Kör med planade b21et kolvar och honade 24mm b20 stakar, men då kan man inte varva så mycket...
b21et kolvarnas urgröpning=ca21 ml orginal.
men jag hadde 89,2mm slag så det blev ca 5 mm från kolvtopp till översta kolvring. 3 mil i 7500 rpm bilder fins på volvov2...
Det där med 8bultat =finns ej.(passar inte)marinveven fans till låg-friktionsmotorn.
Känns inte rätt att flytta ner förbränningsrummet till cyl..
Kör med planade b21et kolvar och honade 24mm b20 stakar, men då kan man inte varva så mycket...
b21et kolvarnas urgröpning=ca21 ml orginal.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Kommer gärna på studiebesök, då har jag ev. fått i min b20turbo i 1800:an oxå, så då kan man åka finbilen. Har min kärra stående i Halmstad, inte lätt att hitta garage i Gbg.marmander skrev:164:an finns i skene (6mil utanför gbg 5mil från varberg 3.5mil från borås). komma på studiebesök? vänta till slutet på april i så fall.. då ska nog b30`n va i gång!1800skold skrev: Har du 164:an i Gbg, marmander? Riktigt fet. Finns ont om folk som turbokonverterar gamla volvospisar i dessa trakter.
Hälsningar Mattias
Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
marinvev-mstakar
Finns det ingen marinvev till b20, b21 eller b23 som passar med M-stakarna?
Hälsningar Mattias
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82